Wat is er nieuw

Tijgerlotus heeft bol afgestoten, wat nu ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Mijn tijgerlotus heeft een bol afgestoten, ik heb em wat naar het midden toe gerold. Kan ik deze ergens anders planten of weggeven aan een andere aquariaan of is het niet zo simpel ?

image-201604091518560005.jpg

De knolachtige wortelstok, zoals dat ding heet, zit soms aan een Nymphaea Lotus (Groene/Rode Tijgerlotus). Vaak, niet altijd, is dat zo als je hem koopt. Na verloop van tijd "wortelt" de tijgerlotus in je aquarium. Daarbij komt het wel voor dat hij de knol loslaat. Dat daar weer een lotus uit zal groeien wanneer je de knol plant is niet waarschijnlijk. Je tijgerlotus kan zich overigens na verloop van tijd wel vermeerderen. Dat doet hij dan door uitlopers te vormen waaraan zich jonge plantjes ontwikkelen.

Groet,
Ben.

Ik ben ook gestart met een knol en nu maakt de plant ook allemaal kleine plantjes aan om de "moederplant".
Zo kun je dus best een mooie massa verkrijgen als je daarvoor kiest.

jessicapilon zei:
Ik ben ook gestart met een knol en nu maakt de plant ook allemaal kleine plantjes aan om de "moederplant".
Zo kun je dus best een mooie massa verkrijgen als je daarvoor kiest.

Inderdaad, dat is bij mij ook gebeurd. Maar het moment dat de knol loslaat, er van uitgaande dat dit niet door pressie van buitenaf is gebeurd, betekend meestal dat de knol "leeg" is. Je kunt dat ook wel voelen, de knol is dan heel erg, als papier, zo licht. De plant heeft zich dan zelf stevig geworteld. Redelijk kort na het loslaten van de bol zie je vaak dat er jonge plantjes aan de uitlopers komen. Dat is bij mij nu al een paar keer het geval geweest.

Groet,
Ben.

Ok bedankt voor de info. Ergens hoop ik dat em nog niet leeg is want heb em net weggeschonken aan de buurvrouw voor in haar 110 liter bak.

Herbstnebel zei:
Ok bedankt voor de info. Ergens hoop ik dat em nog niet leeg is want heb em net weggeschonken aan de buurvrouw voor in haar 110 liter bak.

...en anders houdt de buurvrouw gewoon nog een jong plantje, gevormd aan een van je uitlopers, van je tegoed! 😉

Groet,
Ben.

Bij mij ging hij steeds drijven. Dat liet ik dan zo tot er weer wortels en een blad uitkwamen en dan drukte ik hem weer met de beginnende wortels tegen de grond. Ik heb zo uit 1 knolletje een 6-tal planten gehaald. Hij is kort geleden weer losgegaan, maar drijft nu niet meer. Wellicht is hij nu inderdaad echt leeg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan