Theoretische opbouw nieuw aquarium

Discussie in 'Inrichting en biotopen' gestart door Anniedrew, 6 nov 2018.

View Users: View Users
  1. Anniedrew

Anniedrew

Lid geworden:
    16 okt 2018
    Beste mede hobbyisten,

Momenteel ben ik bezig met de theoretische opbouw en kostenraming van een nieuw aquarium. Ditmaal iets groter dan mijn huidige nano, en hier wil ik meer aandacht gaan besteden aan de aquascape!
    Het idee is om er een bonsai scape met de nadruk op mos-soorten van te maken. Uiteraard een mooi Monte Carlo matje met steensoorten en wellicht nog wat rode plantenaccenten!;)

Tot dusver ben ik tot de volgende benodigdheden gekomen:

-Dennerle Scapers tank 55L (gewoon een mooie tank met voldoende ruimte voor een mooie scape en dierbestand)

-Aquael Versamax FZN-1 (deze wil ik proberen omdat mijn HOB-filter van mijn nano nog geluid produceert)

-Dennerle Nano Thermocompact 50W (De 25W van Dennerle op mijn nano bevalt zeer goed)

-Ondergrond: donkergrijs/zwart. Persoonlijk wil ik niet een voedingsbodem gebruiken door de rommel die dat geeft. Hier zoek ik een soil die plantenvoeding afgeeft (voor planten die voeding uit de wortel halen) en tevens als onderdeel van de scape fungeert. Ook wil ik deze niet hoeven vervangen na 2 jaar.. Tips zijn welkom!

-Verlichting: per definitie een LED. Ik wil het relatief energiezuinig houden. Iemand ervaring met goede Aliexpress aankopen? Ook hier zijn tips welkom!

-Achtergrond: zwarte acrylverf van de Action. Hier heb ik positieve geluiden over gehoord op dit forum! Met achtergrond plastics en Posterfix heb ik helaas slechte ervaringen! Wat een troep zeg, haha!

-Hardscape: Bonsai tree met stenen die rode/bruine accenten hebben.

-Co2: Hier wil ik over na gaan denken! Al moet het wel een compacte opstelling zijn gezien het aquarium op de keuken zou komen te staan waar er slechts alleen wat ruimte is achter het aquarium!

-Beplanting: Zoals eerder aangehaald Monte Carlo als bodembedekker en een mos-soort voor de Bonsai. Het idee is om er een beetje een tree-on-a-hill-scape van te maken met alleen lage beplantingen op de Bonsai na. Dit zodat in de bovenste 2/3e delen je de vissen mooi kunt zien scholen. Uiteraard nog een Catappa voor de garnalen, al mag je dit niet helemaal tot de plantingen rekenen naar mijn mening.

-Bewoners: garnalen en een klein groepje scholende vissen. Denk hierbij aan een Kardinaal tetra en een Blue velvet/citroengarnaal/vuurgarnaal van het Neocaridina soort. Ook denk ik nog aan een kleine kolonie Posthoornslakken.

Het idee is dat ik hier een beetje een levend document van maak met tussentijdse updates als er weer dingen concreter zijn geworden. Over de realisatie durf ik nog niks te zeggen, dit is een beetje afhankelijk van de totale kosten!

Hopelijk hebben jullie nog handige tips, aanmerkingen of ervaringen!

Met vriendelijke groet,

Andries.

Laatst bewerkt: 6 nov 2018
  2. Danysnipe

Danysnipe

Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Dat lijkt verdacht veel op mijn scape ;)

Als je voor de ondergrond een donkere soil wil, kan je kijken naar Ada amazonia of de soil van tropica. Ik zelf heb alleen ervaring met die van Ada maar ik denk dat die van tropica ongeveer hetzelfde werkt.

Een goedkopere LED verlichting kan je kijken naar de chihiros RGD lamp. Deze is goedkoop vergeleken de high end LED verlichting, geeft mooie kleuren en mijn planten groeien goed. Ik heb het via Hinterfeld gekocht.

Bij de Co2 is het een afweging maken. Het zijn inderdaad vaak grotere flessen die je ergens moet zien te verbergen. Met Co2 zullen de planten in ieder geval sneller groeien.

Kardinaal tetra's horen ook niet in een scapers tank. Die hebben meer ruimte nodig en ze zullen nog wel eens van de garnalen snoepen. Kijk anders is naar een kleine boraras soort zoals de Boraras Brigittae.

Cornelius vindt dit leuk.
  3. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    na. Dit zodat in de bovenste 2/3e delen je de vissen mooi kunt zien scholen. Uiteraard nog een Catappa voor de garnalen, al mag je dit niet helemaal tot de plantingen rekenen naar mijn mening.

-Bewoners: garnalen en een klein groepje scholende vissen. Denk hierbij aan een Kardinaal tetra en een Blue velvet/citroengarnaal/vuurgarnaal van het Neocaridina soort. Ook denk ik nog aan een kleine kolonie Posthoornslakken.

Met 55 liter heb jij geen scholende vissen, hoor.
    En helemaal geen kardinalen.

Eb catappa is een boom. maar je zal een blad bedoelen.

Mafkees vindt dit leuk.
  4. TS
    TS
    Anniedrew

Anniedrew

Lid geworden:
    16 okt 2018
    Thanks voor jullie inbreng Danysnipe en Bertus.

Wat de scape betreft, heb mij laten inspirerend door prachtige scapes op Google! Inmiddels al de eerst inkopen gedaan voor het aquarium. De Chihiros RGB45 is een feit en inmiddels versteend hout gekocht vanwege de prachtige structuur en kleuren naar mijn mening!

Voor de soil heb ik gekozen voor de Seachem Flourite black sand. Dit omdat het langer meegaat dan andere bodems en deze niet pH verlagend is. Daarnaast misschien leuk om eens wat plantjes emers mee op te kweken!

Erg leuke visjes, deze zal ik zeker overwegen! De kleur matcht mooi bij de groene bak denk ik!;) Kardinaaltjes omwille van hun gezondheid en wensen maar achterwege laten. Dierenwelzijn mag wat mij betreft niet ondergeschikt zijn aan mijn egoïstische keuzes. Thanks daarvoor:)

Op dit moment ben ik mij verder aan het verdiepen in de filtratie van het aquarium. De Versamax FZN-1 werd mij ''afgeraden'' door Cornelius en deze gaf aan dat stroming een erg belangrijk aspect is voor een gezonde bak. Omwille hiervan ori├źnteer ik mij nu op een Eheim classic 150 of 250. Hier ligt het dilemma nog tussen grootte en liter per uur.. De 250 lijkt net iets te groot om te kunnen verstoppen achter de bak en de 150 lijkt niet het vermogen te hebben om de bak 10x rond te kunnen pompen binnen een uur. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes..

Volgende stappen zijn:

-Bestellen van de Dennerle scapers tank
    -Keuze maken Eheim classic 150/250
    -Verdiepen in Co2 opties
    -Scape uittekenen en verdiepen in scape-materie

Groeten Andries!

Cornelius vindt dit leuk.
  5. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    De 150 is de verbeterde 2011
    de 250 is de 2013.

De 2011, 2013, 2015, en 2017.
    Heb je wel dubbelle kranen nodig. om af te koppelen. bij schoonmaken. Eheim-buitenfilter-2213-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg

6. TS
    TS
    Anniedrew

Anniedrew

Lid geworden:
    16 okt 2018
    Oke, het filtermedium is besloten! Inmiddels een oplossing voor mijn ruimteprobleem gevonden door een klein gat te boren in mijn gloednieuwe keuken, meh.. Hierdoor moet de stroomvoorziening en het leidingnetwerk van het apparatuur voor het aquarium komen. Dit geeft ook extra opties voor de Co2 installatie.

Omwille hiervan is mijn keuze gevallen voor de Eheim classic 250. Deze zal ik bestellen zonder filtermassa, omdat ik deze zelf wil inrichten! Mochten hier nog tips voor zijn voor een aquascapebak met garnalen en een klein vissenbestand hoor ik dit graag! Daarnaast de vraag of het voldoende is om met 1 lily-pipe te werken of het ook mogeljik is om hier 2 met splitter op de uitstroom voor te gebruiken omwille van een verbeterde(?) stroming?

Hier een kleine opsomming van de definitieve besluiten:

-Aquarium: Dennerle Scapers tank 55L

-Filtermedium: Eheim classic 250 (filter inhoud en lilypipes nog te bepalen)

-Verlichting: Chihiros RGB45

-Voedingsbodem: Seachem Flourite black sand

-Hardscape: versteend hout (Bonsai nog ter overweging)

-Planten: waarschijnlijk Monte Carlo en Flame moss (wellicht nog meer)

-Verwarming: Dennerle Nano Thermocompact 50W

-Co2: nader te bepalen

-Bewoners: Neocaridina garnalen, vissen nog onbekend.

Groeten Andries.

7. Cornelius

Cornelius

Lid geworden:
    16 feb 2017
    Een enkele lily zal voldoen :thumbs:

8. Danysnipe

Danysnipe

Lid geworden:
    3 mrt 2015
    Ik ben benieuwd!

Let wel even op met de filter inlaat en garnalen, kleintjes worden nog wel eens op gezogen.
    Je kan een spons of een shrimp guard op de inlaat doen om dat te voorkomen

Anniedrew vindt dit leuk.