Wat is er nieuw

Thedutch zijn rifje

• Onderwerp starter Onderwerp starter swordfish
  • Startdatum Startdatum
S

swordfish

Guest
Hallo,
Afgelopen weekend heb ik na lang overpijzen mijn wens in vervulling laten gaan. Sinds zaterdag heb ik een shin mao 60 centimeter gekocht.

Specificaties van de bak
- SVP-50 Afschuimer
- Afmetingen: 60x45x42 cm
- Inhoud: 113 Liter
- Verlichting: 2x 36W Daylight 10.000K + 1x 36W actinic Blue+ 2 moonlight leds
- Stroming: 800 liter per uur
- Maanlichtsimulatie
- 3 stekkers voor de verlichting

Upgrade van interne techniek
- Tunze nanostream 6015
- SVP-50 Afschuimer wordt direct vervangen door een hydor slim skim 35.5
- Verwarming (moet nog bepaald worden)

Externe techniek
- EC meter
- Osmoseapparaat 50 GPD met een Hervulbaar inline DI filter 2 inch
- Hydrometer (areometer) 260mm + meet cylinder
- Red sea marina care en red sea reef foundation

Vis en garnalen
- Koppel Blauwe mandarijnpitvis
- Koppel Driebandanemoonvis
- Drie a vier bloedgarnalen of de Thor amboinensis

Koralen
- Sarcophyton (twijfelgeval)
- keniaboomje
- Euphyllia glabrescens
- Palythoa sp.

Ik moet nog even verder kijken wat ik er nog meer in wil.

Overige levend spul
- Ongeveer 15 kilo levendsteen wil ik gaan gebruiken afhankelijk hoe en wat qua formaat

Nog aanschaffen
- Zeezout (sta open voor ideeen en merk)

Indien mensen waardevolle tips hebben graag.

Spannend, Ralph.

Dit ga ik volgen. Succes en veel plezier ermee.

Dank je wel Peter. Ik ben ook erg nieuwschierig, maar heb echt een prachtig voorbeeld gevonden van een shin mao.

ik zou er ook een turbo slak in doen.

pitvis weet ik niet of die kan (alleen of als koppel) maar als ze kunnen moeten ze in een goed ingedraaide bak, zodat er meer voedsel aanwezig is.

voor de nemo's koop 1 grote en 1 kleinere, dat schijnt beter te werken dan 2 die even groot zijn/weinig verschil maken.

misschien een heremiet kreeft?

een 50W-100W verwarming moet goed zijn, je lampen geven voldoende licht.

met 10.000K zit je goed, met 108Watt op 113L (bruto!) zit je op rond de 1W per 1L wat mooi is :thumbs:

wat vind je van een gramma Loreto?

instant ocean is volgens mij 1 van de goedkopere merken, red sea is een vrij bekend merk.

voor tetssetjes zou ik proberen om het zolang mogelijk bij een LFS te laten doen, die setjes zijn niet heel goedkoop.

salifert en red sea testen zijn redelijk algemeen verkrijgbaar/te bestellen.

15kg is goed, meestal is het 1kg per 10 liter als vuistregel voor min. dus 150L en 113L lijkt me 15kg goed, moet je even kijken hoe het staat.

succes! 😀

Ps. foto's??? 😛

@Niels: Ik heb net de salifert testen pakket 1 en 2 i.p.v. de sera besteld. Deze werd mij aangeraden en was iets goedkoper.

Qua verwarming heb ik nu een jager 125 watt besteld. Slaat hij minder aan (wellicht was de iets minder sterke beter, maar wil geen problemen gaan ervaren qua temperatuur).

De tip over de vissen neem ik mee. Ik vrees dat de visjes niet eerder dan volgend jaar toegevoegd zullen worden.

Aanstaande zaterdag ga ik het kastje inelkaar zetten ect.

De gramma Loreto ken ik nog niet. Zal eens even googlen

Alhoewel ik weinig verstand van zeebakken heb ga ik dit wel even volgen.
Waarom moeten we tot volgend jaar wachten op vissen.
Bak is toch na drie weken al ingedraaid? 😛

Klinkt heel gaaf allemaal!
Heb ook totaal geen verstand van zout water, maar vind het wel altijd heel mooi.
Ben ook wel benieuwd naar dat jaar wachten.

