Wat is er nieuw

Teweinig media in bioloog?

Robin van hoof

Active member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
34
Beste mensen,
In mijn aquarium van 200x60x60 hebben we een bioloog met de media die de lfs heeft voorgesteld alleen we krijgen steeds meer het gevoel dat het niet genoeg filtert.
En in elk vak van de bioloog blijft een laag drap of iets liggen.

Dit is onze bioloog ingedeeld in de volgorde van de foto's en aan het einde het aquarium zelf

Bijlagen

• 20250103_123226.jpg
    20250103_123226.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 43
  • 20250103_123247.jpg
    20250103_123247.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 37
  • 20250103_123257.jpg
    20250103_123257.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 37
  • 20250103_123309.jpg
    20250103_123309.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 35
  • 20250103_123403.jpg
    20250103_123403.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 37
Beste mensen,
In mijn aquarium van 200x60x60 hebben we een bioloog met de media die de lfs heeft voorgesteld alleen we krijgen steeds meer het gevoel dat het niet genoeg filtert.
En in elk vak van de bioloog blijft een laag drap of iets liggen.

Dit is onze bioloog ingedeeld in de volgorde van de foto's en aan het einde het aquarium zelf
Mijn vraag was dan ook hoe zouden jullie het opnieuw indelen met wat en hoeveel als het nog mogelijk is.

Wat apart dat ze dit hebben aangeraden. De ruimte van dit bioloog wordt amper benut. :-0

Gewoon maar wat suggesties: In het eerste vak zou je wat meer blauwe spons eronder kunnen doen. Tweede vak evt bewegende K1 media (geeft wel wat lawaai) of ook daar blauwe spons in gooien, dat werkt wat beter dan de bioballen.

Het derde vak snap ik nog het minst van allemaal, want wat gaat een enkele mediazak (die ook nog water tegenhoudt, dat stroomt er deels omheen) nou doen voor een bak? En dan zit er waarschijnlijk een medium in dat niet zo goed werkt ook. Ik zou dat wegdoen en ook dit vak voor spons en/of K1 gebruiken.

Wat ook nog kan: K1 in grove (!) mediazakken en daar je vakken mee vullen. Dat filtert nog best goed. Als het op den duur iets zou verstoppen, is het een kwestie van die zakken even uitschudden in een emmer water of zoiets.

Er zijn meer wegen naar Rome, misschien hebben anderen nog ideeën. Maar het kan zeker beter dan het nu is. 🙂

Wat apart dat ze dit hebben aangeraden. De ruimte van dit bioloog wordt amper benut. :-0

Gewoon maar wat suggesties: In het eerste vak zou je wat meer blauwe spons eronder kunnen doen. Tweede vak evt bewegende K1 media (geeft wel wat lawaai) of ook daar blauwe spons in gooien, dat werkt wat beter dan de bioballen.

Het derde vak snap ik nog het minst van allemaal, want wat gaat een enkele mediazak (die ook nog water tegenhoudt, dat stroomt er deels omheen) nou doen voor een bak? En dan zit er waarschijnlijk een medium in dat niet zo goed werkt ook. Ik zou dat wegdoen en ook dit vak voor spons en/of K1 gebruiken.

Wat ook nog kan: K1 in grove (!) mediazakken en daar je vakken mee vullen. Dat filtert nog best goed. Als het op den duur iets zou verstoppen, is het een kwestie van die zakken even uitschudden in een emmer water of zoiets.

Er zijn meer wegen naar Rome, misschien hebben anderen nog ideeën. Maar het kan zeker beter dan het nu is. 🙂

Dankjewel voor je reactie,
de vissen al in het aquarium kan je dan nog steeds de media vervangen zonder dat er vissen dood gaan door dat er dingen veranderen in de bioloog?

Nog 2 vragen,
de keramieken buisjes of iets is niet nodig en moeten er verschillende soorten spons er in zoals grof en fijn?

Je kunt van grof naar fijn gaan, dan worden er steeds meer deeltjes uitgefilterd.
Ik werk met lavagrit van 16-32mm en ben daar erg tevreden over, al heeft het volgens Gino's bronnen minder oppervlakte dan spons. Overigens als je eel spons nodig hebt, kun je beter bij de vijverafdeling kijken, dan in de aquariumafdeling. Groter volumes tegen lagere prijs.

Dankjewel voor je reactie,
de vissen al in het aquarium kan je dan nog steeds de media vervangen zonder dat er vissen dood gaan door dat er dingen veranderen in de bioloog?

Nog 2 vragen,
de keramieken buisjes of iets is niet nodig en moeten er verschillende soorten spons er in zoals grof en fijn?
Alle media in een keer vervangen is misschien niet zo handig inderdaad. 🙂 Je zou het in delen kunnen doen, bijvoorbeeld eerst vak 1 aanvullen + vak 3 vervangen, en een week of drie later het tweede vak doen. Dan heeft het filter de tijd om zich aan te passen.

Keramische buisjes zijn in principe niet nodig nee. Sponzen doen hetzelfde, maar beter. Het enige nadeel van sponzen is dat ze meer de neiging hebben om dicht te slibben. Ik zou daarom denk ik voor grove sponzen gaan in dit geval, of middelgrof. Middelgrof filtert nog beter, alleen kan het dus zijn (afhankelijk van de belasting) dat die iets eerder onderhoud vergen. Beide opties werken goed, het is een afweging om te maken. 🙂

Je hoeft verder niet per se met meerdere grofheden te werken, je hebt tenslotte al mechanische filtering in vak 1.

Dus als ik het begrijp is het beter om meer mechanische media (sponzen) in de bioloog te hebben dan biologische media?

Nee, dat heb je niet goed begrepen.
Het gaat om het hechtingsoppervlak van een medium. Sponzen hebben veel oppervlak en bieden zo veel ruimte aan de bacteriën. En door het medium (met de bacteriën) met rust te laten groeien de bacteriën en wordt de spons vanzelf een biologisch medium.
Als je de bacteriën er vaak uitwast, is diezelfde spons slecht een mechanisch medium, omdat het dan alleen de partikeltjes tegenhoudt die er niet door heen kunnen.

Nee, dat heb je niet goed begrepen.
Het gaat om het hechtingsoppervlak van een medium. Sponzen hebben veel oppervlak en bieden zo veel ruimte aan de bacteriën. En door het medium (met de bacteriën) met rust te laten groeien de bacteriën en wordt de spons vanzelf een biologisch medium.
Als je de bacteriën er vaak uitwast, is diezelfde spons slecht een mechanisch medium, omdat het dan alleen de partikeltjes tegenhoudt die er niet door heen kunnen.
Ten eerste bedankt voor je reactie,
Dus het 1e vak is als mechanisch bedoeld voor de filtering van losse deeltjes.
En de rest van sponzen kan je beter in grove variant doen zodat die niet dicht slibt en die mag je NIET uitwassen zodat het biologisch medium wordt?

Maar is het dan beter of niet om biologisch medium er in te doen bijvoorbeeld 1 vak de enerlaatste voor de helft en de rest nog sponzen?

En in vak 2 had gino er over een bewegend bed van k1 media hoeveel zou er dan in moeten?

Over het algemeen is inderdaad het eerste vak bedoeld om het grofvuil uit het water te pakken. Dat moet je dan ook regelmatig schoon maken, omdat er anders niets meer door kan. De rest van het vuile water wordt door de bacteriën in bijv sponzen omgezet in onschadelijke stoffen, waar je planten iets mee kunnen. (Zoals nitraat en fosfaat)
Dat kunnen inderdaad grove sponzen zijn, zodat er circulatie in mogelijk blijft.
Over k1 en bewegende bedden weet ik niet genoeg om je daar in te adviseren, maar ik denk dat als je je tot die sponzen beperkt, je al een heel deftig filter hebt. Dan kun je in de toekomst altijd nog eens in k1 en dergelijke duiken, als je filter dan toch nog een upgrade nodig heeft.

Ik had erbij kunnen zeggen dat je K1 niet zomaar in een bioloog kunt gooien. 🙂 Het bioloogvak moet zo ingesteld zijn dat de media rond kunnen gaan en tegelijk niet het vak uit spoelen naar het volgende vak. Wellicht is het in dit geval het makkelijkst om het te houden bij vaste media? Dan hoef je je bioloog niet te veranderen.

Spons is overigens zowel mechanisch als biologisch. Dus je hoeft op zich niet op zoek naar een specifiek medium voor het bio gedeelte. Vaak is het trouwens zo dat de "biologische" filtermedia de naam (en het extra geld) nauwelijks waard zijn, omdat er per volume-eenheid weinig bacteriën op hechten. In simpele taal: je kan er minder vissen mee houden. De enige reden dat ze zo populair zijn en normaal gevonden worden is dat er geld mee wordt verdiend. Er zit goede marketing op.

Ik had erbij kunnen zeggen dat je K1 niet zomaar in een bioloog kunt gooien. 🙂 Het bioloogvak moet zo ingesteld zijn dat de media rond kunnen gaan en tegelijk niet het vak uit spoelen naar het volgende vak. Wellicht is het in dit geval het makkelijkst om het te houden bij vaste media? Dan hoef je je bioloog niet te veranderen.

Spons is overigens zowel mechanisch als biologisch. Dus je hoeft op zich niet op zoek naar een specifiek medium voor het bio gedeelte. Vaak is het trouwens zo dat de "biologische" filtermedia de naam (en het extra geld) nauwelijks waard zijn, omdat er per volume-eenheid weinig bacteriën op hechten. In simpele taal: je kan er minder vissen mee houden. De enige reden dat ze zo populair zijn en normaal gevonden worden is dat er geld mee wordt verdiend. Er zit goede marketing op.
Beide bedankt voor de reactie,
1e vak
Sponzen voor filtering van losse deeltjes en dus regelmatig verschonen.

2e vak
Grove sponzen?

3e vak
Grove sponzen? (Of wel k1 lees hier onder)

Ik dacht dat de vorige eigenaar in het 3e vak wel k1 had daaron hebben we er ook een grote vijver luchtpomp bij gekregen met de lucht stenen daarvoor?

En ik neem aan dat het rekje op de bodem zoals op foto 1 er voor zorgt dat ze er niet onder door gaan en op foto 2 er niet over heen gaan?

Als het klopt zoals ik zeg is het de moeite waard om dus dit te doen,

1e vak
Mechanisch medium (sponzen voor kleine deeltjes uit het water te filteren en vaak schoonmaken)

2e vak
Grove sponzen (biologisch medium NIET verschonen)

3e vak
Misschien toch k1?

Bijlagen

• 20250106_190124.jpg
    20250106_190124.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 12
  • 20250106_190148.jpg
    20250106_190148.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 11
Je kunt van grof naar fijn gaan, dan worden er steeds meer deeltjes uitgefilterd.
Ik werk met lavagrit van 16-32mm en ben daar erg tevreden over, al heeft het volgens Gino's bronnen minder oppervlakte dan spons. Overigens als je eel spons nodig hebt, kun je beter bij de vijverafdeling kijken, dan in de aquariumafdeling. Groter volumes tegen lagere prijs.
Bij Intratuin heet dit lavasplit. Voor gebruik goed spoelen.

Overigens heb ik in mijn filters lavasplit als 1e medium, dus voor grofvuil, maar ook voor biologische filtering. Daar komen slakken in te leven, die organisch spul opeten en de bacteriën doen het kleinere werk.
Slipt niet/ nauwelijks dicht (alleen bij grote aantallen kroos heb ik mijn binnenfilter dat ook als oppervlaktefilter dienst doet) een keer moeten uitspoelen. Heel soms een keertje schudden doet ook al heel veel. De grote filters heb ik geen omkijken naar.
Wel voor de veiligheid als laatste stap voor het water je filter ingaat, een redelijke fijne spons om te zorgen dat er geen split in het pompje verdwijnt.

Overigens heb ik in mijn filters lavasplit als 1e medium, dus voor grofvuil, maar ook voor biologische filtering. Daar komen slakken in te leven, die organisch spul opeten en de bacteriën doen het kleinere werk.
Slipt niet/ nauwelijks dicht (alleen bij grote aantallen kroos heb ik mijn binnenfilter dat ook als oppervlaktefilter dienst doet) een keer moeten uitspoelen. Heel soms een keertje schudden doet ook al heel veel. De grote filters heb ik geen omkijken naar.
Wel voor de veiligheid als laatste stap voor het water je filter ingaat, een redelijke fijne spons om te zorgen dat er geen split in het pompje verdwijnt.
Zou je toevallig een foto/video kunnen maken van jouw bioloog?

Ik heb geen bioloog, ik heb 2 Eheim classic potfilters (2217(?)), en een zelfbouwbinnenfilter.(ik heb de bak overgenomen van de oorspronkelijke bouwer).
Maar het principe maakt niet uit, het enige verschil tussen een bioloog en een potfilter is de hoeveelheid ruimte die er voor de media is, dat is bij een bioloog nu eenmaal méér. De werking van de filtermedia is hetzelfde principe.

Zou je toevallig een foto/video kunnen maken van jouw bioloog?
Weet niet of je er wat aan hebt maar dit is die van mij.
Links 1e vak zit vol met grove matten.
2e vak siporax op medium filtermat
3e vak k1 bewegend bed
4e vak opvoerpomp op fijne mat.

Bijlagen

• IMG_1689.jpeg
    IMG_1689.jpeg
    4.1 MB · Weergaven: 7
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug