Wat is er nieuw

Tips gevraagd bij een nieuwe discus bak!

• Onderwerp starter Onderwerp starter themigeco
  • Startdatum Startdatum
T

themigeco

Guest
Hallo beste mede aquarianen

Ik heb onlangs een Trofis Puntius 1800 aangeschaft, deze staat woensdag voor de deur.
Aangezien ik zaterdag jarig ben leek me dit een heel redelijk cadeau haha.
Ik had liever daarbij een bioloog gekocht, maar heb alsnog gekozen voor een fluval fx6 filter.

Nu heb ik het volgende vissen bestand;

9 jonge discus vissen, respectievelijk 5-8 cm groot
Om en nabij 60 tetra's
En 4 Otto's

Betreft die laatste, ik heb wat verhalen gehoord van hun stofzuigermodus op een discus,
Dit is nog niet gebeurd en ga dit in de gaten houden, anders moeten ze er uit en komen er denk ik Corydora's in, die kunnen ook aardig schoonmaken toch?

Ik ga voor hun een bak cre�eren ge�nspireerd door Iwagumi �n de Amazone.
Ge�nspireerd.. Dus geen biotoop.

Ik heb er voor gekozen om als bodem filterzand te gebruiken, heb 50 kg ingeslagen bij Hornbach, en in het midden van de bak, gebruik makende van de gulden snede een soort 'centerpiece' te maken, van breuksteen en wortelhout.
Om toch het een en ander van beschutting en verstopplekken te cre�eren heb ik 3 flinke javavarens klaar liggen in een plantenbak.

Deze wil ik of vast binden aan het wortelhout/steen, of er gewoon tussen in duwen.
Foto's van de layout zet ik hier beneden. (Ps. De kranten geven de afmetingen weer)
O, en overigens ligt in de huidige bak zeker nog aan 70 kilo aan breuksteen, dus dat word ook nog gebruikt, misschien wat verstopplekken?

Graag zou ik van jullie wat idee�n, een kritische blik teruglezen en misschien wat tips betreft beplanting en/of de keuze hiervan.

Groetjes,
Mike

De inspiratie:

abqo4iZwFYt5QirlH-wyVP4sHUXvpRsY.jpeg

De schets:

p7ne4ltt69e.jpg

De voorbereiding:

quawpljjxc8.jpg

nmcuulkhffy.jpg

hgqaegxtdrq.jpg

Een ietwat andere layout, met een soort grot.

rjyyelmsqok.jpg

De bewoners :

ricrqx1zmg4.jpg

wpyiztqq8q8.jpg

Het scape idee ziet er leuk uit, alhoewel ik bij een discus bak liever hout van boven af zie komen, maar dat is persoonlijk.
Verder zou ik bij deze nog jonge vissen de bak zo leeg mogelijk houden, dit omdat visjes van dit formaat, dagelijks minimaal 6 keer gevoerd moeten worden.
Dit betekend een behoorlijke belasting voor je water, waardoor je om het goed te doen ook dagelijks een behoorlijke waterwissel moet doen.
Ook maakte ik dan gelijk de ruiten goed schoon, je voelde letterlijk de vettigheid op het glas.
Allemaal zaken om je visjes tot een goed formaat uit te laten groeien.
Dit kan je dan ook het beste doen in een zo'n kaal mogelijke bak.
Als ik kijk naar de bovenstaande foto's zie ik bijv. de nodige stenen waar allerlei voerresten zich zullen verzamelen.
Wat mij betreft geen goed idee dus.

PS, het stofzuiger verhaal kan je als een broodje aap verhaal zien bij de oto's
Zelf heb ik sturisoma's in de bak, deze wilde nog wel eens een poging wagen, daar wisten de discussen wel raad mee en was opzich geen enkel probleem.

Hey Jos,

Thanks voor de reactie,

Ik moet eerlijk zeggen dat gezien het vooruitzicht van de nieuwe bak ik me betreft het glas van de huidige me niet zo druk maak,
Wel doe ik nog steeds iedere dag een 50% waterwissel uitvoeren, dan als ik weer water toevoeg stuiven de overgebleven voeder en plant resten op (na hetgeen wat al afgehevelt is) en hevel ik dit ook weer even gauw af.

Betreft de stenen, deze wil ik toch graag gaan gebruiken, zal ik dan het een en ander ertussen in opvullen met grind?
Zodat het er niet tussen geraakt maar zichtbaar en verwijderbaar blijft.

Fijn dat gehoord te hebben over de Otto's, dat stelt me ietwat gerust,

Ps. Dat voeren en de hoeveelheid per dag is inderdaad momenteel 5�6 keer,
Ik gebruik granulaat en verscheidene diepvries blisters, bijv. Artemia, tubifex, runderhart, rode muggenlarven etc.
Deze ook bij Hornbach uit de diepvries, heb jij of iemand anders toevallig online nog een goed adres voor voeding?

Thanks in advance!
Mike

Welke Otocinclus soort heb je er bij zwemmen? De meesten doen het beter/langer in niet te warm water 22 graden ongeveer, dat geld ook voor je neontetras. HelAa niet de beste combinatie dus. Je bent wel een hele mooie inrichting van plan, als extra schoonmakers zijn Brochis splendens misschien leuk?

Geeft Ardenner breuksteen geen kalk aan het water af? Discussen, ook nakweek, houden van zacht en zuurder water namelijk.

Juist het gebruik van runderhart ( waar ik een absolute tegenstander van ben ) zorgt voor de vettigheid op je glas.
Ook zou ik geen rode mug voeren gezien de zeer geringe voedingswaarde.
Blisters bevatten behoorlijk veel water en maken het voer relatief duur, platen van 500 gram zijn beter.
Kan je deze bij jou in de buurt niet kopen dan is dit een mogelijkheid om ze te bestellen en thuis laten bezorgen.

http://diervoeders-ronald.vpweb.nl/uplo ... 202015.xls

Tja en wat de inrichting betreft, ik snap jouw gedachten wel, jij wil vanaf dag 1 genieten van een mooi ingerichte bak, mijn tips zijn gericht op het welzijn en het tot mooie vissen uitgroeiende exemplaren, dan werkt een kale bak gewoon beter.
Ik zou bijv. Alleen filterzand en misschien wat zgn. slagtanden plaatsen misschien, evt. een amazone zwaardplant in een pot erbij plaatsen ( makkelijk te verwijderen bij schoonmaken)
Betekend inderdaad een misschien minder mooi plaatje, maar betaald zich straks wel uit in mooie vissen EN een mooie bak.
Maar dat is jouw keus.

Succes.

Jos, wederom bedankt,
Iedere keer als ik zon blister ontdooi vind ik inderdaad veel vocht terug, als dit al mee vloeit met het voer het water in lijkt me dit ook niet heel wenselijk voor de kwaliteit, ik ga gelijk kijken op die link, in deze omgeving ( T�ddern, Sittard, Geleen ) zijn er respectievelijk maar 2 aquaria zaken, maar in mijn weten verkopen die dat niet, ook daar ga ik naar kijken.

Jij begrijpt me betreft de inrichting, ik moet alleen zeggen dat mijn eigenwijsheid me tot nu toe geen windeieren heeft gelegd, dwz, de inrichtingen die ik heb gehad tot nu toe, van een dragonstone hardscape (zonder discussen hoor) tot deze breuksteen en een bak vol montencarlo bedekking zijn toch nog altijd de waardes heel wenselijk gebleven,
De bak waar nu de breuksteen in ligt is de ph ook 6, en dit is volgens mij het maximum voor een discus,
Ik denk ook dat mijn CO2 daar veel in te betekenen heeft.

En reagerend op Erwin en Jelle
Bedankt voor de tip van de brochis splendens, mooi visje om te zien ook zeg, zodra de bak Ingedraaid is en de discussen daarna gewend zijn zal ik kijken om het bestand uit te breiden,

Ps, de Otto's die ik ik heb zijn de affinis, en samen met de tetra's doen ze het buiten verwachting goed, van de affinis weet ik dat de maximale temp 27 is, en dat geld ook voor de tetra, nu zit ik daar 2 graden boven, en ik zie dat ze het goed doen, tuurlijk ik ZIE dit alleen , maar mocht ik iets merkbaars aan verandering zien dan heb ik ze nog gauw overgeplaatst naar de oude bak straks.

Tuurlijk is het niet een ideaal bestand, maar ik was met die 2 begonnen toen we besloten voor discussen te gaan kijken,
En het is net als kijken naar een pup. Even de logica opzij en je emotie doen spreken,
Dit is nu wel iets waar ik met deze relatief nieuwe hobby soms mee van een koude kermis thuis kom, aldoende leert men en laat ik wel wezen, ik zou nooit dieren willen zien lijden.

a8nugh07dc8.jpg

Ph is minder belangrijk dan men vaak denkt, de Kh/Gh is meer belangrijk, dit geeft de water hardheid aan.
Co2 is in een discusbak een beetje weggegooid geld ivm. je vele waterwissels.
Wat de temp betreft, discus kan gewoon op 27 a 28 graden.

Ik zou wel voor de zekerheid de stenen testen op kalk.

Na het advies van Jos toch maar een wijziging gemaakt in de hardscape,

Eveneens gebruik makende van de gulden snede besloten om aan beide kanten waar zich deze bevind prominente stukken te plaatsen,
Getekend ziet dat er zo uit:

byuriviwcui.jpg

Alleen even zien waar ik nog mooi wortelhout van het formaat 'boven tot onderbak' kan uithalen, het liefst al gebruikt zodat het niet gaat drijven.

I Will keep you all updated.

Mike

Even terugkomend op het voer gedeelte, ik heb zelf ook jonge discussen rond zwemmen en voer ze ook inderdaad met diepvriesvoer. Ik gebruik hoofdzakelijk het voer van het merk Ruto en Stendker Discus hart, van die grote plakken zijn dat die je zelf moet breken/snijden. Ik heb weinig tot geen last van overblijfselen van het eten. Dat hart eten ze helemaal als gekken op.

Ik denk ik meld het even. 🙂

Groeten,

Martin

Deze opstelling lijkt me mooier en natuurlijker dan de vorige. Respect voor de tekeningen overigens

Hey Martin, hartelijk dank voor ook die tip,eens kijken waar ik dat zou kunnen uithalen hier in de omgeving..

En @Biologist, thanks voor het complimentje,
Gister stond de bak voor de deur.. De dag na mijn verjaardagsfeest, Zondag, beginnen we.
Will keep you updated!

Groeten,
Mike

Het is zo ver! Gisteren en vandaag het aquarium opgezet.
Provisories hebben we samen alles ingericht, wetende dat we de komende weken voordat de vissen er in gaan toch nog wijzigingen gaan aanbrengen (meer grind, stenen en takken)
We hebben het meubel en aquarium voor 2 schuifdeuren moeten plaatsen, voor is de woonkamer en achter de eetkamer, dit omdat met herindelen van de woonkamer niet het gewenste effect kregen.

Ik zou graag horen wat jullie er tot nu toe van vinden?

gzdjscpwdvw.jpg

bmxoja5sbpo.jpg

Ps. Eten discus vissen slakken eitjes?
Zo ja. Dan zou ik een gat in de lucht springen haha.

themigeco zei:
Ps. Eten discus vissen slakken eitjes?
Zo ja. Dan zou ik een gat in de lucht springen haha.

Dan kan ik je vast vertellen dat je maar met beide beentjes op de grond zal blijven staan. Ik heb 't nog nooit gezien.

Erg mooie bak. Komt er ook nog een achterwand in? En wat gedimder licht zou ook niet misstaan.
En wat betreft je slakkeneitjes, regel een 10tal anatome helena slakken, die eten zeker slakken.

Veel plezier met je nieuwe bak in ieder geval, nu wil ik ook weer groter.

Groeten,

Martin

Beste allemaal,

Dankjewel voor de reacties!
betreft de slakken, Ik zag namelijk een van mijn discusvissen eten van een blad, waar toevallig ook eitjes van een slak op zaten, het kan zijn dat er wat voer op lag, dat zal dan vast zo zijn geweest,

Ik heb woensdag de hele middag besteed aan de bak, om datgeen wat ik wil te perfectioneren, de slagtanden had ik via marktplaats voor een prikkie kunnen aanschaffen maar eenmaal in de bak vond ik het de aandacht wegtrekken van het 'centerpiece'.

Ik zal voordat de discusvissen, e.a. omgaan naar deze bak, de bak voorzien van voldoende drijfplanten, ik heb namelijk al op de fotos die hier volgen 1 lichtunit (welgeteld 4 tl lampen) uitgeschakeld, en 1 aan.
4 van de 8 lampen dus.

En ik wil geen achterwand plaatsen, o.a. met het oog op eventuele verkoop ooit, en ik ben eigenlijk wel tevreden met het zwart.

Misschien verandert dit terzijner tijd, wie weet!
Heb een kleine co2 installatie uit een oude nano bak aangesloten en volgens de indicator word er voldoende toegevoegd, dus voordat iedereen erin duikt, schieten de planten hopelijk lekker vooruit!

Ik ben benieuwd wat jullie van het eindresultaat vinden (op wat kleine zaken eerder genoemd na dan)

ps. corydora's zijn waarschijnlijk de 1e bewoners over een 3 aantal weken, nog verdere suggesties misschien!?

O, sidenote, leuk om te zien dat de kinderen van de gestationeerde amerikanen hier in de buurt, na het verlaten van de schoolbus, hier met hun handjes om hun hoofd heen gevouwen door de vooruit staan te loeren!

Groet!
Mike

afbeeldingen:

rifqrdubatb.jpg

geooqgfcufz.jpg

vueu0rj4got.jpg

Mike,
Ziet er goed uit maar geven je stenen geen kalk af heb je dat getest met azijn of zout zuur

Beste Leopoldi,

Ik heb alle stenen getest op kalk.. Aangezien dit er veel waren was dat een hels karwei, desondanks zaten er zeker genoeg bij die niets af gaven, of sommigen miniscuul, ik gok zon 60/70%

Die heb ik dus in de bak geplaatst en de andere op marktplaats weer gegooid.
Ook doet mijn CO2 toevoer het een en ander om de waarde optimaal en stabiel te houden.

Ik ben heel tevreden, de planten, met name het sterrenkruid, groeit als kool.

Ik houd jullie op de hoogte.
Groet Mike

Mike,
Aangaande je vorige topic het licht in de bak gaf ik aan dat Discussen van gedimd licht houden ik heb een Ciano bak van 150x50x60 hier in zitten standaard 2 T8 balken met 4 tl,s ik heb er 1 uit gedaan vond het te licht niet mooi maar door een plaag van bruin alg heb ik de balk er weer ingezet deze brand nu 4 uur per dag en ja ik moest er aan wennen en de vissen ook er waren altijd 2 vissen met de oude situatie die gelijk naar de rechterkant van de bak schoten en onder planten gingen schuilen wanneer ik het granulaat er in gooide kwamen ze weer te voorschijn en gingen tafelen maar nu met de bak licht niks meer aan het handje
Wat betreft je inrichting vind het super mooi maar met jonge Discus ga je hoop vervuiling krijgen door het vele voeren ik zou de bak zo kaal mogelijk houden.
Is misschien niet leuk om naar te kijken maar wel makkelijker om ze groot te krijgen

Hoe ver ben je nu het is akelig stil :sorry:

Inderdaad, het is al even geleden dat er een update is geweest..;

Beste C�dric en Leopoldi,

Ondertussen ben ik begonnen met het bijhouden van een fotoverslag van mijn bedie bakken, jullie kunnen daar mijn updates volgen 🙂
Zie mijn onderschrijft hier voor de links.

Tot daar!

themigeco zei:
Beste C�dric en Leopoldi,

Ondertussen ben ik begonnen met het bijhouden van een fotoverslag van mijn bedie bakken, jullie kunnen daar mijn updates volgen 🙂
Zie mijn onderschrijft hier voor de links.

Tot daar!

Oh, leuk, ik ga direct eens een kijkje nemen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan