Tijdstip toevoegen plantenvoeding ADA


Ruben_S

Active member
Lid geworden
11 juni 2020
Berichten
35
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik zit nu in het de eerste dag van de 3e week in de opstartfase van een 55L aquarium. Opzich gaat het goed, er verschijnen wat fluweelalgen op hardscape en planten. Ik maak me nog geen zorgen maar ben wel van plan mijn verlichting iets te verzwakken (twinstart 450e). Het is een flinke bak licht waardoor die algen iets te hard gaan naar mijn idee.

Mijn vraag is eigenlijk simpel, maar het duidelijke antwoord heb ik nog niet gevonden. Ter informatie: Ik gebruik de voeding van ADA, namelijk green brighty mineral en green brighty neutral K. Ook zit er powersand advance in en de scaper's soil van Dennerle.

De situatie is nu zo: om 10:30 gaat de co2 aan, dan om 13:30 springt de verlichting aan. Maar, ik ben vaak om 09:00u 's ochtends al van huis weg. Nu vroeg ik mij af of het erg is dat ik in de ochtend al de voeding toevoeg terwijl pas 4,5 uur later de verlichting aangaat (met uitzondering van de sfeer verlichting in de kamer, indirect licht van buiten e.d). Ik weet dat met een rijkere bemesting de stoffen langer in de waterkolom blijven zitten dan met deze 'lean dosing'. Toch kan ik niet echt vinden / begrijpen of met deze voeding het al uitgeput / vervlogen / voor de algen is voordat de planten het gaan opnemen?

Hopelijk heeft iemand ervaring met deze problemen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Groetjes Ruben
 
Plantvoeding kan je toevoegen wanneer je wil, deze word in het water opgenomen en verspreid zich door de bak heen en kunnen de planten daar de hele dag mee doen.
 
Ik ben het met Ton eens en ik denk gelet op de omschrijving van de alg aan een draadalg. Heb je een checker en welke kleur heeft die?
 
Plantvoeding kan je toevoegen wanneer je wil, deze word in het water opgenomen en verspreid zich door de bak heen en kunnen de planten daar de hele dag mee doen.
Bedankt voor je reactie. Maar zit hier niet een verschil in tussen de 'lean' dosing en de rijke bemesting? Lean is toch minder voedingsstoffen in je bak, dus wellicht ook minder lang.
Ik ben het met Ton eens en ik denk gelet op de omschrijving van de alg aan een draadalg. Heb je een checker en welke kleur heeft die?
Ook bedankt voor je reactie. Ook de vraag, zit hier niet een verschil in tussen verschillende bemestingen en bemesting methodes?

De alg is inderdaad een haaralg/draadalg. In elk geval een co2 gerelateerde. De dropchecker is limoen groen. In de eerste week wat prutsen geweest met de co2 en door die instabiliteit + het indraaien denk ik dat nu de draad/haar/fluweel alg te wijten is. Opzich maak ik me hier niet zo'n zorgen om gezien de jonge leeftijd van de bak. Behalve om het feit dat het niet door de voedingstijdstip kan komen.

Benieuwd of er nog meer mensen zijn met ADA voeding die het op een tijdstip toevoegen ver voor de verlichting aangaat.
 
Bedankt voor je reactie. Maar zit hier niet een verschil in tussen de 'lean' dosing en de rijke bemesting? Lean is toch minder voedingsstoffen in je bak, dus wellicht ook minder lang.
Uiteindelijk is alleen het belang dat je planten geen tekort krijgen, dus als een plant onder een bepaalde verlichting genoeg heeft aan 1ppm per dag hoef je geen 10 ppm toe te voegen, maar ik denk wel dat de verhouding van de voedingsstoffen wel van belang is.
 
De dropchecker is limoen groen. In de eerste week wat prutsen geweest met de co2 en door die instabiliteit + het indraaien denk ik dat nu de draad/haar/fluweel alg te wijten is.
Wellicht heb je toen een poosje een tekort gehad. ook is de distributie van het water erg belangrijk dus dat kun je ook controleren.
 
Maar zit hier niet een verschil in tussen de 'lean' dosing en de rijke bemesting? Lean is toch minder voedingsstoffen in je bak, dus wellicht ook minder lang.
Lean dose houd in dat je planten ongeveer genoeg hebben. Tekorten ga je niet krijgen omdat je bodem als back-up dient. Een overschot is niet erg omdat je wekelijks een waterwissel doet
Benieuwd of er nog meer mensen zijn met ADA voeding die het op een tijdstip toevoegen ver voor de verlichting aangaat.
Maakt niets uit. Dus gewoon voordat je de deur uitgaat kan je doseren.

Ook bedankt voor je reactie. Ook de vraag, zit hier niet een verschil in tussen verschillende bemestingen en bemesting methodes?
Bij lean of richdose is de kans op alg tijdens de opstart even groot. Alleen bij richdose is het iets lastiger te bestrijden
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Mijn vraag is beantwoord!
 

Terug
Bovenaan