Tim's Jungle aquascape 60x35x40 (Aqua Tim)


Aqua Tim

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2020
Berichten
247
Leeftijd
30
Hallo allemaal!

Na wat onderhandelen met het thuisfront heb ik mijn "oude" 60cm bakje van zolder gehaald, met de afmetingen 60x35x40cm en optic white glas. Hier zat eerst een verlichting kap op maar deze heb ik voorzichtig verwijderd doormiddel van een oud pasje.

Voor de techniek heb ik wat nieuwe spulletjes gekocht en ik had nog een externe filter pomp liggen

De techniek:
- Chihiros A2 Serie LED All 601 60 cm 26 watt
- JBL ProTemp e300 externe verwarming
- Superfish X-Pro 400 externe filter
- lilypipe set

Mischien komt er nog co2 via citroenzuur en natriumbicarbonaat oplossing.

Voor de hardscape heb ik filterzand, dragonstone en een onbekende hout soort dat ik nog had liggen in de schuur.

Planten bestand:

- Microsorum Microsorum pteropus 'Green Gnome'
- Anubias nana
- Bucephalandra wavy green
- Bucephalandra biblis red
- Echinodorus Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
- Anubias nana Paxing
- Anubias barteri sp "coin Leaf"
- Vesicularia montagnei (Christmas mos)
- Echinodorus compacta

Bovenwater:
- Spathiphyllum "lepelplant"
- Philodendron

Waarschijnlijk word het Visbestand:
- Poecilia wingei
- Nannostomus marginatus
- Apistogramma borellii

Planten zijn net binnen gekomen en ik ga vanavond beginnen met beplanten.

20240329_132254.jpg
 
Vergeten er bij te vermelden
Planten voeding:

In de bodem zitten easylife klei sticks, dennerle root tabs en tropica capsules.

Vloeibare planten voeding lean dosering EasyLife:
Profito
Ferro
Kalium
En Nitro en Fosfo na wekelijkse waterverversing.
 
Waarom zoveel soorten in de bodem want het is goedkoper om zelf bolletjes te draaien van kleibollenmix wat je eventueel nog kan mengen.
 
Ben tot gister avond half 12 bezig geweest met de plantjes. Ik heb nog 3 bakjes Echinodorus Helanthium tenellum in vitro over.
Twijfel of ik aan de rechter zijde nog verder wil gaan. Verder ben ik aardig tevreden over hoe het er bij staat.

Foto van gister avond
20240329_230734.jpg


20240329_231000.jpg
 
Haha jaa dat zijn 9 invitro potjes. Heb er nog 1 over. Ik ben erg benieuwd hoe het dicht groeid als ik het een keer moet "maaien". Ik ga er geen witte lijnen en doelpalen op plaatsen hoor
 
Moet je deze dan op lengte knippen want ik heb hem lang gelden ook gehad maar korte de blaadjes nooit in.
 
Je kan ze gewoon als een grasveldje kort knippen inderdaad, net boven de kroon van de plant. Moet niet, maar dan stimuleer je wel nieuwe groei en mooie korte bladeren.
 
Leuke video en het is zonde om het te doen maar goed je doet het met een reden en daar komt dan flinke groei voor terug.
Snoeien doe ik vaak met pijn in het hart maar ja het is wel nodig.
 
Moet wel effe kijken wat ik anders kan doen voor de zuignappen van de lilypipe
20240401_205140.jpg
 
Ja zuignappen doen vaak niet wat je wil en ik heb dat ook met zo n ding aan de buitenkant van de bak. Of bedoel je dat ze nu zichtbaar zijn?
 
Ja inderdaad dat ze nu zichtbaar zijn aan de binnenzijde niet echt mooi zo
 
Ja ik zou me er niet aan storen hoor maar ja de een wil dat niet zien en de ander wel.
Ik zou het niet storend vinden;)
 
Er zij lily's verkrijgbaar zonder zuignappen, die je gewoon over de rand hangt. Maar dat zijn hoofdzakelijk de 'jet' uitvoeringen .
Dan moet de slang wel recht naar beneden gaan lijkt mij anders gaat hij toch scheef hangen?
 
Ik heb silicone slangen maar hij trekt hem om omdat de uitstroom aan de zijkant zit en de doorvoer van het meubel aan de achterkant. Ook vind ik hem dan te ver onder het water oppervlakte komen waardoor er erg weinig oppervlakte stroming is.ik ga effe kijken of ik hem achter een takje kan haken
 
20240402_155742.jpg

20240402_155809.jpg


Toch wat beter zo, net te hoog maar neem ik genoegen mee.
Wel een kleine opstart kaamlaag waar door de belletjes blijven hangen.

Misschien ga ik wat biologisch filter materiaal overzetten van de grote bak.

En misschien een kleine backlight dan moet ik wel iets voor de structuur muur maken want het is soms zichtbaar
 
Het gaat erg goed met alle plantjes overal komen mooie nieuwe onderwater bladeren te voorschijn!

Na 3 weken in draaien en met bestaand filter materiaal toegevoegd zijn de waardes stabiel. Nitraat verdwijnt erg snel door de planten , ik denk vooral door de boven water planten. Die groeien erg goed! De lepelplant heeft 9 opkomende nieuwe bloemen en 4 nieuwe bladeren. De Philodendron heeft al 8 nieuwe bladeren aangemaakt.

Vandaag en gisteren ben ik begonnen met visjes toe tevoegen.

10 nannostomus beckfordi "red"
4m/6v Endler Japan Blue

De Nannostomus Beckfordi "red" vind ik alleen niet echt rood hopelijk komt dit nog.

Ik wil graag nog wat Japonica garnalen toevoegen en als alles goed gaat, wil ik later de Apistogramma borellii toevoegen. Dan zit het aquarium met 80L bruto wel vol.

20240407_214552(0).jpg


20240407_160710.jpg


20240407_183527.jpg


20240407_211406.jpg


20240407_183821(0).jpg
 
Kort filmpje van het Schouwspel van de Nannostomus Beckfordi

 
Gisteren nog een aankoop gedaan voor de uitbreiding van het visbestand.

40x red sakura

20240411_144839.jpg


20240411_143739.jpg


10x japonica, zijn nog erg klein.

20240407_170428.jpg
 

Terug
Bovenaan