Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Tijgerlotus, javavaren en anubias ''probleempjes''
De tijgerlotus, het lijkt net of de stelen/bladeren van onderen af komen....heb ik hem verkeerd om geplaatst?
De javavaren heeft een bruin blad met allemaal scheutjes eraan. Moet ik dit zo laten zitten of kan ik dit blad vast eraf halen en verstekken?
Daarnaast staan de javavaren nu nog in de bodem, ik zie wel iets van de wortels boven het grind uitsteken.... Zondag bij de waterwissel haal ik ze eruit en bind ik ze op een steen, dit is beter toch?
De anubias heeft wat wazig blad, dit lijkt blad wat dood is gegaan, rechts boven en in het midden. Gewoon laten zitten zodat het mee kan in het waterproces?
Zou nu nog geen blaadjes van de varen afhalen en op een steen of stuk hout binden idd.
Dode blaadje van de annubias mag je weghalen of laten zitten.
Zo hier en daar een blaadje in je bak laten verrotten kan geen kwaad maar moet niet te gek worden anders kunnen er problemen komen ivm veel slakken bv.
Als je die lotusknol zo half in de bodem hebt geplaatst heb je het goed gedaan. Laat de plant het dan verder maar zelf regelen als dit de manier is waarop 'ie het wilt doen 😉
Dat op de javavaren zijn inderdaad advertiefplantjes. Die kun je nog even laten zitten en doorgroeien, maar ze kunnen er net zo goed vanaf en worden herplaatst. De advertiefplantjes kun je redelijk eenvoudig van het blad loshalen zonder het blad waarop ze zitten te beschadigen.
Naar mijn idee staat je lotus te diep.
Alleen je wortels in de grond en het bolletje voorzichtig er naast leggen , zodat de stelen vrij omhoog kunnen groeien.
En je lotus staat te krap bij de andere planten , geef hem meer ruimte en zoveel mogelijk licht.
En een lotus wil graag wat voeding bij zijn wortels , dan zal hij goed gaan groeien.
Naar mijn idee staat je lotus te diep.
Alleen je wortels in de grond en het bolletje voorzichtig er naast leggen , zodat de stelen vrij omhoog kunnen groeien.
Als je alleen een knol hebt kun je niet anders �n is dit juist de way to go. Half in de bodem drukken, kleibol eronder en wachten tot de worteltjes en blaadjes zijn gevormd. Werkt hier zo al vele malen succesvol met kale knollen.
Als ik de lotusknol ondieper erin doe gaat deze aan de wandel....hij heeft al uitbloeiers dus het zal wel loslopen. Hoewel hij waarschijnlijk ondersteboven staat doet ie toch zijn best
Onder andere bij de lotusknol staan kleibolletjes, eigenlijk door de bak heen verspreid bij alle planten staan zo'n tien (zelfgedraaide) kleibolletjes.
Aangezien het niet veel blad was van de Anubias laat ik deze zitten voor in het verwerkingsproces.
Vandaag/morgen zal ik aan de knutsel gaan met de Javavaren, de stekkies laat ik nog even zitten maar ik ga de planten zelf uit de bodem halen en op een stukje steen binden.