Wat is er nieuw

Tips gevraagd: hoe creeer ik meer diepte?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joycie
  • Startdatum Startdatum
J

Joycie

Guest
De titel zegt t al.. ik ben niet helemaal tevreden over de inrichting van mijn bak.. zou zo graag wat meer dieptewerking willen..

Hebben jullie tips voor me? Liefst ook wat tips voor beplanting. Had een paar leuke matjes naaldgras vooraan geplant maar die veralgden helemaal 🙁

T hoeft voor mij niet specifiek trouw aan een biotoop te zijn. Hou van een mooie plantenbak 🙂

Ik kan echt wel tegen opbouwende kritiek dus wees niet bang om je ongezouten mening te geven 😉

Bijlagen

• 20201011_201909.jpg
    20201011_201909.jpg
    510.8 KB · Weergaven: 386
Dieptewerking met planten kan je creeeren door de planten met grote bladeren naar de voorgrond te halen en de planten met een smaller/kleiner aan de achterkant te plaatsen. Ook ontstaat er een betere dieptewerking door de planten met een lichterkleur blad op de voorgrond te zetten en de planten met een donkerder blad achterin.

Leuk onderwerp 🙂

-Zorg ervoor dat je achterwand niet meer zichtbaar is door de planten heen.
-Sowieso mag het zand van de achterste helft van je bak niet zichtbaar zijn, dat houdt het 'spannend'. Het kan wel juist werken om dat op 1 plek niet te doen, dus dat er 1 plek is waar de achterkant wel zichtbaar is. Dat is dan een soort focuspunt in je aquarium.
-Zorg ervoor dat je zand aan de voorkant onder de rand van het aquarium ligt, maar aan de achterkant van je aquarium 10-15 cm hoger ligt. Laat het dus op lopen naar achteren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want met zand lukt dit vaak niet goed.
-Maak 'terrassen', een soort tussenschotjes dus. Dat kan wel met zand, want het zand kan dan niet verschuiven.
-Plant tot wel 3 a 4 'lagen' van verschillende planten achter elkaar
-Maak een 'straatje' van struikachtige planten. Begin breed vooraan maar eindig smal achterin. Google maar eens op 'straatje aquarium'
-Zet achtergrondplanten wat hoger, bijvoorbeeld door ze in een plantenbak te doen. Wel de bak dan camoufleren met middenzone planten.

Kijk maar eens naar voorbeeldaquaria en hoe zij deze regels toepassen.
https://www.aquascaping-blog.com/2716/diepte-aquarium-creeren
Hier zie je dat ook:
bodem loopt op van voor naar achter. op 2/3 van het midden is de bodem wel zichtbaar aan de achterkant.
Veel verschillende planten in lagen achter elkaar.

1602442621790.png

En hieronder zie je ook dat er veel groepjes planten staan in een soort 3hoek. breed achter smal voor. Dat geeft diepte.
Dus sowieso met groepjes struikachtige planten proberen te werken.
En ook hier loopt de bodem weer op naar achteren (dat geeft echt al veel effect)

1602442912352.png

Laatst bewerkt:
Dieptewerking met plantjes zou kunnen als je de rode lijnen zou aanhouden.
Kleine plantjes en stukken steen vooraan, en zo steeds hoger groeiende planten gebruiken naarmate je naar de achterkant gaat.
Maar da's geen gemakkelijke klus omdat je veel aan vormsnoei moet gaan doen

Je moet dus naar 1/3 van je bak gaan werken. Rode lijn is de grens waar je planten beginnen en de blauwe lijnen zijn de hoogtes van de (rijen) plant. Je creëert dus op de gele lijn een V-vorm waarbij achterwand zichtbaar is
derden.png

Laatst bewerkt:
ook ik wil ons aquarium weer over de kop hebben en inderdaad meer diepte creëren. dit soort tips zijn hartstikke handig

Ben ik helemaal met je eens Bubbelvis, nu achteraf had ik mijn plantjes anders neergezet, maar ja om nu alles te gaan veranderen terwijl ze nog in aangroei zijn, lijkt me niet een slim plan.

Groepeer gelijke plantensoorten. Hou ze dus bij elkaar. Zorg verschillen door variatie in ieder geval bladvorm maar ook kunnen kleuren een belangrijke rol spelen. Zorg voor een eye catcher in je bak en die zou dan het liefst op 1/3 deel in je bak moeten staan. Voorin kleinere planten en achterin de hogere lijkt logisch maar ook een prachtige solitaire plant voorin kan diepte geven. Een naar achter lopend rijtje planten geeft ook diepte.

Ben benieuwd over een paar dagen ga ik maar eens aan de slag. Heb nieuwe decoratie besteld en wil nog even kijken voor opvulling van de terassen. Iemand daar een goed idee voor?

Ben benieuwd over een paar dagen ga ik maar eens aan de slag. Heb nieuwe decoratie besteld en wil nog even kijken voor opvulling van de terassen. Iemand daar een goed idee voor?
Dag Bubbelvis, wat heb je besteld? en hoe groot is jou aquarium?
Ik ben benieuwd 🙂

Een brug heb ik besteld zodat ik daar een soort van pad onder door kan gaan maken. Een boom met gezicht en nog een rots met ingang als schuilplekken.

Wij hadden dus een achterwand die je er ik moest plakken maar die drijft nu voor de 2e keer door de bak heen. Dus was nu eiglk van plan om er folie achter te gaan plakken. En dan met behulp van terassen en planten wat diepgang er proberen in te maken.

Je kunt ook meer diepte creëeren door te zorgen dat er vrijwel geen licht op de achterwand valt.

De kleine vissen achteraan in je aquarium stoppen en de grote vooraan. :oopss:🤣

Nou hebben we gisteren split gehaald voor de opvulling van de terassen. Eerst uitgespoeld met kokend water en vandaag nog een paar keer de tuinslang er opgezet. Maar het blijft een vieze grijze waas afgeven aan het water. Enig idee wat ik hier tegen kan doen?

Nou hebben we gisteren split gehaald voor de opvulling van de terassen. Eerst uitgespoeld met kokend water en vandaag nog een paar keer de tuinslang er opgezet. Maar het blijft een vieze grijze waas afgeven aan het water. Enig idee wat ik hier tegen kan doen?
Gewoon erin doen en dan filteren

Tot zover eerst maar eens, moeilijk hoor!
Voor mijn geval is het achterste terras te hoog maar het kan best zo zijn dat dat straks mee valt met planten er in?
Hij zit nu op 20 cm hoogte en de 2e op 14..

Bijlagen

• 16603309535311902212458059363732.jpg
    16603309535311902212458059363732.jpg
    150.4 KB · Weergaven: 128
Als ik je aquarium zo zie, kun je al heel veel effect bereiken door rechts voor in een groot stuk hout te zetten!
En verder alle andere tips natuurlijk.

Tot zover eerst maar eens, moeilijk hoor!
Voor mijn geval is het achterste terras te hoog maar het kan best zo zijn dat dat straks mee valt met planten er in?
Hij zit nu op 20 cm hoogte en de 2e op 14..
Let wel: Hoogteverschillen blijken altijd kleiner als in eerste instantie gedacht wanneer alles met water en planten en eventuele verdere decoraties is opgevuld.

Als ik je aquarium zo zie, kun je al heel veel effect bereiken door rechts voor in een groot stuk hout te zetten!
En verder alle andere tips natuurlijk.
In plaats van de rots?

Ben nu aan het opvullen met panty's, het is toch te warm om buiten te zitten!

Bijlagen

• 16603911557965579271619141624722.jpg
    16603911557965579271619141624722.jpg
    186.8 KB · Weergaven: 123
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat 👍

Vanmiddag aan het stenen zoeken geweest. Blijken ze allemaal te reageren om schoonmaakazijn... niet te gebruiken dus 😭

Bijlagen

• 16604044758737053812880981905972.jpg
    16604044758737053812880981905972.jpg
    281.8 KB · Weergaven: 97
Dan geven ze kalk af aan het water heb ik mij laten vertellen waardoor de ph omhoog gaat.

Dit is tot nu toe de vordering

Bijlagen

• 16606609507841146219266403790268.jpg
    16606609507841146219266403790268.jpg
    376.4 KB · Weergaven: 114
Druk bezig om het weer opnieuw in te richten.
Zal nog even wat meer plantjes bestellen zodat de terras wanden wat meer weg gewerkt kunnen worden.

Bijlagen

• 16607582643393219829938796255147.jpg
    16607582643393219829938796255147.jpg
    386.4 KB · Weergaven: 119
Diepte creër je juist door de dingen die je niet ziet naar mijn mening.. maar ik houd eigenlijk alleen van donker water bakken
Screenshot_2022-08-25-21-00-23-80_1c337646f29875672b5a61192b9010f9.jpg

Druk bezig om het weer opnieuw in te richten.
Zal nog even wat meer plantjes bestellen zodat de terras wanden wat meer weg gewerkt kunnen worden.
Ben je niet bang dat er geen goede circulatie van het water is met die dichte schotten?
Geen idee hoor! Is gewoon wat in me op komt als ik het zo zie! Ik volg aardig wat slapers maar meestal worden dit soort taluten van natuurlijk materiaal gemaakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan