Time controlled ledstrips ??

Lekker genuanceerd antwoord.. :S
 
Nee het is niks.
De 5050smd leds leveren gewoon weinig licht, de CRI is belabberd.
Ze zijn NIET geschikt voor konstante blootstelling aan hoge luchtvochtigheid.
De bekabeling is extreem goedkoop, mantel droogt uit en scheurt met kabelbruek en kortsluiting tot gevolg.

Heb 2x zulke plakstrips gehad, 1x bijna brand en de 2e batch was met 3 maanden ook uitgefakkeld.
Toen van een andere leverancier, na 1 jaar braken alle kabels.

Enige interessante component is de TC420.
Voeding heb ik niet meer naar gekeken
 
Strips zijn waterdicht dus dat bloodstellen aan vocht lijkt me geen probleem toch ?

Te weinig licht zou ik dus moeten oplossen door er een extra strip aan toe te voegen.

Kabels is geen probleem, daar fabriek ik wel andere kabeltjes aan, op t werk kabeltjes genoeg hier.


Ik zie nu dat als ik 2 witte strips neem ik 1100 lumen verlichting heb.. das meer dan de ledbalk die ik nu gebruik.
 
Nou dat weet ik nog niet..
Pin me er niet op vast maar met 7,2W per stripje en een efficiëntie van 60-80lm/w kom je op 432-576lm per witte strip.

Maar nee 100% waterdicht zijn ze niet.
 
Het is een 24volt systeem met 14.4watt strip van 50cm.
Dus ongeveer 1100 lumen.. waar ik nu op 978lm zit.

De strips geleverd bij deze sets zijn IP67 wat betekend dat er als ze 30 minuten op 1 meter ondergedompeld worden er geen water binnenkomt.

2 jaar garantie op de set, dus stoppen ze er eerder mee wordt dat opgelost, en als ze het 2jaar doen doen ze het ook wel langer.

Maar, de vraag die nu nog rest, hebben die lichtprogrammas nog voordelen voor de vissen en planten ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vissen hebben in mijn ervaring minder schrik als de lichtsterkte langzaam opbouwt ipv in 1x aan springt
 
Toch de set maar besteld, ik kon het niet laten. Ik heb gekozen voor 2 helder witte strips en een rgb strip.


Ik ben zeer positief verrast over de kwaliteit.
Ik ben er van overtuigd dat de strips waterdicht zijn. Ze zijn helemaal in een soort van gel gegoten.
Ook de licht opbrengst is echt top. Ik vindt het zelfs op 100% veel te veel licht, dus heb hem op 85 % gezet.
Het simuleren van zonsopkomst en zonsondergang met maanlicht, is toch wel heel mooi om te zien in een aquarium. De kleuren van de planten en vissen zien er tijdens dit gebeuren steeds anders uit.

Het lijkt me ook dat de vissen nu minder schrikken omdat ze nu niet in een keer vol in de spotlights gezet worden.

Ik kan het gelukkig niet eens zijn met tuinkabouter over de kwaliteit van de kabels.. deze is zeer degelijk te noemen, en ja ik heb in mijn dagelijkse werk veel te maken met kabels, dus ik kan er wel een inschatting van maken.

Het programmeren van de controller is via de pc een fluitje van een cent. De schema’s zijn per minuut in te stellen, dus je hebt alle vrijheid.

Al met al een leuke toevoeging aan mijn aquarium.
 
Strips zijn waterdicht dus dat bloodstellen aan vocht lijkt me geen probleem toch ?

Te weinig licht zou ik dus moeten oplossen door er een extra strip aan toe te voegen.

Kabels is geen probleem, daar fabriek ik wel andere kabeltjes aan, op t werk kabeltjes genoeg hier.


Ik zie nu dat als ik 2 witte strips neem ik 1100 lumen verlichting heb.. das meer dan de ledbalk die ik nu gebruik.

Het lumengehalte van deze aanbieder dien je met een grote korrel zout te nemen. De waterdichtheid is niet volledig. Men spreekt hier vaak over IP 67 wat spat waterdicht is en soms over IP68. Zelfs bij laatst genoemde norm kun je beter de strip niet in het water laten vallen. Ga voor gerenommeerde merken! Dit soort producten geven uiteindelijk alleen maar problemen. Zelf probeerde ik dit op een kweekbakje met een hoogte van slechts 35 cm. Het licht bleek te weinig en de leds vielen uit. Kijk bijvoorbeeld eens bij JMB of HVP. Een klein balkje kost je ook daar niet de kop en je plezier zal er, zeker op termijn, alleen maar groter door worden. De controller, overigens, is wel bruikbaar maar is veel voordeliger verkrijgbaar dan de € 69 die men hier vraagt.

https://nl.aliexpress.com/item/TC42...MIo9S9sN252AIVChMbCh0mvgwaEAQYASABEgJrTfD_BwE
 
De ledstrip is inmiddels allang geinstalleerd.
Waterdicht of spatwaterdicht, mij ok het even omdat ik de leds in een apart compartiment gemaakt heb. En deze afgekit zodat die zeker waterdicht is.

De kwaliteit is prima, en vakken er leds uit krijg ik nieuwe strips. 2 jaar garantie.

Det de controller bij ali goedkoper is weet ik, maar ik geef mijn geld liever uit in eigen land. Dat hij ze dan in chinezenland koopt maakt me niet zo veel uit. En dan daarbij is het nu met eventuele garantie wel een stuk makkelijker te regelen.

De hoeveelheid licht klopt wel met wat aangegeven is op de site. Ze geven veel meer licht dat mijn oude ledlampje wat bij het aquarium zelf geleverd was en dat was 900lumen.

De planten doen het iig zichtbaar beter met deze verlichting.

Ik ben er blij mee. T werkt iig prima.
 
Enige interessante component is de TC420.
De controller, overigens, is wel bruikbaar maar is veel voordeliger verkrijgbaar dan de € 69 die men hier vraagt.

https://nl.aliexpress.com/item/TC42...MIo9S9sN252AIVChMbCh0mvgwaEAQYASABEgJrTfD_BwE
Het gaat hier dan ook om de wifi versie, die overigens alleen met Android gebruikt gaan worden, niet voor Apple dus.
De 'gewone' TC420 zal zo'n 35 euro kosten.
 
Het gaat hier dan ook om de wifi versie, die overigens alleen met Android gebruikt gaan worden, niet voor Apple dus.
De 'gewone' TC420 zal zo'n 35 euro kosten.

Inderdaad, bij de stripkoning biedt men voor € 69 de gewone, zonder WiFi dus, aan.
Maar het is, natuurlijk, aan Ts om de eigen keuze te maken. Mijn reacties waren bedoelt als mogelijk antwoordt op de aanvankelijke vragen.
 
Terug
Bovenaan