Tijdsduur LED/ Algen/ kleurenspectrum?

B

Blieb1988

Guest
Beste mensen,

Ik heb een aquarium met ingebouwde RGB LED verlichting de volgende spec:
SMD 5050 14,4*5,75= ~83 Watt boven een 80x40x40 aquarium (100 liter). MS-35 Conrad controller.

Geen CO2, alleen beluchting. Ik voer diepvriesvoer, azijnaaltjes, droogvoer, komkommer.


De tijdsduur en de kleur van de verlichting is instelbaar. Nu geprogrammeerd met zons op en ondergang. Nu kan ik natuurlijk berekenen hoeveel watt of lumen ik moet toepassen, alleen niet met een ander kleurspectrum. Dus daar loop ik een beetje vast.

Mijn vraag is hoelang kan de verlichting aan staan, zonder algen o.i.d. te krijgen?

Heeft het kleurenspectrum wat ik nu toepas invloed op mijn planten? Als het invloed heeft, wat moet ik dan veranderen aan mijn programma?


Nu heb ik het volgende dagprogramma:
7:30 tot 8:14 opkomst tot en met rood
8:14 tot 9:25 overgang tot en met oranje
9:25 tot 10:36 overgang tot en met geel
10:36 tot 11:48 overgang naar grijs
11:48 tot 18:00 grijs tot wit, met vlagen grijs.
grijs naar geel zit hierin verwerkt.
18:00 tot 19:11 geel naar oranje
19:11 tot 20:22 oranje naar rood
20:22 tot 21:33 rood naar uit, daarna opkomst blauw.
20:22 tot 22:44 zeer klein beetje blauw, maanlicht simulatie

Suggesties?
Groet Blieb
 
Ik heb zelf heel weinig ervaring met dit verhaal maar klinkt voor mij bizar veel die 83 watt voor een bak van 100 liter en vraag me ook af of die kermis aan verschillende kleuren uberhaupt wel zo bevorderlijk voor je bak zijn.

Hoelang heb je dit nu zo en hoe doen de planten het?
 
beluchting is absoluut niet nodig

enkel als je vissen aan het oppervlak happen
meestal volstaat een lichte stroming aan het oppervlak
 
Sorry voor mijn later reactie.
Hoewel ik 83 watt ook erg veel vind. Dit staat echter maar kort aan. Mijn planten doen het eigenlijk super goed.
Hoeveel watt zou je adviseren? Ik kan namelijk de lichtsterkte aanpassen.

Over het kermis gevoel: Ik denk dat het kleurenspectrum buiten(opkomend zonlicht etc.) dezelfde kermis dan geeft.
 
Bedankt, ik zal het verminderen.
 
alleen heeft de natuur geen 3 uur nodig om een zon op en ondergang te realiseren :p
 
Blieb1988 zei:
Sorry voor mijn later reactie.
Hoewel ik 83 watt ook erg veel vind. Dit staat echter maar kort aan. Mijn planten doen het eigenlijk super goed.
Hoeveel watt zou je adviseren? Ik kan namelijk de lichtsterkte aanpassen.

Over het kermis gevoel: Ik denk dat het kleurenspectrum buiten(opkomend zonlicht etc.) dezelfde kermis dan geeft.

als je planten het goed doen, en zo op het oog de vis er geen last van heeft.EN JE HET ZELF MOOI VIND, en je geen last van alg hebt

waarom dan aanpassen ?
 
bergje zei:
alleen heeft de natuur geen 3 uur nodig om een zon op en ondergang te realiseren :p

mwagh 1,5 uur zon onder
1.5 uur zon opkomst

maar wat maakt dat uit ?
denk echt niet dat deze vissen ooit in de natuur hebben gezeten

kortom gewoon observeren hoe het gaat

mocht er alg komen, en je het programma wat je hebt

zou ik gewoon de percentage wat lager zetten
 
Alleen een zons opkomst duurd bij haar al 3 uur. Dan nog eens 3 uur ondergang. Maar die vissen zal het idd een rot zorg zijn. Moet doen wat je mooi vind
 
Sorry voor mijn late reactie,

Ik dacht dat er juist meer informatie misschien zou kunnen komen met het oog op het kleurenspectrum. Immers rood licht bevorderd de groei aan de stengel terwijl blauw een dicht de bladeren.

Maar ja, hoeveel en wat voor maat is een moeilijke vraag natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan