Thailand Biotoop


Y

Yourik Bossuyt

Guest
Hallo iedereen,

Ik ben een beginnend aquarist/aquariaan maar heb ambitieuze plannen.
Mijn aquarium zit momenteel nog in nitrificatie-cyclus maar ik zou een thailand biotoopwillen starten.

Zijn er van jullie enige suggesties naar visbestand toe, de planten zijn er al maar suggesties daaromtrent zijn ook altijd welkom.
De aquarium is 1m breed en heeft een inhoud van 180l.

1_13.jpg
 
Blijkbaar is dit een uiterst moeilijke vraag.
Misschien even de beplanting zeggen.

planten:
Pogostemon Helferi
Rotala Wallichii
Linomfila aromatica
Cryptocoryne balansae
Vallisneria Asiatica
Vallisneria Tortifolia
Utricularia Graminifolia
 
Ik zou dit eigenlijk geen biotoop noemen. Eerder een gezelschapsbak met planten en vissen uit thailand. En daar is niks mis mee hoor :p
Een biotoop is een aquarium waarin de natuur zo goed mogelijk is nagebootst. Zo zou dus een Thaise biotoop eruit zien:
biotope-aquarium-c2013_85-1.jpg



Wat de vissen betreft heb je vrij veel keuze, Boraras spp., Badis badis, Halfsnavelbekjes, Trigonostigma spp., Trichopsis spp., Trichopodus spp., en veel meer.

In 1 meter zou dit een goed bestand kunnen zijn:
6x Trichopsis vittata of pumila
15-20x Trigonostigma espei of hengeli.
6x Halfsnavelbekjes.
8-12x Pangio kuhlii, mits de bodem fijn zand is.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het antwoord.
Het wordt dus een Thaise gezelschapsbak.:D
Er zit inderdaad fijn zand in met als reden om er Pangio kuhllii in te steken.
Bedankt voor de andere suggesties.
die Trigonostigma hengeli zien er leuk uit.

Als dat jouw auarium is,waaauw,de max
 
Hoe gaat het met dit project? Wat heb je ervan geleerd?
 
nog steeds in opstart.
'k heb een enorme domme beginnersfout gemaakt.
Filter gewisseld zonder ze tezamen laten te draaien.
Een update volgt
 
Hum, in op de opstartfase kom ik zelden aan mijn filters, zodat de bacteriën ogenstort kunnen groeien. Bon, tzal wel nodig zijn geweest.

Welke planten en waar wil je precies hebben? Of heb je ze al geplant?
 
de Utricularia Graminifoliais er al van tussen, (te weinig zand over voor de Khulli) maar de rest doet het prima.
'k Heb al veel uitlopers van zowel de Vallisneria Asiatica als de Vallisneria tortifolia.
De Rotala doet het super achter de stronk. komt al tot de waterlijn en is mooi rood geworden.
De pogostemon mag ik al beginnen inperken.
Met andere woorden qua planten gaat het goed.
Nu enkel de bacteriecultuur in orde brengen. En een UV lamp tegen de zweefalg. (gevolg van filterwissel).
 
Ook bij hydroponics (groenten laten groeien op water met bemesting) wordt ook vaak UV-licht gebruikt. Deze wordt dan wel voor 24u uitgezet om dan ijzer toe te voegen, anders zou Fe te snel neerslaan in een niet opneembare vorm.

Dus mogelijk dat de Rotala dan terug minder rood wordt. Voor hoe lang, dat weet ik niet...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan