Tijdsduur verlichting


W

Whiter

Guest
Momenteel branden alle tl's boven mijn aquariums van 9.00 tot 21.00.
Ik heb geen last van alg.
Maar zou toch graag willen weten of het niet te lang is.
 
Het kan prima zo maar dan moet je wel voldoende voeding in de bak hebben om algen te voorkomen. Ik begrijp dat je geen algen hebt dus wellicht is dat dus wel het geval. Voeg je verder nog iets toe en om wat voor bak gaat het en hoelang draait deze?
 
Hangt ook een beetje van de sterkte af van het licht..
12 uur een 500w bouwlamp of 12 uur een 20w gloeilamp is nogal een verschil zegmaar..
 
Klopt en vandaar dat ik ook wilde weten om welke bak het gaat en gelet op de startpost ga ik ervan uit dat het de standaard buizen zijn. Maar de sterkte is inderdaad van invloed op de vraag naar voeding en het eventuele ontstaan van algen.

Btw, misschien kan Whiter ook nog even aangeven of het daadwerkelijk de standaard verlichting is die boven de bak brandt;).

Er zijn voldoende leden die het licht 12 uur aan hebben maar zoals al aangegeven moet je hoeveelheid voeding dan voldoende zijn voor de planten.
 
Boven de meter bak van de 4 muskusschildpadden hangt een ledbalk met blauw en wit licht. Veel planten erin. Sterrekruid. Groeit sneller dan hun op kunnen eten. Daar zitten ook veel endlers in en 6 corydoras aenus en veel garnaaltjes.

De kweekstelling, een verkoopstelling uit een dierenzaak die ik 2 maanden geleden heb overgenomen heeft tl balken er boven liggen.
Dat zijn er 3. Daar zitten al planten in. Javavaren , javamos en wat andere planten die niet in de bodem gezet hoeven te worden. De bovenste laag is 70x50x30. Daar zitten sinds een week een groep citroengarnalen ij. De bak zelf draait al 1 1/2 maand. Daar naast zit een klein bakje van 30x50x20 met veel javamos en javavaren. Daar zit een groepje sakura garnalen in met een led lampje er boven.
De middelste laag is in tweeën gedeeld. In de ene kant zit ook javavaren en javamos en wat andere losse planten met een groepje endler mannen. Die gaan volgende week verhuizen om plek te maken voor een groep ras endlers of guppen. Ik krijg 6 soorten er bij. 1 soort morgen en 5 volgende week vrijdag. In de andere helft zitten alleen maar planten.
In de onderste laag zitten nog geen planten maar een grote groep blonde guppen sinds 2 weken die gaan verhuizen naar de bak eronder die ik verleden week gehaald heb van 80x30x40 die ik verleden week gehaald heb. En de rechterkant is leeg. Zit wel water in.
Dan heb ik nog 1 aquarium van 60x30x30 waar wat zebravisjes, platys en endlers en gup mannen in zitten en wat verdwaalde garnaaltjes. Ook redelijk beplant . En een bak van 50x30x30 dicht beplant met een groepje dwergtandkarpertjes en een groep blue dream garnalen. Dan heb ik nog 1 nano cube met Vuurgarnalen en endlers. En een bak van 60x30x30 die ik pas heb overgenomen met inhoud. De vissen die er in zitten ruil ik morgen tegen drijfplanten en de Vuurgarnalen en 2 japonica's laat ik zitten. Die bak draait al even. Ik heb daar alleen wat water uitgehaald en zo in de auto mee genomen. Wat daar in komt weet ik nog niet.
Overal zitten ook slakken in
Ik ben nog steeds op zoek naar planten.
Verder heb ik nog 3 aquariums van 60x30x30 leeg staan die in de loop van de tijd ook wel vol komen. Misschien als opkweekbak.
Morgen ga ik weer 200 Vuurgarnalen halen die over de bakken zonder garnalen verdeeld worden, 40 Albino corydoras aenus die ook verdeeld worden. En een groep red delta guppen, werden verkocht als red moscow maar volgens een kenner klopt dat niet. Maar ze blijven mooi. Die komen in de stelling. En dan volgende week nog de 5 andere soorten.
Om uit te breiden verkoop ik gup en endler mannen en ruil ze ook om tegen planten.

Voor het kweken heb ik niet zoveel mannen nodig.
 
Boven de 60x30x30 en 50x30x30 hangen ook tl's.
 
Zozo dat zijn heel wat bakken en litertjeswater zo bijeen.:thumbs:

Je mag altijd foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe het er bij jou staat.;)
 
Zozo dat zijn heel wat bakken en litertjeswater zo bijeen.:thumbs:

Je mag altijd foto's plaatsen zodat we kunnen zien hoe het er bij jou staat.;)
Ga ik zeker doen als ik de bakken die ik nu heb klaar heb.
 
Je zou een leuk fotoalbum daarvoor kunnen openen;)
 
Momenteel branden alle tl's boven mijn aquariums van 9.00 tot 21.00.
Ik heb geen last van alg.
Maar zou toch graag willen weten of het niet te lang is.
Vertel iets over je lichtintensiteit, alleen de lichtduur zegt niet zoveel. Twee fietslampjes kan je heel lang laten branden maar of je dan genoeg licht hebt.... Verder wat zit erin de bak en blijft dat zo of wil je misschien meer of anders. Kort en goed, volledige informatie is nodig om een zinvol antwoordt te kunnen geven.
 
Hoe lang moet een verlichting minimaal branden.
 
Hoe lang moet een verlichting minimaal branden.
Ik lees toch veel dat 8 uurtjes het minimum is,vele hebben hem op 9 / 10 a 12 uur per dag op staan,is te zien of je er planten in hebt of niet.
Bij een Cichlidebak met enkel stenen en rotsformatie en hout is een mindere tijdsduur prima.
 
Hoelang minimaal hangt van de intensiteit ook af en wat de planten verlangen. 6 uur vindt ik zelf wat weinig.
 
Dus verminderen van 12 uur naar 10 of 8 uur kan geen kwaad.?
 
Ga ervan uit dat het licht in de tropen, IN het water met voor de planten groeirendement( = lumenstroom) gemiddeld niet meer dan 10 uur is. Er is wel langer licht in de lucht, maar in het water is dan ook het kleurenspectrum hevig beïnvloed door de lage stand van de zon en de slagschaduwen.

Als je een goed draaiende plantenbak hebt is 10 uur licht, dwz ALLE lampen aan, ruim voldoende. 1 of 2 uren extra licht door 1 of 2 lampen te laten branden als extra KIJKlicht voor de aquarioot, is verder prima, maar heeft voor de planten geen zin. Dat kun je ook afleiden aan veel waterplanten die na een dag van 10 uur hun koppen sluiten.

Ik en vele aquarioten met mij heb een schema waarbij het licht opbouwt en afneemt van 08: 00 uur tot 22:30 uur. Om 10:30 uur zijn alle lampen aan en dat duurt tot 19:30 uur.
Ervoor en erna schakelen de lampen 1 voor 1 in en later uit. Dat is blijkens jarenlange ervaringen een vrij natuurlijk en goed werkend systeem.
 
Maximale en minimale tijden dat er licht moet branden; deze vragen zijn m.i. eigenlijk veel te kort door de bocht.
Mijn lampen (led) branden van 8:30 uur tot 23:00 uur. Vertel ik niet meer dan zou je denken dat ik wel heel veel problemen zou moeten hebben. Nou, ik heb een plantenbak zonder alg problemen. Het gaat namelijk nooit om lichtduur alleen. Men moet ook de lichtintensiteit in ogenschouw nemen! Bij mij branden de lampen, uiteraard, veel korter voluit dan de aangegeven tijd er zit n.l. ook een behoorlijke duur in dat de intensiteit varieert. Bijvoorbeeld dat e.e.a. maar voor 50%, 30% en zelfs 10% brand. Met dergelijke nuances wordt het verhaal, net als in de natuur, duidelijk anders, nietwaar?
 
nee benvo, jij doet precies hetzelfde als ik, alleen dim ik geen lampen, maar schakel er bij of juist uit. Wat jij lichtintensiteit noemt is LUX en dat laat zich weer vertalen naar lumenstroom. Het verhaal van jou is net zo waar als dat van mij.
 
nee benvo, jij doet precies hetzelfde als ik, alleen dim ik geen lampen, maar schakel er bij of juist uit. Wat jij lichtintensiteit noemt is LUX en dat laat zich weer vertalen naar lumenstroom. Het verhaal van jou is net zo waar als dat van mij.

Dus het is: Ja benvo,
 
nee benvo, jij doet precies hetzelfde als ik, alleen dim ik geen lampen, maar schakel er bij of juist uit. Wat jij lichtintensiteit noemt is LUX en dat laat zich weer vertalen naar lumenstroom. Het verhaal van jou is net zo waar als dat van mij.
Mijn aanvulling, want zo was het bedoelt, slaat eigenlijk op de oorspronkelijke vraag van de Ts. Het is bovendien een vraag die je vaker ziet op deze site, "hoe lang moeten mij lichten branden? "
Daarop was mijn reactie bedoelt toen ik zei dat dit te kort door de bocht is, anders gezegd de vraag is niet volledig. De reactie was dus niet op jouw opmerking want die is inderdaad volledig juist en komt overeen op mijn antwoord.
 

Terug
Bovenaan