Wat is er nieuw

Tijdelijke oplossing voor filteren over actieve kool

ODB

New member
Lid geworden
30 mei 2025
Leeftijd
48
Aan wat voor soort oplossing moet ik denken als ik voor een kleine vijver 3 maanden wil filteren over actieve kool en wil gaan voor de goedkoopste oplossing? Geen uv gewenst, en de kabels moeten voor die 3 maanden gewoon in het zicht.

Het gaat om een natuurvijver zonder vissen die ik net heb aangelegd. Uiteindelijk hoef ik niet te filteren maar ik heb wat cement gebruikt bij de aanleg dus ik wil giftige stoffen graag verwijderen. Mijn vorige vijver was ook natuurlijk en nu bedenk ik me dat ik eigenlijk helemaal niks weet van filters.

Misschien is het een idee een extern aquarium filter van marktplaats af te halen?
Staan er genoeg op voor weinig.

• Leuk
Waarderingen: ODB
Heb je hem wel waterdicht gemaakt want ik lees dat cement poreus is en water laat doorsijpelen.

• Leuk
Is het cement goed uitgehard? Dan zou ik 2x water wisselen met een tijdje ertussen. Dan zou ik erop gokken dat er niets meer vrijkomt.

• Leuk
Actieve kool heeft geen nut , beton/cement loog je uit met een zuur .
Dacht met gewoon continue verversing een half jaar of langer duurt , ook een beetje afhankelijk van de watersamenstelling .
Om die reden gebruik ik ook enkel oude betonklinkers en nooit nieuw spul .

• Leuk
Actieve kool heeft geen nut , beton/cement loog je uit met een zuur .
Dacht met gewoon continue verversing een half jaar of langer duurt , ook een beetje afhankelijk van de watersamenstelling .
Om die reden gebruik ik ook enkel oude betonklinkers en nooit nieuw spul .
Om een gewone zuur-base reactie in mijn vijver maak ik me niet zo druk. De vijverliteratuur heeft het echter steeds over "chemische stoffen in cement" zonder dat te specificeren.

Ik ben geen deskundige op dit terrein, maar nou weet ik toevallig dat er ook chroom-6 in cement zit en dat vang je wel met actieve kool.

Heb je hem wel waterdicht gemaakt want ik lees dat cement poreus is en water laat doorsijpelen.
Ik heb alleen wat stenen vastgezet. De vijver zelf is van glasvezelversterkt polyester. Een marktplaatskoopje.

Is het cement goed uitgehard? Dan zou ik 2x water wisselen met een tijdje ertussen. Dan zou ik erop gokken dat er niets meer vrijkomt.
Dat is ook een optie. In Nederland valt 850mm regenval per jaar, dat is de diepte van mijn vijver. 60% verdampt, 40% van mijn water stroomt over en loopt in de halfverharding. Als ik in de zomer bijvul vervang ik dus ieder jaar zo'n 50% van mijn water (schatting). Dan ben ik er op termijn sowieso vanaf. En dan gokken dat een paar keer wisselen in het begin het probleem verzacht.

Je kunt ook wat (extra) lidsteng in je vijver planten, dat neemt zware metalen op. Moet je het wel regelmatig snoeien en weggooien, anders komt het weer terug in de vijver.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan