Wat is er nieuw

Thorichthys elliotti (maculapinnis)

Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,958
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik wil op deze plaats mijn ervaringen met de Thorichthys elliotti delen met jullie.

De bak:
Ze zitten in een bak van 2m bij 40cm diep en 50 cm waterhoogte. Er staan 2 Eheim 2217 filters op, met lavasplit erin en voor het water het filter ingaat, nog een paar sponsfilters. In de bak zit een binnenfilter met een pompje van 500 l/u, ook met lava en spons. De bak is ongeveer 23C. (stijgt tot 26C als het weer warmer is buiten). We hebben hier vrij zacht water van neutrale pH. De bak is een doorkijkbak met 3 zones. Planten (Vallisneria gigantea, en een paar soorten cryptocoryne) zorgen voor afscheiding van de drie zones. Er zijn mbv pvc pijpjes onder de plantranden holletjes en doorgangen gemaakt. Verlichting is (naar schatting) 15 lumen per liter en af en toe wat straaltjes zonlicht van de zijkant. Limnobium laevigatum zorgt voor wat liaanwortels.

Ik heb deze 5 vissen nu ruim een half jaar en heb ze als jonge visjes van een centimeter of 3 gekocht. Gaandeweg bleken het 2 mannetjes en 3 vrouwtjes te zijn. Ze zijn behoorlijk vreedzaam naar elkaar en de andere vissen. Al vind ik sinds hun komst geen jonge visjes meer. Er bleek meteen al een voorkeur van de individuen voor de 3 afzonderlijke zones,hoewel ze als groep ook regelmatig samenkwamen. Ongeveer een maand geleden bleek de groep toch meer uit een koppeltje en de 3 anderen uiteen te vallen, maar het is meer dat het koppeltje meer met elkaar optrekt en zich af en toe in hun baai terugtrekt, dan dat er met de anderen gevochten wordt.
Het koppeltje was al enige weken bezig met het graven van kuiltjes in hun baai aan één kant van het aquarium, maar hebben vandaag hun eerste nestje eitjes gelegd. De eitjes liggen op een vlak steentje (5cm x 5cm, en het ligt tjokvol) en worden goed verzorgd door vooral mams, maar pappie steekt ook regelmatig een vin toe om de eitjes te bewaaieren.
Andere vissen worden in een straal van 15 cm om het nest weggejaagd, maar als ze uit de buurt zijn is het goed. Pa en ma gaan er niet achteraan.

De medebewoners.
Er zijn in de bak nog aanwezig:
Xyphophorus helleri (momenteel te veel, ik ga van de herfst wel weer wat uitdunnen en selecteren, gezien hun medebewoners krijg ik er toch niet bij.)
Corydoras paleatus, ongeveer 15 stuks, al neemt hun aantal door bejaardheid wel af.
Panthodon buchholzi , 1x.
Farlowella vittata 2x
 

Bijlagen

  • elliotti koppel.jpg
    elliotti koppel.jpg
    149.7 KB · Weergaven: 30
  • ellittivrouw broedkleed.jpg
    ellittivrouw broedkleed.jpg
    51.6 KB · Weergaven: 28
Het koppeltje past nog steeds goed op de eieren, Ma doet het meeste werk, maar Pa zorgt voor het verjagen van vissen die wat op afstand blijven rondhangen. Er zijn een stuk of 5 eieren beschimmeld, de rest begint een donkerder puntje te ontwikkelen.
Verder lijkt het er op dat er zich een tweede koppeltje aan het vormen is en de andere kant van de bak aan inrichten is. Er worden voorbereidende inspecties uitgevoerd en wat proefgravingen en bodemonderzoek.

Ik ben benieuwd hoe veel er uiteindelijk gaan groot worden. toch maar binnenkort een wimpelaal aanschaffen...?
 
Leuk verslag Lysia! Het tweede paartje volgt het goede voorbeeld?
 
Kennelijk, alleen lijkt het er vanochtend dat Pa van koppeltje 1 besloten heeft het vrouwtje van koppeltje 2 in te pikken en dat Ma 1 het verder alleen op mag knappen. Ik ben benieuwd of dit gedrag nog de nieuwigheid is. Of misschien beviel mevrouw 1 niet zo erg....
Niets menselijks is vissen vreemd.
 
Het is ook wel een hele verantwoordelijkheid, partner zijn. En het vaderschap over al die babyvisjes. Ik denk dat die man een verstandige keus heeft gemaakt, hij is er gewoon niet voor in de wieg gelegd. Dit had hem nooit gelukkig gemaakt.
 
Dan moet ie niet aan vrouw #2 beginnen, dat levert dubbel zoveel babyvisjes op.....
 
Eens. Na de lusten zullen de lasten hem wel weer te zwaar worden.

Sommige mannen.....

Ladies Man Dancing GIF by United Wrestling Network
 
Ze zijn nog niet uitgekomen, hoewel de ouders volop kuilen aan het graven zijn om de jonkies in onder te brengen. Ze wachten met net zoveel ongeduld als ik en vader is er weer helemaal bij betrokken. Het is hartstikke leuk om te zien hoe zorgzaam en liefdevol ze met de eitjes omgaan. Beschimmelde exemplaren worden er tussen uit geplukt en ik krijg al spierpijn als ik alleen maar kijk naar het enthousiasme waarmee ze de eitjes met vers water bewaaieren.

Het andere koppeltje is de gebruiksaanwijzing nog even kwijt, en moeten dus nog een eindje oefenen.
 
De eitjes zijn aan het uitkomen, maar de larfjes zijn zo ongelooflijk klein, dat je ze alleen maar ziet als trilling in het water. De ouders pakken ze in de bek en zwemmen naar één van hun kuilen toe, maar ik heb geen idee of de kleintjes in de kuil of in de buik terecht komen.....
De tijd zal het leren, en als het deze ronde niet is, wie weet dat het wel lukt bij een volgende ronde.
 
Het krioelt nu op en rond de legsteen, kleintjes die van de steen afvallen, worden door mama terug op de steen gezet. Ze zal wel wachten tot iedereen uitgekomen is voordat ze verhuisd worden naar een kuil. (Tenminste daar hebben ze het op internet over......)
Het licht is nu uit, morgenochtend meer nieuws. En wie weet lukt het dan om een foto te maken, maar ik vrees ervoor. Het glas is niet smetteloos en ik durf de ouders niet te storen door het nu schoon te maken.
 
Het krioelt nu op en rond de legsteen, kleintjes die van de steen afvallen, worden door mama terug op de steen gezet. Ze zal wel wachten tot iedereen uitgekomen is voordat ze verhuisd worden naar een kuil. (Tenminste daar hebben ze het op internet over......)
Het licht is nu uit, morgenochtend meer nieuws. En wie weet lukt het dan om een foto te maken, maar ik vrees ervoor. Het glas is niet smetteloos en ik durf de ouders niet te storen door het nu schoon te maken.
Snap ik, kijk wel uit naar de foto of een filmpje hoor! Krijg dan ook spierpijn denk ik
 
Ik heb een eind in hun broedbaai zitten turen, maar ik weet niet of het aan mijn ogen ligt die niets zien bewegen of dat er domweg niets beweegt. Ik zal nog wel een aantal keren met mijn neus op het glas gaan zitten, maar zoals het er nu uitziet, is het nieuwe ronde nieuwe kansen....
 
Iedere keer als de wanhoop toeslaat, blijkt er tóch leven in de kuil aanwezig te zijn. Het is godsonmogelijk (voor mij dan toch) om dat op beeld vastte leggen: met een fotocamera zie je dus echt niets en mijn microscoop is niet waterproof.
Jullie zullen dus moeten wachten tot het grut van een halve mm naar een waarneembare maat zijn gegroeid (als ze dan nog niet opgevreten zijn).
 
Dat wordt leuk wanneer je er een paar overlevers uit die nestjes later bespot.
 
Ik ben benieuwd hoeveel er zonder ingrijpen gaan op kunnen groeien. De zwaarddragers zullen een voorbij komend jonkie waarschijnlijk wel lusten, als ze niet door de andere elliotti's of de vlindervis gevangen worden....
Als het er geen zijn, dan kan ik een keertje een nestje apart zetten om te laten opgroeien. Maar wel eerst zeker weten dater markt voor is.
Oftewel: iemand interesse?🙄
 
Ze zijn nog niet uitgekomen, hoewel de ouders volop kuilen aan het graven zijn om de jonkies in onder te brengen. Ze wachten met net zoveel ongeduld als ik en vader is er weer helemaal bij betrokken. Het is hartstikke leuk om te zien hoe zorgzaam en liefdevol ze met de eitjes omgaan. Beschimmelde exemplaren worden er tussen uit geplukt en ik krijg al spierpijn als ik alleen maar kijk naar het enthousiasme waarmee ze de eitjes met vers water bewaaieren.

Het andere koppeltje is de gebruiksaanwijzing nog even kwijt, en moeten dus nog een eindje oefenen.
Ja, dat het niet altijd bij de eerste keer goed gaat heb ik ook wel meegemaakt. Ik heb het toen een paar keer voorgedaan en dat hielp...
 
Ja, dat het niet altijd bij de eerste keer goed gaat heb ik ook wel meegemaakt. Ik heb het toen een paar keer voorgedaan en dat hielp...
Je hebt het aquarium in de slaapkamer gezet? 😛
 
Je hebt het aquarium in de slaapkamer gezet? 😛
Precies. Alleen heb ik nu muilbroeders. Het was met Pasen. Eerst een kilo chocolade Paas eitjes gekocht. Toen samen met mijn vriendin op bed rondjes gedraaid en en bij elke voltooid rondje een Paas eitje laten vallen. Vervolgens at zij deze op en zo na een rondje of tien hadden mijn gele vriendjes het door. Het doel was bereikt. :DD
 
Het ziet er naar uit dat de jonkies het nest op de één (uitgezwommen) of andere (opgevreten) manier het nest hebben verlaten. Pa en Ma zijn druk doende nieuwe nesten te graven en het is duidelijk te zien, dat ze nu weten waar ze mee bezig zijn.
Ben benieuwd hoe de volgende ronde verloopt....
 
Tweede legsel gaat een stuk beter:
de ouders weten nu wat ze doen, ze gaan pas een kuil graven vlak voordat de eitjes uitkomen en de kuil is dieper en ligt beter verstopt. Ik kan inmiddels zonder bril de jonkies op de bodem van het nest zien wriemelen en mams staat er als een tijger boven op wacht (letterlijk met haar broedstrepen). Pa houdt op iets meer afstand de wacht.
De verleiding is groot om de jonkies te 'oogsten', maar ben ook wel benieuwd hoeveel er vanzelf zonder ingrijpen groot worden....
 
leuk om te horen Lysia! Ik zou het zo laten. Alleen maar leuk denk ik! Oogsten kan altijd 😉 benieuwd naar wat foto s binnenkort
 
De kleintjes zijn inmiddels uit hun kuil gezwermd. Ma heeft in het begin nog heldhaftig geprobeerd ze weer terug naar het nest te brengen, maar heeft besloten dat dweilen met de kraan open was....
Pa elliotti met de kleintjes:
 

Bijlagen

  • Pa elliotti met kids.jpeg
    Pa elliotti met kids.jpeg
    153.5 KB · Weergaven: 19
De kleintjes zijn inmiddels uit hun kuil gezwermd. Ma heeft in het begin nog heldhaftig geprobeerd ze weer terug naar het nest te brengen, maar heeft besloten dat dweilen met de kraan open was....
Pa elliotti met de kleintjes:
Leuk hè, ze hebben zulke goede broedzorg de Thorichthys soorten. Ik heb meeki’s gehad die ook zo zorgzaam waren.😍
 
Papa en mama zijn bezig om hun kinders de bak rond te leiden. Tot schrik van de andere vissen, want nu zit de familie in het midden van de bak, in plaats van in de baai aan één kant...
En nog steeds houden ze de school scholieren bij elkaar.
 

Bijlagen

  • 20240826_133021.jpg
    20240826_133021.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 18
  • 20240826_133003.jpg
    20240826_133003.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 19
  • 20240826_133021~2.jpg
    20240826_133021~2.jpg
    704.3 KB · Weergaven: 15
  • 20240826_133021~3.jpg
    20240826_133021~3.jpg
    152.3 KB · Weergaven: 17
  • 20240826_133015~2.jpg
    20240826_133015~2.jpg
    155.5 KB · Weergaven: 14
Hey Lysia, leuk om te lezen allemaal! Heel vergelijkbaar met onze blue acara's, die gaan na een paar dagen ook met tientallen kleintjes als een rondtrekkend circus de bak door haha.
Zoals je in mijn topic waar ik je getagd hebt kunt lezen neig ik momenteel, deels op basis van jouw ervarig 😊, ook naar een klein groepje ellioti's om onze sveni's te gaan vervangen,
maar heb er nog een paar vraagjes over, met name hoeveel ze graven...doen ze dat voortdurend, of alleen om een nestje te bouwen? Zwemmen ze in alle lagen van je bak of begeven
ze zich vooral in 1 bepaalde laag? En hoe schrikachtig zijn ze, reageren ze veel op wat er buiten de bak gebeurt of storen ze zich niet zo snel?
 
De mijne hebben alleen voor hun kleintjes een nest gegraven, verder nemen ze weleens een bek vol zand om de kieuwen te spoelen en verder doen ze niet veel met de bodem. Ze zwemmen vooral in de midden/onderlaag, maar mijn bak is niet zo hoog (50 cm geloof ik), maar als er iets lekkers bij de oppervlakte te halen is,doen ze dat ook.
Mijn elliotti's hebben gezelschap van Xyphophorus helleri (die als dithervis dienst doen) maar ze zijn niet schrikachtig. Af en toe gaat er een kat voor het glas zitten kijken naar de vissen en dan kijken de elliotti's aan de andere kant van het glas terug met een geïnteresseerde blik. Ze kijken ook vaak de kamer in, om te zien wat daar gebeurt. Ze reageren dus wel op activiteit in de kamer, maar meer verwachtingsvol dan schrikachtig. Ook mijn man kan zich niet herinneren ze ooit ergens van te hebben zien schrikken. Maar ja, de ene vis is de andere niet.....
Ik heb ook melanotenia's, dat zijn wel van die stresskippen, maar de elliotti's dus niet.

P.S. ik las je reacties op Cemedia's topic over de altispinosus. Ik heb dus wel een doorkijkbak en ze zitten daar niet mee.
 
Laatst bewerkt:
De mijne hebben alleen voor hun kleintjes een nest gegraven, verder nemen ze weleens een bek vol zand om de kieuwen te spoelen en verder doen ze niet veel met de bodem. Ze zwemmen vooral in de midden/onderlaag, maar mijn bak is niet zo hoog (50 cm geloof ik), maar als er iets lekkers bij de oppervlakte te halen is,doen ze dat ook.
Mijn elliotti's hebben gezelschap van Xyphophorus helleri (die als dithervis dienst doen) maar ze zijn niet schrikachtig. Af en toe gaat er een kat voor het glas zitten kijken naar de vissen en dan kijken de elliotti's aan de andere kant van het glas terug met een geïnteresseerde blik. Ze kijken ook vaak de kamer in, om te zien wat daar gebeurt. Ze reageren dus wel op activiteit in de kamer, maar meer verwachtingsvol dan schrikachtig. Ook mijn man kan zich niet herinneren ze ooit ergens van te hebben zien schrikken. Maar ja, de ene vis is de andere niet.....
Ik heb ook melanotenia's, dat zijn wel van die stresskippen, maar de elliotti's dus niet.

