Thijmen's aquarium (tjvkooten)


Tijd voor een update: het 80 cm aquarium had meer krassen dan ik eerst had gezien, dus de 10 bijtjes gaan over een maand naar een 60 cm:

IMG_20180602_151917.jpg


En toen ik die toch ging halen heb ik ook een aquapro 100 gekocht (100*40*45) en de eerste stenen er vast in gezet:

IMG_20180602_151711.jpg


Dit moet een plantenbak worden.

De reden dat ik de bijtjes in een 60cm doe in plaats van deze is omdat er bijna geen brakwater vissen zijn voor een meterbak. Behalve levendbarenden dan maar die kweken iets te snel en zonder rovers...
 
Tijd voor een update: het 80 cm aquarium had meer krassen dan ik eerst had gezien, dus de 10 bijtjes gaan over een maand naar een 60 cm:

Bekijk bijlage 251887

En toen ik die toch ging halen heb ik ook een aquapro 100 gekocht (100*40*45) en de eerste stenen er vast in gezet:

Bekijk bijlage 251888

Dit moet een plantenbak worden.

De reden dat ik de bijtjes in een 60cm doe in plaats van deze is omdat er bijna geen brakwater vissen zijn voor een meterbak. Behalve levendbarenden dan maar die kweken iets te snel en zonder rovers...

In 3 maand 3 bakken opstarten. Zitten je ouders nu met een lege bak in huis? Het verbaasd me dat je wel ruimte hebt voor een meter bak
 
De meterbak paste precies tussen mijn bed en de kast, en de enige reden dat hij past is omdat mijn laatste bidsprinkhaan dood is, waardoor ik een meter aan terrariums weg kon doen. Mijn vader aasde al een tijdje op die terra's dus hij mocht ze nu eindelijk gebruiken. (5 terraria van elk 20*20*40 aan eeen stuk.)

De 80cm bak wordt verkocht zodra de 60cm ingedraaid is, op de krassen na is het verder goed dus voor iemand als kweekbak o.i.d.
 
de 60cm is een stuk helderder nu, en ik heb een paar mangroven besteld voor er in:

IMG_20180604_073252.jpg



gezien het om brak water gaat wilde ik ook nog Heteranthera dubia proberen, met de naam klein zeegras komt toch een verwachting mee!
 
En de mangroven zijn er, ik had ze ergens volgende week verwacht, ze zijn snel bij de winkel. (die ik waarschijnlijk niet mag noemen vanwege de sponsors)

IMG_20180606_132433.jpg


Nu hopen dat ze alledrie aanslaan

Er komen nog kleibolletjes bij waar ze de bodem raken, en vanmiddag haal ik nog even vloeibare plantenvoeding
 
die mangroven duren nog wel even met uitgroeien, maar mijn andere bak is nu ingericht:

IMG_20180607_211718.jpg



nu nog planten er in en laten indraaien. morgen haal ik javamos bij mijn ouders en ik ga nog even kijken welke andere planten ik wil. (nog aanraders voor een azie biotoop?)

sowieso een paar lotussen, en wat drijvers, verder wil ik de achterwand en de zijwand naast de grote stenen vol planten.

voor de vissen had ik dit in gedachte:
Botia lohachata 6-8
Trichogaster fasciata 2 (koppel)
Oryzias woworae 15
Nomorhampus liemi 3 (1m 2v)

en wat overschot vuurgarnalen van mijn ouders
 
net de planten voor mijn bakken binnen, de meterbak komen nog foto's van zodra mijn filter vandaag ook binnen is, maar van de 60cm alvast foto's met nu Heteranthera dubia (klein zeegras) op de achtergrond:

IMG_20180614_123109.jpg
IMG_20180614_123113.jpg



heb ook een aquaclear hob filter er aan gehangen ter vervanging van mijn stromingspomp waar ik met een tie wrap een spons aan gemaakt had... (wilde in ieder geval wat stroming en wat vaste deeltjes verwijderen.)
 
de fluval 306 is er, plantjes blijven tot nu toe nog staan:

IMG_20180614_133415.jpg



zo nog even plantenvoeding toevoegen, en dan kijken of alles aanslaat, en dichter groeit.
 
Ziet er leuk uit. Mag ik vragen waarom je een kreukelige vuilniszak gekozen hebt boven een simpel zwarte (plak)folie als achtergrond?
 
Die is tijdelijk, ik ben nog opzoek naar een geschikte plaat om er achter te zetten, ik wilde eerst voor piepschuim met zwart folie gaan maar ik krijg een plaat van 100*45 niet mee op de fiets zonder te beschadigen.

Ik heb gelezen dat het lastig is om het er netjes achter te plakken, ik ben redelijk handig, maar netjes en glad werken lukt nooit...
 
Toch het zwarte folie er achter geplakt, die waas zou over een paar dagen weg moeten zijn. Ik vind ook dat ik het best glad heb gekregen.

IMG_20180617_094234.jpg



Planten groeien ook hard, Heteranthera dubia kwam nauwelijks boven de stenen uit, nu drijven de eerste blaadjes op het water, en de rest groeit ook sneller dan ik had verwacht.
 
Heb ooit eens privacy folie op een raam geplakt. Dat zag er de eerste week niet uit. Wilde het er al aftrekken. Maar uiteindelijk droogt het heel fraai op.

Dus nog ff geduld.
 
Heb ooit eens privacy folie op een raam geplakt. Dat zag er de eerste week niet uit. Wilde het er al aftrekken. Maar uiteindelijk droogt het heel fraai op.

Dus nog ff geduld.

Als je die pakt die je zeiknat moet maken dan is het na veel klooien vaak wel te doen.
Als je het makkelijker wilt dan spuit je het gewoon met (motip) zwart. Dat is lastig als je bak al staat maar kan nog steeds. Uiteraard spuit je dan aan de achterkant en niet IN je bak. Maak het echt ontzettend goed schoon en spuit zonder primer zijdeglans zwart op je achterkant. Uiteraard is het wat gevoelig voor krasjes, maar het werkt prima. Na een jaar of 2 zul je het wellicht hier en daar moeten bijwerken.

Ik heb ook wel eens bij de Bruna een zwarte kartonne plaat gehaald, maar omdat er dan lucht tussen het glas en de plaat zit (net zoals met deze zwarte zakken), krijg je rare strepen en vlekken. Plakken wat @biljoenblik zegt is het mooiste, en daarna spuiten.

Of je doet net als ik al je bakken kops tegen de muur zetten. :) probleem opgelost.
 
Hier de bak van een laag acrylverf van de action voorzien. Werkt prima en is eenvoudig aan te brengen. Aan de buitenkant van de bak, wel te verstaan. Evt ook te verwijderen met een plamuurmes, dat heb ik eerst op een andere bak getest, mocht je een keer wat anders willen
 
Het groeit als een gek hier, en ik heb die roze plantengroeilamp bij de mangroven vervangen door een witte terrarium lamp die ik toch nog had liggen...

IMG_20180618_163501.jpg
IMG_20180618_162010.jpg
IMG_20180618_162013.jpg
 
Nog even een mooie foto, de meterbak is ingedraaid.

IMG_20180710_174103.jpg


En de mangrovebak is zelfs al gevuld.


IMG_20180708_194404.jpg


IMG_20180708_194410.jpg


De mangrove bak heeft nu 10 brachygobius xantozona, 6 parambassis ranga, 5 poecilia wingei en 2 neritina slakken.


De meterbak heeft wat vuurgarnalen en een slakkenplaag...
 
Mooi Thijmen, succes ermee.
Tegen de slakjes kan je wat minder voeren of met wat komkommer in een netje afvoeren.
 
Ik voer niet, dus waarom ze zo hard kweken weet ik niet...

Ik ga waarschijnlijk botia's houden, dus die lossen het misschien wel op, voorlopig is het een mooie opruimploeg.

Mooi Thijmen, succes ermee.
Tegen de slakjes kan je wat minder voeren of met wat komkommer in een netje afvoeren.
 
Nette bak hoor! Goeie keuze planten, scape en bodem. ik ben fan!
 
Ziet er goed uit! Hele gave vis ook die op de laatste foto! Familie van de glasmeerval of zit ik er nou enorm ver vanaf :juggle:
 
de eerste visjes zijn er, nogal schrikachtig nu, dus mooie foto's word nog even moeilijk:


Botia striata:

IMG_20180715_191813.jpg



ze zijn wel zichtbaar maar zodra ik naar de bak loop verstoppen ze zich...


edit kreeg nog een iets betere foto voor elkaar:

IMG_20180715_192355.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ga proberen dit topic weer wat leven in te blazen, ik zag dat de laatste foto's nog van mijn oude kamer zijn, ik ben momenteel bezig met het bestand van mijn opnieuw opgestartte 130*50*50 bak uit te breiden.

Huidig bestand:
5 Tateurndina occilicauda
15 Pseudomugil gertrudae
En 2 baby ancistrussen uit de bak van mijn ouders.

En natuurlijk wat fotos:

20240119_180554.jpg
20240119_180557.jpg




Verdere vissen wachten nog even voordat ik van mijn blauwalg af ben, maar de planning is Iriatherina werneri en een bijpassende regenboog vis (nog niet zeker welke).

Ook komen er nog wat meer planten in, alleen is de plaatselijke dierenwinkel gestopt met aquaria.
 
Korte update: de blauwalg wordt alleen maar erger. De bak krijgt nog maar 8 uur licht per dag, er zit amper vis in en ik kan het dagelijks zien groeien. Ik gebruik geen planten voeding, het enige wat er in gaat is visvoer, en het enige wat er uit gaat is blauwalg...

Ik weet niet of dit aquarium nog lang blijft bestaan, gezien ik de blauwalg aardig zat begin te worden.
 
Misschien de hoeveelheid visvoer drastisch terug schroeven? Ik weet niet hoeveel vissen je nu hebt en hoeveel je voert, maar voor de vuist weg is het idee: de grootte van de oogbol per vis aan voer. En dan mag je ook rustig één of twee vastendagen per week invoeren.
 

Terug
Bovenaan