@Memmo: Was het maar zo. Na zes weken kan je hermietkreeften ect inzetten tegen de algen. Aangezien het ook wel een beetje geld kost doe ik het rustig aan 😛

@Mandy: Ik ook niet, maar aldoende leert men. Goed inlezen en navragen bij mensen die bakjes hebben kom je een eindje.

Misschien lees ik het verkeerd in je startpost, maar je schrijft dat je afgelopen zaterdag een bak gekocht hebt. je moet nog levend steen inbrengen, maar je hebt wel al onderstaande dieren in je bak:

Vis en garnalen

Koralen
- keniaboomje
- Euphyllia glabrescens
- Palythoa sp.

Je dient een zeeaquarium minimaal 6 weken in te laten draaien met levend steen, als je water waardes dan goed zijn kun je beginnen met eerste levende wezens.

LV84 de bak is nog niet gestart. Daarnaast zal ik denk ik wel langer dan die zes weken pakken 😉.

Thanks Rikkert 😉

LV84 zei:
Misschien lees ik het verkeerd in je startpost, maar je schrijft dat je afgelopen zaterdag een bak gekocht hebt. je moet nog levend steen inbrengen, maar je hebt wel al onderstaande dieren in je bak:

Vis en garnalen

Koralen
- keniaboomje
- Euphyllia glabrescens
- Palythoa sp.

Je dient een zeeaquarium minimaal 6 weken in te laten draaien met levend steen, als je water waardes dan goed zijn kun je beginnen met eerste levende wezens.

Je zou ook eerst alles kunnen lezen voor je commentaar geeft he.

@Ralph leuk man, ben benieuwd wat je er van gaat maken 😉

Rikkert 🙂

Roy ik ook kerel. Het wordt vast wel nice 🙂

roy_c zei:
LV84 zei:

Vis en garnalen

Koralen
- keniaboomje
- Euphyllia glabrescens
- Palythoa sp.

Het was geen commentaar, het wat voor mij onduidelijk aangezien er in verschillende posten meerdere zaken stonden.

ik ben benieuwd swordfish! ik heb het zelf nog niet aangedurfd dus ik kom hier vaak kijken 🙂
veel foto's maken h�! ookal is het maar van een proefopstelling van het levend steen of van een leeg bakkie die klaar staat 😛
veel succes

Zwits dat gaan wij zeker doen. Ik heb al met een bedrijf contact gehad omtrent het levendsteen. Ik weet dat zij echt vers steen leveren.

LV84 zei:
roy_c zei:
LV84 zei:

Vis en garnalen

Koralen
- keniaboomje
- Euphyllia glabrescens
- Palythoa sp.

Het was geen commentaar, het wat voor mij onduidelijk aangezien er in verschillende posten meerdere zaken stonden.

swordfish zei:
@Niels: Ik heb net de salifert testen pakket 1 en 2 i.p.v. de sera besteld. Deze werd mij aangeraden en was iets goedkoper.

Qua verwarming heb ik nu een jager 125 watt besteld. Slaat hij minder aan (wellicht was de iets minder sterke beter, maar wil geen problemen gaan ervaren qua temperatuur).

De tip over de vissen neem ik mee. Ik vrees dat de visjes niet eerder dan volgend jaar toegevoegd zullen worden.

Aanstaande zaterdag ga ik het kastje inelkaar zetten ect.

De gramma Loreto ken ik nog niet. Zal eens even googlen

Als je verder had gelezen staat er toch duidelijk volgend jaar, Maar goed ontopic 😉

Even een korte textuele update.

Gisteren heb ik een verwarming (jager besteld). Daarnaast ben ik al in contact met een winkel gekomen over de hoeveelheid levendsteen. Aangezien deze vrij ver weg zit en een werknemer in de buurt woont neemt diegene het mee. Ik krijg van te voren wat pics van de stenen.

Gisteren even uitgebreid met twee ervaren zoutwater aquarianen gepbt over een aantal zaken. Hij gaf aan dat ik qua techniek nog niet helemaal klaar ben. Het enige wat nu nog mist zijn twee wervelbedden.
De wervelbedden zullen ervoor gaan zorgen dat de nitriet en nitraat lager zal blijven. In een van de 2 D-D Fluidized Media Reactor FMR75 komt ROWAphos en in de andere actief kool

Pics van de bak
5-IqgFLiGC9re2ximyHN9M-JMOcjI0NI.jpeg
Shin mao 60 by thedutch29, on Flickr

5-IqgFLiGC9re2ximyHN9M-JMOcjI0NI.jpeg
Bioloog zoutwater by thedutch29, on Flickr

Verder kunnnen jullie zien dat de eiwitafschuimer geplaatst is. De standaard variant zal ik dus nooit gebruiken. Verder is alle filter media eruit gehaald aangezien dit alleen een nadelig effect zal gaan hebben.

Thanks heren. De onderkast wil ik nog eens vervangen. Past niet echt 🙂en is daarnaast ook niet zo mooi

Ik vind die kast juist wel erg mooi Ralph. Mooi setje hoor. Maar ja smaken verschillen he.

Helaas nog niet. Morgen wil ik beginnen met het aanmaken van mijn zoutwater. Helaas gaf mijn ec meter nog aan dat het water 134 ec was. Beetje hoog en ik hoop dit morgen dus verholpen te hebben.

Het is een tijdje stil geweest. Vorige week heb ik zoutwater aangemaakt. Na lang testen heb ik de ideale verhouding gevonden. Gelukkig had ik te weinig zout in het water gedaan waardoor je dus steeds in kleinere stappen meer kon toevoegen.

Ik twijfel nog over een ding. Ik heb dezelfde plasticen buizen als flip gekocht voor de actieve kool en rowas. Echter begreep ik dat dit ook in een potfilter kan. Het laatste scheeld aanzienlijk in stroom en waarschijnlijk ook in geluid. Keuze snel gemaakt denk je... nee dus 🙂.

Verder heb ik vandaag foto's binnen gekregen van een opstelling m.b.t. de levendsteen. Het is afgelopen donderdag vers aangekomen in de winkel. Het gaat hier om 12,7 kilo.

TvRWPSEQy13CQtAw1VaTkBm0VFZIbvIO.jpeg
foto4 by thedutch29, on Flickr

foto1 by thedutch29, on Flickr

foto3 by thedutch29, on Flickr

foto2 by thedutch29, on Flickr

Wat mij betreft een zeer mooie en potentiele met veel opties voor zachtkoralen.

Mooie steen,
ik snap alleen niet waarom men deze zolang op het droge laat liggen.

Vind ik ook wel. Vandaar dat het vanavond wordt gebracht 🙂

@Allen: Kleine foto update

Sinds twee dagen is dit ding/diertje zichtbaar. Iemand ideeen wat het kan zijn?

4HCD-qq32I3aWeJdi6HyG0Vnu0bYCAYv.jpeg
Gele ....? by thedutch29, on Flickr

Voor de mensen met scherpe ogen. Zie het rode kokertje? en een wat creme achtig kokertje. Iemand ideeen wat het is?
Rood en ander kokerdiertje by thedutch29, on Flickr

Overzicht 3-12-2013
Zoals jullie wellicht zien is er her en der wat schimmel. Volgens de winkel kan dit geen kwaad, want het is een vorm van alg. Op het net las ik tegenstrijdige dingen (weghalen en laten zitten). Ik laat het bewust zitten. Op sommige plekken is na het schimmel veel kleur ontstaan.
Overzicht 2013 by thedutch29, on Flickr

geen idee wat voor dingen/dieren het zijn.. maar een mooie opstelling zo!
hopen dat er gauw wat meer kleur in komt 🙂

Ik denk dat dit echt een heel mooi bakje wordt 😉
Weet helaas niet voor je wat die dingen zijn...
Idd wel een heel mooie opstelling!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan