Wat is er nieuw

Tips en adviezen

• Onderwerp starter Onderwerp starter WJO
  • Startdatum Startdatum
W

WJO

Guest
Beste forummers,

Voor mijn nieuw in te richten RIO 125 heb ik opzetje gemaakt qua inrichting. Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en wat er eventueel beter/anders kan.

Ik gebruik het standaard Juwel filter omdat het aquarium op een dressoir staat en er geen plek is voor een buitenfilter.
Er komt een Dennerle Quantum 300 CO2 set op.
Qua plantenvoeding heb ik de all-in-one van Plantedbox. In de bodem (filterzand) druk ik nog wat JBl kleibolletjes.

Mvg

Plan.jpg

Ik denk dat alles in zijn geheel nog wat naar voren komt trouwens.
Ook zal ik met kleinere stenen en 2 stukjes spiderwood nog wat meer detail proberen te cre�ren.

Ziet er leuk uit. Zelf zou ik ook wat meer op de voorgrond nog doen met bv Crypto. Maar dat is natuurlijk aan jou verder 😉.

Ik zou de steen wat meer naar voor verplaatsen, en wat meer naar links.

Zo komt je tijgerlotus, toch ook wel een mooie blikvanger, mooi(er) in beeld.

Die lotus wordt wel groot genoeg om vanzelf mooi in beeld te komen 😉

WJO: zo op de tekening is het formaat van een beetje lotus wat onderschat.

Mascha&Ivo zei:
Die lotus wordt wel groot genoeg om vanzelf mooi in beeld te komen 😉

WJO: zo op de tekening is het formaat van een beetje lotus wat onderschat.

Inderdaad, daarom zei ik ook om de steen wat meer naar voren te verplaatsen. 😉

Houd er rekening mee dat de Echinodorus en de Nomaphilia beiden al erg groot worden.

Wat is dat voor een leuk programmaatje?
Wil je daar een linkje van geven?

Als tip, ik zou meer de 1/3 regel toepassen.

Het voordeel is dat het op die manier wat speelser/natuurlijk oogt.
En je aquarium krijgt hierdoor wat meer diepte, omdat de kijkhoek nu niet recht naar achteren is.

Even twee foto's wat ik bedoel.
Let niet op mijn tekenkunsten 😛

978221sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

921985sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

Ziet er inderdaad al wat beter uit Sanneke.

Maar zou de tijgerlotus beter niet nog wat meer naar voren gezet worden?

TonHageraats zei:
Houd er rekening mee dat de Echinodorus en de Nomaphilia beiden al erg groot worden.
de (palaefolius var.) latifolius is niet echt een 'typische' Echinodorus in de zin van grote solitair. Zou volgens de websites niet veel hoger dan 15cm moeten worden. Kan goed in een soort van 'bosje'.

Sanneke80 zei:
Als tip, ik zou meer de 1/3 regel toepassen.
Als je doelt op de 'gulden snede', dat is niet 1/3e.

Onbekend blijkt velen dat de theorie van sterke punten uitgaat van phi, de Griekse letter met tal van toepassingen en achtergronden in de wetenschap. Architecten baseren zich erop, schilders, etc. In de natuur komt het veel voor. Het gaat dan om de gouden ratio, Divina Proportia, en dat zijn g��n derden, maar een ratio van 1 : (ongeveer) 1,61.

Leesvoer: http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/guldensnede.htm

C�dric Vleminckx zei:
Maar zou de tijgerlotus beter niet nog wat meer naar voren gezet worden?
Hieruit blijkt dat je ons eerste bericht ook niet goed hebt begrepen: een lotus wordt zodanig groot, dat die vanzelf zijn aandacht opeist.
Sanneke heeft hem keurig neergezet, daar op het sterkte punt rechtsacher (behalve dan bovenstaande).

Nee, die staat daar prima.

Ok�, dus de lotus komt vanzelf naar voren.

Ik zei dit nog maar eens, omdat hij wel een beetje ver stond, had ik het gevoel. Maar nu weet ik dat ook weer. 😉

Mascha&Ivo zei:
TonHageraats zei:
de (palaefolius var.) latifolius is niet echt een 'typische' Echinodorus in de zin van grote solitair. Zou volgens de websites niet veel hoger dan 15cm moeten worden. Kan goed in een soort van 'bosje'.

Correct. :thumbs:

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb de 2 stukken hout een beetje onderschat in formaat denk ik...

20160723_151624_resized.jpg

20160723_151903_resized.jpg

Is het verstandiger om maar ��n van de twee stukken te gebruiken?

Hihi, ja de verhouding op de tekening klopt niet helemaal 😛

Je kunt ook altijd nog 1 stuk hout rechtop zetten of schuin omhoog tegen de achterwand bijvoorbeeld.

@Mascha&Ivo, dat wist ik niet van die verhouding. Ik lees altijd over de bak in drieen verdelen. Ook op filmpjes en zo. Dit ben ik nog nooit tegengekomen. Maar wel interessant om eens in te verdiepen.

Ik had ook ook nog wat spiderwood liggen. Dit geeft toch een wat meer ruimtelijk aanzicht vind ik.

20160724_094330_resized.jpg

20160724_094347_resized.jpg

Of zo:

20160724_095614.jpg

"Als" de planten flink groeien blijf je zo het meeste zien van het hout. Omdat de stronken nu echt vooraan liggen.

Op zich vind ik die grote stukken kienhout best wel mooi.
Met zoiets is het toch vooral je eigen smaak.

Die met het spiderwood zou ik de onderste opstelling kiezen. De lijnen vind ik erg mooi en ook wel apart, dit zie je niet zo vaak.
Op zich is in de hoogte werken met dit hout wel mooi, maar het is zo dun en fragiel dat het er een beetje 'zielig' uitziet, in zo een grote bak, begrijp me niet verkeerd he!

Het is en blijft een kwestie van smaak

net zoals Sanneke al aangeeft staat het op de 1e foto van sneu, als je stukken het met echt giga veel vertakkingen was het wat anders.

ook ik zou dan voor de 3e opstelling gaan.

Misschien een idee om die 2 stukjes hout samen te nemen en daardoor wat meer volume te cree�ren?
En dat tot blikvanger te maken.

Nog eens wat geprobeerd.. Kritiek is welkom!

20160725_220941.jpg

20160725_220930.jpg

leuk, maar heb je geen stukjes waarmee je iets de hoogte in kan werken? zo als dit blijft het allemaal een beetje laag bij de grond.

Dat staat erg leuk zo een berg lavastenen!

Het hout zou je eens in de hoogte kunnen zetten en dan samen een beetje in elkaar gestrengeld.
Kijken hoe dat staat.

Je zou ook nog eens met het andere hout kunnen spelen. Ik denk dat de combinatie met de lavastenen namelijk erg mooi staat met die twee grote stukken hout.

Ik heb jouw lavastenen samen met de twee stukken hout weer even in het tekeningetje 'geplakt'.

364949sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

Ik denk dat ik er uit ben 🙂

20160727_184012.jpg

Vandaag ook de achterste T5 vervangen door een JBL Tropic Ultra

Als het meezit komen morgen de planten van Aquaplantsonline binnen!

Wat een puzzelwerk he!

Maar weet je, het leuke is dat je het altijd weer kan veranderen als je dat wilt. Dat is het geweldige aan deze hobby.

Goed dat je die twee prachtige stukken hout weer hebt gepakt!

Kleine tip, je hebt nog wat van die stenen over toch?
Die zou ik in de rechter hoek leggen, daar voor het filter. Zo trek je die hoek als geheel bij de rest en lijkt je aquarium groter 😉

Spannend als je planten aankomen!
Ben benieuwd!

Ik ben ook benieuwd, k ga het volgen, ziet er in ieder geval veel belovend uit 😉

@Sanneke

Bedoel je strak voor het filter of meer richting de voorkant van de bak?

Ik heb al wel eerder verschillende aquaria gehad maar het houden van planten was altjd lastig 🙁 De laatste maanden heb ik mij goed ingelezen qua verlichting, voeding en CO2
Hopen dat nu gaat lukken. Een forum met meedenkende leden helpt wel! 😉

misschien dat je toevallig altijd net lastige planten uitkoos? planten als waterpest en bijvoorbeeld anubias soorten zijn moeilijk kapot te krijgen.

Ziet er goed uit! Mooi dat de stukken hout zo uit het zand komen.

Je zou nog kunnen kijken om ze samen nog iets linksom of rechtsom (van bovenaf gezien) te draaien, zodat het open stuk in het midden van het hout, iets meer uit het midden van het aquarium ligt.

Ik zou ze denk ik iets linksom draaien (waar bij rechtsom draaien ze wat meer zoals op de tekening van Sanneke komen te liggen). Je zou dan ook kunnen kijken of je dat midden met de losse steentjes wat kan doorbreken, aangezien die nu ook aan beide kanten van het open stuk liggen. Ik zou de steentjes dan van het midden tussen het hout naar de rechterkant voor het filter verspreiden.

Maar dat is wat ik zou doen 😉

Hallo Stefan,

Dat was ook een beetje het idee in het begin. Probleem is dat de stukken hout langer zijn dan dat de bak diep is..
Recht(er) neer leggen gaat helaas niet.

Zoals ze nu liggen (ingegraven en omhoog gericht) heb ik �n meer ruimte voor planten �n meer hoogtewerking.

WJO zei:
@Sanneke

Bedoel je strak voor het filter of meer richting de voorkant van de bak?

Ik heb al wel eerder verschillende aquaria gehad maar het houden van planten was altjd lastig 🙁 De laatste maanden heb ik mij goed ingelezen qua verlichting, voeding en CO2
Hopen dat nu gaat lukken. Een forum met meedenkende leden helpt wel! 😉

Speel er maar een beetje mee. Ik denk een cm of 5 van het filter af dat dat wel mooi staat. Dan kun je tussen de stenen en het filter nog een plantje zetten.

Planten houden kan heel leuk maar ook heel frustrerend zijn, waarbij het belangrijkste is dat je planten kiest die bij jouw situatie passen.

Maar tips daarover genoeg hoor 😉

Vanmiddag druk geweest:

20160728_200057.jpg

20160728_200144.jpg

20160728_200137.jpg

Co2 aangesloten, JBL kleiballetjes en 30ml vloeibare plantenvoeding van "plantedbox" toegevoegd.

Wauw! Wat ziet het er nu al leuk uit zeg en dan zijn de plantjes nog niet eens gegroeid! 😀

Echt mooi gedaan!

Leuk! En nu maar groeien! 🙂

Na 4 dagen:

20160801_201311.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan