tijd verlichting

N

Nielsmk

Guest
Hallo ik heb een vraag
Ik heb momenteel mijn lichtschakelaar voor de verlichting staan op 11.00 tot 23.00
kan dit. het ziet er gezellig uit maar maat het dacht licht hier bij nog uit
 
Ik bedoel dan met name.de tijd tot 11uur
 
11 uur is vaak teveel, hoeft niet, maar meestal blijkt een doorsnee aquarium met de moderne verlichting die erboven hangt te zorgen voor voedingstekorten bij de planten.
Hoe langer je licht bied.. hoe langer planten voedingsstoffen zullen onttrekken uit het water, en dus hoe sneller eventuele tekorten zullen optreden.
Eigenlijk geven je planten vaak antwoord op de vraag of je te kort of te lang licht bied.
Doen je planten het verder goed? Dan is het blijkbaar een goede lichtduur.
 
Van 11.00 tot 23.00 is 12 uur,staat de bak op een plek waar in de ochtend veel zonlicht kan komen?
 
In de ochtend staat hij in de achaduw.en hij staar nooit pal in de zon
 
Een verlichtingsduur van 12 uur is best wel veel maar je planten zullen laten zien of het kan idd zoals Mark aangeeft.
Welke buizen zitten er boven de bak?
 
Zoals al is aangegeven is het best veel en dan is de kans groot dat je voedingstekorten gaat krijgen. Maar goed dat hangt van de verlichting af en ook van de planten.
Zolang je geen algen gaat zien is het goed.
Voeg je ook iets toe aan de bak verder??
 
Er zit een sta daar tl lamp in van 15 wat gaat om een bak van 60x30x30
Ik voeg verder niks toe
 
Probeer eens wat meer info te geven want wij zien jouw bakje niet staan he! ;)
Hoelang heb je het al zo,groeien je planten mooi en heb je geen last van algen in je bak enz?
 
De bak Draait nu 2 weken volledig de planten zijn mooi.groen en groeien ook
 
Aha een 60 cm bakje dus. Dan heb je op zich niet heel veel licht erboven hangen.
Ik heb zelf wat drijvers boven deze bakjes en heb de lamp zo n 10 uur branden.
Ik zou wel in de gaten houden of je geen algen gaat krijgen want het beste is om in ieder geval wel plantenvoeding en/of kleibollen te gebruiken.
De eerste weken gaat het vaak nog wel goed omdat de planten dan nog moeten aanslaan ook.
 
Kan ik.een foto in de reactie plaatsen
 
Licht misschien aan de tel maar.dat programmaatje werkt niet misschien op de laptop straks
 
Plant in het midden moet met zijn wortelstok vrij van de bodem zitten anders gaat het rotten,ze worden over het algemeen op hout of steen vastgemaakt.
Bij de plant rechts kan je het beste wat voeding bij de wortels geven.
Heb je water uit je andere aquarium gebruikt ivm indraaien?
 
Nee ben geheel op nieuw begonnen ivm algen daarom vraag ik jullie nu om Tips
 
Terug
Bovenaan