Wat is er nieuw

Tijdelijk verblijf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquamitch
  • Startdatum Startdatum
A

Aquamitch

Guest
Hallo,

Ik wil mijn rio 125 geheel opnieuw gaan inrichten.
Nu zit ik enkel met het probleem wat ik tijdelijk met de vissen doe.
Kunnen de vissen 1 a 2 weken in een grote speciekuip van 90L met verwarming en pomp?
Het zullen rond de 15 vissen zijn.

Lijkt me niet zo n probleem hoor als dit tijdelijk is en je ook nog het filter overzet.
Je Rio is netto ook maar net iets meer dan 100 liter.

Mijn plan is om de huidige pomp geheel schoon te maken voor in de nieuwe intichting.
In de kuip met vissen wil ik dan 2x een kleinere pomp laten draaien. Een hiervan is al mee aan het draaien in de bak. Ook zet ik er dan nog een luchtpompje bij.
Kan dit?

Ik weet niet hoelang de filter draait voor in de kuip maar hou er rekening mee dat hij al wel is ingedraaid en dat je anders flink ververst.

Het aquariumwater doe ik geheel in de kuip. Met de 2 filters en verwarming. Eventueel kan ik de bodem er ook gedeeltelijk bij doen. Plantjes zal ik zowiso een aantal erin doen.

In het water zullen weinig bacterien zitten. ik zou dan zoveel mogelijk van de oude bak gebruiken in de kuip en indien mogelijk het water in de gaten houden. er zit dan ook de goed ingedraaide filter in dus dat komt dan vast wel goed. beetje zuinig voeren deze week want ze kunnen zelfs wel een week zonder als je ze eerst goed doorvoert.

Ik ga met John mee, het komt waarschijnlijk wel goed maar wel even goed de waarden in de gaten houden...

Mooi ga ik dat doen.
Maak het overigens niet uit als mijn aquarium 2 dagen droog staat? Voor de kit of iets dergelijks?

Zullen de vissen na pakweg 1,5 week, als de waardes goed zijn, terug in de bak kunnen?

En je Rio moet opnieuw indraaien? Dan is 1.5 week wel heel erg kort, normaal gesproken komt de dodelijke nitrietpiek pas na 2a3 weken. Bovendien de vissen weer opbouwend terugzetten. Niet allen in 1 keer 🙂

Volgens mij maakt het niet uit dat een aquarium 2 dagen leeg staat maar durf het niet 100% zeker te zeggen.

Als je nou na de schoonmaak weer ca. de helft van je water uit de kuip terug doet in de bak en aanvult met nieuw kraanwater lijkt me er niks aan de hand.

Zo heb ik ook al diverse keren mn aquarium na een grondige schoonmaak aangepakt.
Planten en water uit de bak in een kuip. Het filter wat in de bak draaide ook op de kuip gebruikt en na schoonmaak water terug gedaan, en filter ook weer aangesloten. Waarom zou je het filter helemaal willen reinigen? Zit er een ziekte in je bak?
Beter om het filter niet te grondig te reinigen, maar steeds maar gedeeltelijk. Per keer dat je onderhoud doet even een bakje schoonmaken of van nieuw filtermateriaal voorzien.

Fozzy zei:
Als je nou na de schoonmaak weer ca. de helft van je water uit de kuip terug doet in de bak en aanvult met nieuw kraanwater lijkt me er niks aan de hand.

Zo heb ik ook al diverse keren mn aquarium na een grondige schoonmaak aangepakt.
Planten en water uit de bak in een kuip. Het filter wat in de bak draaide ook op de kuip gebruikt en na schoonmaak water terug gedaan, en filter ook weer aangesloten. Waarom zou je het filter helemaal willen reinigen? Zit er een ziekte in je bak?
Beter om het filter niet te grondig te reinigen, maar steeds maar gedeeltelijk. Per keer dat je onderhoud doet even een bakje schoonmaken of van nieuw filtermateriaal voorzien.

+1

Klopt helemaal. Maar ik heb het aquarium helemaal leeg gehaald omdat de voedingsbodem als het ware opgelost was in het water. Overal dreef stof en de klei korrels lagen door de hele bak en in de filter. Vandaar dat ik helemaal opnieuw start.

Dan snap ik het wel ja. Niet weer een voedingsbodem dus? 😉

Nope, zeker geen voedingsbodem meer! Ik werk al langere tijd middels de ei methode en voeg co2 toe. Bij alle planten voeg ik wel een jbl kleibolletje 😉
Welke middeltjes moet ik in het nieuwe aquarium doen? Heb nog een beetje JBL denitrol, anders nog iets?

@cedric ik zet het filter niet over. Dit maak ik geheel zuiver en schoon. Zie mijn vorige post.

Impresiepe is het niet nodig iets toe te voegen al ben ik van mening dat 1.5 indraaien wel heel erg weinig is. Maar dat moet je zelf weten 😉

1,5 week is inderdaad erg kort. Maar de vissen kan ik denk ik niet langer in een speciekuip van 90Liter laten 😉

Verder nog tips?

Mitchell zei:
.........

@cedric ik zet het filter niet over. Dit maak ik geheel zuiver en schoon. Zie mijn vorige post.

Ja, nu zie ik het. Je start volledig opnieuw op.

Had ik even over het hoofd gezien.

Mitchell zei:
1,5 week is inderdaad erg kort. Maar de vissen kan ik denk ik niet langer in een speciekuip van 90Liter laten 😉

Verder nog tips?

Dat weet ik zo nog niet.

Als je verwarming hebt, zou het prima moeten lukken om dat ook wat langer kunnen aan te houden.

Ik had het ook niet helemaal begrepen maar als je na 1-2 weken de vissen wil terugplaatsen dan zuinig voeren en de waarden in de gaten houden. Filter zou ik dus zeker niet helemaal schoon gaan maken ivm je bacteriecultuur.

zou zoiezo een bacterie starter gebruiken, dan na een week de 1e groep/paar/wat je ook hebt van je sterkste vissen terugplaatsen. dan de week erna de rest.

zelf altijd goeie ervaringen gehad om een bak zo op te starten.

verder zijn er ook mensen die vissen de hele zomer buiten in een speciekuip houden dus het kan wel even hoor.

Richard, als je 3 keer hetzelfde hebt noem je dat geen dubbelpost maar een triopost

Ik blijf bij mijn menig, 1a2 weken is heel kort. Dr vissen kunnen het ook wel langer uithouden in die kuip, beter dan in een nitrietpiek zitten.
Maargoed jou keus natuurlijk 😉

oke triopost dan 😀

forum haperde steeds, staat me tekst er 3 keer :S

ja wel of geen gevaar voor nitriet... wij hebben vroeger een 54liter bak gehad waar na een week "indraaien" 5 maanvissen + kardinalen inkwamen, elke maand de hele bak schoongemaakt werd (filter + bodem eruit en onder de kraan schoonmaken) en na een half jaar leefde de maanvissen nogsteeds (alleen paar kardinalen dood).

natuurlijk helemaal fout maarja me ouders deden maar wat de man van de winkel zei.

daarom vind ik persoonlijk dat 4 weken indraaien totaal overbodig.

maar zoals je al zei ieder zijn ding.

Haha, dat ken ik, heb Ik ook wel eens maar 3 keer? 😀

RichD1011 zei:
oke triopost dan 😀

forum haperde steeds, staat me tekst er 3 keer :S

ja wel of geen gevaar voor nitriet... wij hebben vroeger een 54liter bak gehad waar na een week "indraaien" 5 maanvissen + kardinalen inkwamen, elke maand de hele bak schoongemaakt werd (filter + bodem eruit en onder de kraan schoonmaken) en na een half jaar leefde de maanvissen nogsteeds (alleen paar kardinalen dood).

natuurlijk helemaal fout maarja me ouders deden maar wat de man van de winkel zei.

daarom vind ik persoonlijk dat 4 weken indraaien totaal overbodig.

maar zoals je al zei ieder zijn ding.

En dat vind jij onzin?

Nee, telkens de hele bak schoonmaken, dat is onzin.
Water kreeg de kans om niet in te draaien.
En 5 manvisen ,in 54 liter. Nou nou!.
Had ze ook goudvissen kunnen nemen.
Doen ze ook zo.

Bertus wel goed lezen, zeg toch ook dat dat totaal fout was?

maar bedoel dat die vissen dan half jaar lang elke maand een nitriet piek te verduren zou moeten hebben gekregen (als dat al zo is) en dat ze het dan ook telkens hebben overleefd.

je hoort mij niet zeggen dat dit goed was, is inmiddels ook al 13jaar terug geloof ik.

Er zijn wel leden die niet 4 weken indraaien maar dan moet je heel langzaam je bestand toevoegen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen. Of je moet al een cultuur in bv het filter hebben zitten. Maar zelf zou ik erbij zeggen hou het goed in de gaten als je al zoiets zou doen.

Er bestaan verschillende manieren van indraaien, al vindt ik degene waarbij je 3�4 weken moet indraaien toch nog altijd de beste.

Maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen keuze en eigen smaak.

C�dric Vleminckx zei:
Er bestaan verschillende manieren van indraaien, al vindt ik degene waarbij je 3�4 weken moet indraaien toch nog altijd de beste.

Hoeveel bakken heb je al ingedraaid en welke manieren van indraaien heb jij daarbij gebruikt?

2 weken is inderdaad kort. Zal tegen die tijd mijn water testen en kijken hoe het ervoor staat.
Heb gisteren de bak schoongemaakt en opnieuw ingericht.

Super, heb je een foto? Ik ben nieuwschierig 😉

Nickey zei:
Super, heb je een foto? Ik ben nieuwschierig 😉

Heb zojuist foto's geplaatst in mijn link die onder mijn naam staat! Neem vooral even een kijkje! 😉

meksjoef zei:
C�dric Vleminckx zei:

Hoeveel bakken heb je al ingedraaid en welke manieren van indraaien heb jij daarbij gebruikt?

Ik heb er nog maar 1 gebruikt, en ga dat ook blijven doen.

Maar er zijn er nog andere manieren, die andere leden misschien wel toepassen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan