Tijd om er eens mee te beginnen


J

Jeroen Huitink

Guest
Ik heb een aquariumbak van 60 cm, 30 diep en 30 hoog. Ik wil wat er nu inzet eruit doen, en feitelijk opnieuw beginnen. Reden is dat wat er nu is gewoon gekomen is, en nu is het tijd om eens harder na te denken.

Nu heb ik een stel vragen...

Heb nu een intern filter. Een extern filter maakt het volgens mij makkelijk om de techniek in de bak te verbergen. Zijn er nog voor- of na- delen te benoemen?

Idem vraag rond verwarming

Met een standaard (bv AkwaLine) achterwand, kan ik hier de techniek achte stoppen?

Ik ga kleine vissen en kleine garnalen houden, wat is dan beter, zand of grind?

Jeroen
 
Ik zou voor zand kiezen, dan heb je veel meer keuze qua bodembewoners (corydoras bijv.) ook garnalen vinden zand het prettigst.
 
Qua filter kan ik je niet echt helpen, zelf heb ik een interne filter en verwarming en die probeer ik gewoon achter de planten te verstoppen. Als bodem zou ik ook voor zand gaan, ik las dat de hornbach heel mooi zwart zand heeft wat geschikt is voor in het aquarium (wel eerst spoelen). Dat lijkt mij persoonlijk erg mooi zand!
 
OK zand is dus wel duidelijk.

In of externe filters, nog meer verschillen behalve de plek van het filter?
 
extern filter is makkelijker te onderhouden je moet niet met je handen in het water en kans dat er vuil uit de filter in de bak komt, en met een extern filter heb je meer plaats voor verschillende filtermaterialen te steken.
Plus met een extern filter heb je minder techniek in bak dus meer plaats voor planten decoratie.
 
Duidelijk, en eenvoudig. Soms moet je er zelf aan denken... :stom:

Verwarmen dan, altijd in de bak, of erbuiten, of (lees ik) onder het zand?
 
ik heb op mijn extern filter een hydor externe verwarming die moet je tussen de leiding van de uitstroom te steken
ofwel kan je een verwarming element in je bak hangen
 
verwarming lijkt mij beste in de bak daar moet het water verwarmd worden, toch?!? en je hebt meerdere soorten zoals bodem verwarming staaf verwarming enz. volgens mij moet je daar kijken wat je zelf het makkelijkst vind.
 
Ik wil voor mijn bakje ook de Hydor externe gebruiken lijkt me een prima oplossing als je geen element in je bak wil hebben. Verwarmen van het water kan op verschillende manieren Rein, maar hoeft niet altijd in de bak.

Is een bodemverwarming overigens geschikt om als hoofdverwarming te zien van je aquarium?
 
Of een Externe met verwarming.

Zelfde principe,alleen alles in 1.(2 stekkers.)

O,wacht even. 60 cm.

Dat is dan een kleine extern. zonder verwarming.
Neem dan gewoon een 50-75 watter.
Hang die ergens achterin.
Niets wegstoppen,Hij moet zijn warmte kwijt. anders ploef.
 
Rein-van-der-Wal zei:
verwarming lijkt mij beste in de bak daar moet het water verwarmd worden, toch?!? en je hebt meerdere soorten zoals bodem verwarming staaf verwarming enz. volgens mij moet je daar kijken wat je zelf het makkelijkst vind.
ik ben zeer tevreden over mijn hydor externe verwarming werkt prima
 
Heb je die dan ook met de pomp geschakelt?
Wat ,als de stroming stil staat?
 
Mooi, dus zo wordt alles zo langzaamaan wel duidelijk

Rond de techniek, vele merken, zijn er die echt goed, of echt slecht zijn?

Ander soort vraagje, verschillende Rasbora's, kruisen die meteen?
 

Terug
Bovenaan