P.S. ik las je reacties op Cemedia's topic over de altispinosus. Ik heb dus wel een doorkijkbak en ze zitten daar niet mee.

Dank voor de uitgebreide reactie! Ik twijfel nu inderdaad een klein beetje tussen de Eliotti's en de Heckelii, maar mijn gevoel zegt dat ik beter doe met de Eliotti's, vanwege toch wel het forse formaat van de heckelii mannetjes vooral, en de berichten hier en daar op internet dat het spontane moordenaars kunnen worden 😱 🙈
 
Heckeli's heb ik ook bij mijn oriënterende zoektocht naar gekeken, maar die worden toch net weer een slagje groter dan de elliotti;s. Bovendien kwam ik op diverse plaatsen tegen dat ze wat gevoelige darmen hebben en gezien de rest van de vissen in de 2m zag ik dat niet zo zitten.

Ik kwam in mijn zoektocht ook deze tegen:
https://aquainfo.nl/artikel/andinoacara-coeruleopunctatus/
https://aquainfo.nl/artikel/tahuantinsuyoa-macantzatza/
Wie weet voor jou het bekijken waard?

Voor mijn Juwel ga ik naar een pseudocrenilabrussoort, maar daar heb ik verder dus nog geen ervaring mee. Voor zover ik weet, kunnen ze wel wat territorialer zijn dan de elliotti's.
 
Heckeli's heb ik ook bij mijn oriënterende zoektocht naar gekeken, maar die worden toch net weer een slagje groter dan de elliotti;s. Bovendien kwam ik op diverse plaatsen tegen dat ze wat gevoelige darmen hebben en gezien de rest van de vissen in de 2m zag ik dat niet zo zitten.

Ik kwam in mijn zoektocht ook deze tegen:
https://aquainfo.nl/artikel/andinoacara-coeruleopunctatus/
https://aquainfo.nl/artikel/tahuantinsuyoa-macantzatza/
Wie weet voor jou het bekijken waard?

Voor mijn Juwel ga ik naar een pseudocrenilabrussoort, maar daar heb ik verder dus nog geen ervaring mee. Voor zover ik weet, kunnen ze wel wat territorialer zijn dan de elliotti's.

Leuke suggesties die je doet, maar die zouden dan in plaats van de Eliotti's zijn, niet nog erbij lijkt mij, en ik vind de Eliotti's toch mooier geloof ik, ook omdat deze twee qua bouw redelijk lijken op onze acara's en de eliotti's wat
meer verschillen. Het leuke van de maantjes vind ik dat ze er veelal boven "zweven", wat bij @cemedia goed lijkt te gaan, evenals heel veel andere gevallen op internet waarin ik manen gecombineerd zie worden
met wat meer lager zwemmende cichlides.
 
Er is dus niets meer over van het legsel. Als ik jonkies wil grootbrengen, zal ik ze eruit moeten vangen.

Ondertussen is het 2e koppel begonnen aan hun legsel. Op een grote platte steen liggen al een heleboel eitjes, maar ik vraag me af of het mannetje begrijpt dat het de bedoeling is dat hij er ook iets mee doet. Ach ja, alle begin is moeilijk.....
 
Ik vraag me wel een beetje af of het misschien slimmer is om voor het tweede koppel een nieuw thuis te zoeken. Ze hebben wel erg vaak ruzie over de schutting....
 
Ik vraag me wel een beetje af of het misschien slimmer is om voor het tweede koppel een nieuw thuis te zoeken. Ze hebben wel erg vaak ruzie over de schutting....
Ja, dat is een goed idee.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan