The Crash Cowboy 160 x 60 x 60 !


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Na de verhuizing heeft mijn ouwe trouwe Jungle er een tijdje treurig bijgestaan. Mijn vissen heb ik een half jaartje ondergebracht in mijn ouwe Rio 125, en de grote bak fungeerde als ‘bewaarbak’ voor wat planten en het hout.

Vandaag was het prachtig weer, dus ben ik maar eens begonnen met het inrichten van de grote bak. Dat heb ik voorlopig gedaan met de ouwe planten (vooral Bolbitis en Microsorum pteroptus, en wat stenen met Anubias nana). Ik ga er binnenkort zeker nog wat voorgrondplantjes en blikvangers bij halen bij De Maanvis.

Drie zakken grind en een zak fijn zand later staat de bak te draaien. De filters hebben gewoon doorgedraaid (een in de grote bak en een in de Rio) dus ik zal over een paar dagen de vissen verhuizen.

Een fotoalbum zonder foto’s telt niet, dus daar gaat ie (met dank aan Cedric):


0EB35F79-F70F-4527-AAB6-617FC7EA7C3E.jpeg


AC4010CF-1D87-4FB3-9969-01ABE04AE177.jpeg


138ECB82-2F42-422E-9123-C042AED8F14D.jpeg


7AC6EB78-F0CA-4D71-9295-534E7A26A844.jpeg


875DA9B4-E558-4CA8-859C-B757F9AE53AD.jpeg


99398314-149E-4C30-8485-0CDF680FFC83.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Even de boekhouding:


Afmetingen
160L x 60D x 60H (50 waterdiepte)

Inhoud
450 liter

Vissen
Stuk of 10 Kardinalen
Stuk of 20 Kegelvlekken
4 Diamantgoerami’s
Stuk of 10 Panda’s
3 x L010a Rineloricaria sp. ‘Red’
3 x Otocinclus
3 x Japonica’s (ik zie ze nooit, maar bij de verhuizing waren ze er weer !)

Verlichting
2 x 2 T5 80 watt Sylvania luxline plus daylight T5/865 6650 lm (ik heb er eigenlijk altijd maar 2 aan)
10 u/d

Filters
Eheim Classic 600 (1000 l/u netto)
JBL Crystalprofi e1500 (1400 l/u netto)

CO2
Sera CO2 set, over de JBL filter
Aquamedic 1000 reactor

Verwarming
300 w verwarming intern (ik had een externe Hydor; prachtig, maar na een jaar kapot)

Voedsel
Sera Vipan
Sinking Wafers

Onderhoud
Water verversen: iedere 2 à 3 weken 50%
Plantenbemesting volgens de Estimative Index
 
Laatst bewerkt:
Vergeleken met de ‘oude’ Jungle heeft deze scape veel meer zwemruimte: de hele rechterkant blijft leeg, en ook aan de voorkant blijft een strook vrij. Dit wordt mijn ‘strandje’.
De overgang tussen grind en zand is nu niet mooi, maar al het zichtbare grind wordt nog bedekt met een (paar) mooie bodembedekker(s).

A6373531-5DF8-473D-9A07-CEF78C4D0708.jpeg


2D598E3D-7EC8-4306-A0AC-4773954166E0.jpeg


B0119372-9156-4650-A93F-3E93204DF107.jpeg
 
Jaaaa top!

en dat van die Hydor... Zie dit soort berichten helaas veel te veel langskomen.
Wellicht 1 van de filter vervangen voor een Eheim 350T? kan m je aanraden :)
 
en dat van die Hydor... Zie dit soort berichten helaas veel te veel langskomen.
Ja daar baalde ik van ... ze zijn duur genoeg. De interne thermostaat deed ‘t niet meer, dus mijn bak was ineens 30 graden.
Wellicht 1 van de filter vervangen voor een Eheim 350T? kan m je aanraden :)
Niet nodig; ze doen het allebei goed. Ik heb hier ook nog een kleinere Eheim Classic liggen; die zat er eerst ook nog bij, maar die andere twee filteren 2400 liter/uur netto. Ruim voldoende.
 
Leuke bak en dito bestandje! Ik vraag me af welk geslacht je diamantjes zijn? Ik wil ze ook gaan houden maar ik twijfel tussen een groep of een kleine harem.
 
Leuke bak en dito bestandje! Ik vraag me af welk geslacht je diamantjes zijn? Ik wil ze ook gaan houden maar ik twijfel tussen een groep of een kleine harem.
Ik had 3 vrouwtjes, maar die verdroegen elkaar niet goed. Toen heb ik er een mannetje bijgekocht, en die regelt alles. In de oude Jungle was dat echt de koning van de bak.
Ik heb dus een harem !
 
ziet er echt super uit
enigste wat mij zou storen is het schuin hangen van de filter intake :!


de jungel ziet er echt goed uit ben benieuwd als hij helemaal draait
 
ziet er echt super uit
enigste wat mij zou storen is het schuin hangen van de filter intake :!
Dat gaat nog helemaal goed komen. Ik kan er niet omheen dat de inlaat (en later ook een uitstroombuis) in het zicht komen te zitten. Misschien maak ik ooit nog wel iets mooiers, met roestvrij stalenbuis bijvoorbeeld.

Dat de pijp nu schuin hangt komt omdat alle zuignappen intussen keihard geworden zijn en niet meer aan de ruit blijven ‘plakken’. Ik ga morgen nieuwe halen.
 
ja bekend probleem

zou een rvs buis wel veilig zijn zitten vaak veel vetten op en gaat uiteindelijk ook roesten

misschien iets met zwart acryl maken met sleuven of daar wel een plantje zetten
 
Dat gaat nog helemaal goed komen. Ik kan er niet omheen dat de inlaat (en later ook een uitstroombuis) in het zicht komen te zitten. Misschien maak ik ooit nog wel iets mooiers, met roestvrij stalenbuis bijvoorbeeld.

Dat de pijp nu schuin hangt komt omdat alle zuignappen intussen keihard geworden zijn en niet meer aan de ruit blijven ‘plakken’. Ik ga morgen nieuwe halen.

Heb je een zwarte achterwand? dan zouden zwarte in en uitstromen al een hele verbetering zijn.
 
Heb ik ja, @biljoenblik overigens ook.
@tuinkabouter heeft t ook maar dan weer icm een bioloog.

Moet je zelf maken van druk pvc, maar is zeer duurzaam en je hebt geen gezeur meer met slangen die overal heen wapperen.

kan je eventueel ook een aftapkraan maken zodat water verversen nog makkelijker gaat.
 
De visjes zijn vandaag verhuisd (met hulp van dochterlief; die is heel handig met vangen hihi). Het viel me toch tegen hoeveel uitval ik in de (dicht met mos begroeide) Rio 125 heb gehad in het half jaar dat de vissen daar gelogeerd hebben; ik heb nu nog over:

Alle 3 L010a Rineloricaria
8 Kardinalen (van de ca 15)
Alle 4 goerami’s (één heeft een kapotte staart)
8 Kegelvlekken (van de ca 25)
6 Panda’s (van de 10)
2 Otocinclus (van de 4)
En beide taaie Japonica’s

Toch raar dat ik daar zo weinig van gemerkt heb. De bak was erg dicht begroeid en had totaal geen algen. Wel ontelbaar veel slakken, en die hebben zich waarschijnlijk heerlijk tegoed gedaan aan al die dooie vissen ...

Het bewijst toch maar weer eens de stelling dat je niet té veel vis in een kleine vak moet houden. In ieder geval niet te lang ... maar goed.

Het geeft me wel weer een reden om eens te gaan denken over een mooie grote school. Ik vind Kardinalen nog steeds de gaafste aquariumvisjes, maar ik had er ooit 40 en scholen ho maar. De Kegelvlekbarbeeltjes doen dat veel beter. Iemand ideeën ? Ik heb veel meer open ruimte dan in de ouwe Jungle, dus ik hoop dat daar een lekkere brutale school gaat zwemmen.

Alles ziet er nu zo uit. De grote bos Javamos rechts gaat nog weg; ik ga een gedeelte op de takken binden en de rest gaat naar een vriend. En er drijven nog wat planten los waar ik nog een plekkie voor moet zoeken.

7122DE96-B840-4C53-B226-A96D395A3D1F.jpeg


F91D518D-3370-4F87-AEAB-B4E12CE1B782.jpeg


0BFB58D4-54CD-4FA3-84A5-E60AB00CEF06.jpeg


Ik heb het JBL filter uit de Rio naar de grote bak omgezet, dus daar draaien nu twee filters (netto 2400 liter/uur) op. Nieuwe fles CO2 bij de slijter gehaald en aangesloten, en begonnen met de Estimative Index cyclus. En nu maar groeien !
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan