Tijdens de nacht extra zuurstof?


Vyruss

Member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
10
Leeftijd
51
Zijn er mensen die het verschil al eens uitgetest hebben om snachts extra zuurstof in de tank te steken? Zie vanalles op internet hierover, maar moest het verloren moeite zijn of bijna geen verschil in plantengroei dan laat ik het zo 😃
 
Zijn er mensen die het verschil al eens uitgetest hebben om snachts extra zuurstof in de tank te steken? Zie vanalles op internet hierover, maar moest het verloren moeite zijn of bijna geen verschil in plantengroei dan laat ik het zo 😃
Dikke onzin als je voldoende planten in de bak hebt is dat echt niet nodig. Voor de warme zomermaanden kun je er een oxidator in zetten. Dat is ruim voldoende. En een beetje goede stroming in de bak als je een goede filter hebt. Dan heb je alles wat ze nodig hebben de vissen.😄
 
Om daar op te antwoorden is nogal moeilijk , dat hangt van veel factoren af (oppervlak-kaamlaag-drijfplanten-type bodem, enz.)
Ik weet wel dat een grote hoeveelheid planten heel je zuurstofniveau kunnen laten kelderen op 1 nacht (vijver) , dus in een aquarium is dit ook niet geheel ondenkbaar dat dit zich kan voordoen in bepaalde situaties .
 
Om daar op te antwoorden is nogal moeilijk , dat hangt van veel factoren af (oppervlak-kaamlaag-drijfplanten-type bodem, enz.)
Ik weet wel dat een grote hoeveelheid planten heel je zuurstofniveau kunnen laten kelderen op 1 nacht (vijver) , dus in een aquarium is dit ook niet geheel ondenkbaar dat dit zich kan voordoen in bepaalde situaties .
Bijzondere gevallen daargelaten maar in een normale en goed draaiende bak zal het niet nodig zijn. Vandaar ook de vraag wat de reden is aan de TS. Met gasuitwisseling zou je normaliter al genoeg zuurstof in het water moeten hebben en al helemaal met planten in de bak. Maar goed er kan sprake zijn van een bijzondere situatie.
 
Lieve mensen, @Vyruss heeft het over het effect op plantengroei. 🙃 Niet over de vissen.

Ik denk niet dat hier veel "onderzoek" naar gedaan is door hobbyisten. Ik vraag me ook af of het veel verschil maakt voor een plant om 's nachts i.p.v. 5 ppm zuurstof 9 ppm te hebben.

Maar misschien wil jij degene zijn die dit gaat testen? :DD Met zo goed als identieke bakken, waarvan de helft 's nachts extra beluchting krijgt. Doe het! Be the change.
 
Zelfs dan vind ik het onzin. Als je elke week 50%ververst komt er genoeg zuurstof in de bak. En wat ik zei in de zomermaanden kan je altijd nog voor zowel de planten als de vissen er een oxidator in zetten als je bak behoorlijk warm wordt
 
Zelfs dan vind ik het onzin. Als je elke week 50%ververst komt er genoeg zuurstof in de bak. En wat ik zei in de zomermaanden kan je altijd nog voor zowel de planten als de vissen er een oxidator in zetten als je bak behoorlijk warm wordt
Niet iedereen ververst 50% water per week. Ik niet meer in elk geval. Sterk afhankelijk ook van je bezetting en of je volgens Ei methode werkt.
 
Niet iedereen ververst 50% water per week. Ik niet meer in elk geval. Sterk afhankelijk ook van je bezetting en of je volgens Ei methode werkt.
De meeste mensen denk ik wel. En anders moeten die maar kijken ik doe gewoon de simpele manier. Ga niet moeilijk lopen doen en me bak doet het super. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
 
De meeste mensen denk ik wel. En anders moeten die maar kijken ik doe gewoon de simpele manier. Ga niet moeilijk lopen doen en me bak doet het super. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ben ik wel eens nieuwsgierig naar hoeveel die Ei methode volgen ja. Misschien eens een poll starten @jessicapilon of is dat al geweest?
 
Ik zorg altijd in een opstartende plantenbak voor hogere zuurstoflevels, omdat ik van mening ben dat zuurstof essentieel is voor de ontwikkeling van de bacteriehuishouding.

De planten in een vers opgestarte bak geven in de nacht te weinig zuurstof af omdat ze overdag niet veel assimileren.
Dat komt omdat in de meeste gevallen de lichtintensiteit nog te laag is. (dat doen we expres in het kader van algpreventie)

Zuurstof is erg belangrijk omdat die helpt in het ontwikkelen van de nitrificerende bacteriekolonie. Zeker met het gebruik van een soil. Soil zorgt voor lage pH waarmee de ontwikkeling van de bacteriecultuur word vertraagd.
Dat kan door s'nachts de oppervlakterimpeling te vergroten. Ikzelf gebruik een Chihiros Doctor (oxidator) omdat deze 24/7 pulserend zuurstof creëert.
De meest bekende manier gebruiken we allemaal: zuurstofplanten, wat ik trouwens niet doe omdat ze overdag teveel schaduw geven voor de andere plantjes.

Als de planten zodanig zijn gegroeid dat ze goed en sterk assimileren stop ik met met de 'extra' zuurstof.
 
Ik zorg altijd in een opstartende plantenbak voor hogere zuurstoflevels, omdat ik van mening ben dat zuurstof essentieel is voor de ontwikkeling van de bacteriehuishouding.

De planten in een vers opgestarte bak geven in de nacht te weinig zuurstof af omdat ze overdag niet veel assimileren.
Dat komt omdat in de meeste gevallen de lichtintensiteit nog te laag is. (dat doen we expres in het kader van algpreventie)

Zuurstof is erg belangrijk omdat die helpt in het ontwikkelen van de nitrificerende bacteriekolonie. Zeker met het gebruik van een soil. Soil zorgt voor lage pH waarmee de ontwikkeling van de bacteriecultuur word vertraagd.
Dat kan door s'nachts de oppervlakterimpeling te vergroten. Ikzelf gebruik een Chihiros Doctor (oxidator) omdat deze 24/7 pulserend zuurstof creëert.
De meest bekende manier gebruiken we allemaal: zuurstofplanten, wat ik trouwens niet doe omdat ze overdag teveel schaduw geven voor de andere plantjes.

Als de planten zodanig zijn gegroeid dat ze goed en sterk assimileren stop ik met met de 'extra' zuurstof.
Gij zijt ne PRO☝🏼bedankt voor uw reactie😎
 
Nou. Zet eens op zou ik zeggen
Nou daar is een ander mee belast en we gaan hem toevoegen aan de lijst met ideeen;)
Er komen meer ideeen binnen en we kunnen niet zomaar een ander idee voorrang geven lijkt me want dat zou niet eerlijk zijn.
 
Ik vraag me ook af of het veel verschil maakt voor een plant om 's nachts i.p.v. 5 ppm zuurstof 9 ppm te hebben.
Om daar op te antwoorden is nogal moeilijk , dat hangt van veel factoren af (oppervlak-kaamlaag-drijfplanten-type bodem, enz.)
Ik weet wel dat een grote hoeveelheid planten heel je zuurstofniveau kunnen laten kelderen op 1 nacht (vijver) , dus in een aquarium is dit ook niet geheel ondenkbaar dat dit zich kan voordoen in bepaalde situaties .
Je vind daar maar weinig van terug hoeveel O2 en waneer je planten O2 tekort zichtbaar word, denk dat vissen en vooral garnalen er eerder last van hebben.
In zeer zwaar begroeide en goed bemeste aquariums merk je dit trouwens al redelijk vlug.
Er zijn een boel factoren die zuurstofgehalte mee bepalen zoals Erwin al aanhaald maar temperatuur , licht/donkere periode, stroming, visbezetting ,garnalen ,slakken , bodem en filter leven enz... zijn er eigenlijk veel /teveel factoren om rekening mee te houden .
Maar als je kijk naar de farmtanks die de moeilijkere plantjes uit onze hobby propageren zijn er toch veel die op één of andere manier zeer hoge O2 gehaltes aanhouden.
 
Je vind daar maar weinig van terug hoeveel O2 en waneer je planten O2 tekort zichtbaar word, denk dat vissen en vooral garnalen er eerder last van hebben.
In zeer zwaar begroeide en goed bemeste aquariums merk je dit trouwens al redelijk vlug.
Er zijn een boel factoren die zuurstofgehalte mee bepalen zoals Erwin al aanhaald maar temperatuur , licht/donkere periode, stroming, visbezetting ,garnalen ,slakken , bodem en filter leven enz... zijn er eigenlijk veel /teveel factoren om rekening mee te houden .
Maar als je kijk naar de farmtanks die de moeilijkere plantjes uit onze hobby propageren zijn er toch veel die op één of andere manier zeer hoge O2 gehaltes aanhouden.
Heb al gedacht om smorgens voor de co2 aanslaat , de zuurstof eens te meten🤨
 
Heb al gedacht om smorgens voor de co2 aanslaat , de zuurstof eens te meten🤨
Bij mij was dat laatst iets van 6,7mg/l , overdag 10 mg/l+ O2
Dat was op de bak met filterzand .
Ik zal dit ook eens doen op het akadamabakje , wie weet wel een verschil op te merken ?
 
Om daar op te antwoorden is nogal moeilijk , dat hangt van veel factoren af (oppervlak-kaamlaag-drijfplanten-type bodem, enz.)
Ik weet wel dat een grote hoeveelheid planten heel je zuurstofniveau kunnen laten kelderen op 1 nacht (vijver) , dus in een aquarium is dit ook niet geheel ondenkbaar dat dit zich kan voordoen in bepaalde situaties .
In mijn drukbezette planten bak heb ik daar nog nooit iets van gemerkt.
IMG_20201015_100852.jpg
 
Zou oppervlaktebeweging van het water niet voldoende uitwisseling geven? Bij vijvers kan het dáár nou net mis opgaan: geen fontein of waterval en veel oppervlaktegroen wat het wateroppervlak 'afsluit' als het ware. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat als je het vijverwater in beweging houdt, dat er dan een O2gebrek optreedt.
Kan iemand me corrigeren als ik daar ongelijk in heb?
 
Je kunt natuurlijk ergens achterin tussen de planten en het slangetje onder het grint een luchtsteentje wegwerken, dat je met een tijdschakelaar een aantal uur laat draaien in de nacht. Of een half uur aan en dan weer een uurtje uit, of zo'n soort schema. Tijdschakelaar heb je voor een paar euro, en luchtpompje met steentje hoeft ook niet veel te kosten.
 

Terug
Bovenaan