Wat is er nieuw

Therapie voor Kardinaal Tetra’s

Patr!ck

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2020
Berichten
57
Leeftijd
33
Een goedenavond,

Ik ben op zoek naar een therapeut voor mijn verlegen / schuwe tetra’s.
Graag zou ik ze wat zelfvertrouwen willen geven.

Mijn tetra’s verschuilen zich zodra ik langs loop of bij het aquarium kom staan.
Als ik vanaf de bank naar het aquarium kijk komen ze wel weer tevoorschijn en zwemmen ze iets meer langs de voorzijde en iets hoger in t aquarium.
Maar zie ze graag wat vaker in de open ruimtes zwemmen.

Nu weet ik dat het soms helpt om wat drijfplanten toe te voegen maar dat zie ik persoonlijk niet zitten.
Zijn er nog therapeuten die tips hebben om ze wat meer zelfvertrouwen te geven?
Zie ze graag weer als een schooltje in de open ruimte zwemmen namelijk.
 
Tja waarom denk ja dat in de natuur de vissen nooit in het midden van een rivier zwemmen? (omdat ze dan opvallen vanaf boven bezien) en dus zwemmen ze aan de zijkanten waar bomen over het water hangen en ze dus minder kans hebben om opgevroten te worden. DAT is de reden waarom drijfplanten zullen helpen je vissen zich prettiger te voelen, in hun habitat komt het gevaar van boven, ze weten niet dat dat in hun zwembad niet zo is en dus voelen ze zich onveilig in je bak
 
De verlichtingssterkte (al te fel licht wordt niet gewaardeerd) en de aanwezigheid van andere vissen in je bak (als geruststelling zeg maar) kunnen ook een rol spelen.
 
Drijplanten helpen wel echt onwijs! Ze hangen vooral in de schaduw plekken en zijn dan prachtig op kleur. Dus bespaar de psycholoog-kosten en haal een leuk drijfplantje. Je hebt ook hele mooie met rode wortels! Succes
 
Je hebt er verschillende maar de meest bekende en goedkoopste is de phyllanthus fluitans. Erg leuk plantje.
 
Bij mij waren ze ook altijd schuw, tot ik mijn bak omvormde tot een blackwaterbak met drijfplanten. Een jaar geleden zijn ze terug naar een "normale" bak gegaan en ondanks de aanwezigheid van drijfplanten direct terug schuwe vissen. Nu begin ik het water terug donkerder te maken, en direct laten de vissen zich al beter zien. Dat drijfplanten niet genoeg zijn kan liggen aan de hoeveelheid licht die erboven hangt natuurlijk, maar iets van beschutting is gewoon nodig. Mijn advies is de bak aanpassen aan de kardinalen of een andere vissensoort kiezen die aangepast is aan de bak.
 
Het helpt al wanneer de vissen "rugdekking" hebben. Drijfplanten heb ik helemaal niet in mijn bak, wel veel licht. En daar houden Kardinalen eigenlijk niet van. Maar er zijn veel mogelijkheden tot schuilen in mijn plantenbak en kennelijk geeft dit voldoende vertrouwen om ook voorin te zwemmen zoals je hier ziet.
IMG_20201015_100852.jpg
 
Toch vandaag even een pluk drijfplanten gescoord. Heb met een stukje luchtslang en wat zuignappen over 1/3 van het aquarium een “veldje” gemaakt zodat ze niet heel de bak door drijven. En nu dus boven vooral het open gedeelte van mijn aquarium drijven. Het moet nog even wat uitbreiden want het valt nu een beetje in t niets. Ben benieuwd hoe ze er op gaan reageren en of ze dan ook wat vaker aan de rechterzijde van mijn bak komen ipv het zwaarder beplante deel.

En misschien vraag ik ook gewoon te veel van ze, en schrikken ze gewoon van de trillingen doordat het aquarium op een houten vloer staat.
Want zoals ik al zei, zit ik op de bank of stoel rustig te kijken zwemmen ze wel gewoon voor langs en heel af en toe aan de rechterzijde.

Ik ga het allemaal nog wel eens een tijdje observeren, maar vind het toch raar dat het voorheen niet zo erg was.
Alsof ze toch ergens een trauma van hebben.
Bedankt voor alle info en adviezen in ieder geval!
 
Ik heb drijvende eikenbladvaren. Mooie drijfplant, met mooie wortels, en erg sterk. Het groeit alleen zo snel, dat ik geregeld planten moet weggooien.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan