Wat is er nieuw

Tips: kweken corydoras Sterbai

Camilio

Member
Lid geworden
22 oktober 2021
Berichten
23
Leeftijd
19
Hallo,

Ik heb een 60 cm aquarium met daar in 3 corydoras Aeneus en 4 corydoras Sterbai (2 man 1 vrouw en een jonkie). Ik heb de Sterbai’s overgenomen van iemand die er een enkele keer eitjes van heeft gehad. Nu wil ik er ook graag mee gaan kweken, alleen is mij dat na 6 maanden nog niet gelukt. Ik voed ze 3x per week tubifex en larven uit de diepvries en 1x per week een waterwissel. Heeft iemand tips voor mij of een idee hoe het kweken van de Sterbai beter zou kunnen gaan? Alvast hartelijk dank!
 
Lukraak waterwisselen en diepriesvoer geven werkt niet (ben je inmiddels achter gekomen)

Wil je kweken zal je weten hoe dat in de natuur eraan toegaat: in het wild is er een regenseizoen (lagedrukgebieden) dat regenseizoen is de start voor al het leven om zich massaal voort te planten want regen betekend voeding voor al het leven.

Dus wil jij kweken zal je de weerberichten in de gaten moeten houden en als er een lagedrukgebied (regen) overkomt, de boel verversen met koud leidingwater, dat drukverschil van een lagedrukgebied voelen je vissen dus als je dat combineert met een fikse waterwissel: dan is de kans behoorlijk groot dat ze gaan kweken
 
Heel eerlijk, bij mij gaat t juist wel allemaal vanzelf en eigenlijk elke keer als ik een waterwissel doe dan is t feest.
Het heeft wel n maand of 9 a 10 geduurt voordat de eerste eitjes gelegd werden.
Ik beschik dan wel over een grotere groep en ben dan ook van mening dat je er voor t mooie wat te weinig hebt. T zijn dan ook groepsdieren.
 
Bedankt voor de super snelle reacties! Ik hoor wel eens dat een 60 cm aquarium en 2 soorten door elkaar het kweken kan belemmeren of maakt dat eigenlijk helemaal niet uit?
 
Formaat aquarium maakt niks uit, verschillende soorten bijelkaar ook niet, heb je dat "gehoord" of gelezen op het grote www?
 
Formaat aquarium maakt niks uit, verschillende soorten bijelkaar ook niet, heb je dat "gehoord" of gelezen op het grote www?
Heeft iemand mee verteld, maar mij lijkt het ook niet uit te maken…
 
Het valt mij ook op dat het vrouwtje nog helemaal niet vol is. Of gebeurd dit vlak voor dat ze eieren afzet? Het jonkie is vooral bezig met het vrouwtje en de 2 volwassen mannen heel weinig…
 
Gewoon volhouden en ze goed verzorgen, zo gebeurde t bij mij ook 🙂
 
Het valt mij ook op dat het vrouwtje nog helemaal niet vol is. Of gebeurd dit vlak voor dat ze eieren afzet? Het jonkie is vooral bezig met het vrouwtje en de 2 volwassen mannen heel weinig…
Zou het jonkie verkopen anders krijg je teveel inteelt, vrouwtjes zijn forser dan de mannetjes maar het is niet zo dat ze "bol" staan van de eitjes zo groot zijn die eitjes ook niet tenslotte
 
Vraagje tussendoor;
Je benoemt inteelt, dat is iets wat mij weleens de vraagt geeft in hoeverre t kweken van vissen daar onderhevig dan wel gevoelig voor is. Want met n goed koppel willekeurige vissen zul je al gauw broertjes met zusjes hebben die ooit ook zullen kweken. Enz enz. Eigenlijk best erg als je er zo over nadenkt
 
Zou het jonkie verkopen anders krijg je teveel inteelt, vrouwtjes zijn forser dan de mannetjes maar het is niet zo dat ze "bol" staan van de eitjes zo groot zijn die eitjes ook niet tenslotte
Het jonkie heb ik laatst gekocht bij een aquarium winkel, deze komt dus niet uit dezelfde bloedgroep als het vrouwtje in mijn aquarium…
 
Ik voed ze 3x per week tubifex en larven
Bedoel je dat dit is als aanvulling op de rest van de voeding, of is die drie keer het totaal? Want goed doorvoed zijn is een van de voorwaarden of "triggers" om voort te planten.

Vraagje tussendoor;
Je benoemt inteelt, dat is iets wat mij weleens de vraagt geeft in hoeverre t kweken van vissen daar onderhevig dan wel gevoelig voor is. Want met n goed koppel willekeurige vissen zul je al gauw broertjes met zusjes hebben die ooit ook zullen kweken. Enz enz. Eigenlijk best erg als je er zo over nadenkt
Het is voor ons als hobbyisten (versus wetenschappers) moeilijk na te gaan in hoeverre inteelt verantwoord is. Persoonlijk vind ik dat de meeste kwekende hobbyisten er veel te makkelijk mee omgaan. Hoe vaak hoor je niet: "zet maar een groep jonge dieren bij elkaar en dan vormen zich vanzelf koppels"? Oftewel jonge dieren uit hetzelfde nest. Het belangrijkste is blijkbaar dát er voortgeplant wordt, en niet dat de soort als geheel gezond blijft. :-/ Maar de mens staat er nou eenmaal om bekend niet aan langetermijnplanning te doen.
 
Vraagje tussendoor;
Je benoemt inteelt, dat is iets wat mij weleens de vraagt geeft in hoeverre t kweken van vissen daar onderhevig dan wel gevoelig voor is. Want met n goed koppel willekeurige vissen zul je al gauw broertjes met zusjes hebben die ooit ook zullen kweken. Enz enz. Eigenlijk best erg als je er zo over nadenkt
Daarom ook ouders en jonkies scheiden voordat ze kweekrijp zijn
 
Bedoel je dat dit is als aanvulling op de rest van de voeding, of is die drie keer het totaal? Want goed doorvoed zijn is een van de voorwaarden of "triggers" om voort te planten.


Het is voor ons als hobbyisten (versus wetenschappers) moeilijk na te gaan in hoeverre inteelt verantwoord is. Persoonlijk vind ik dat de meeste kwekende hobbyisten er veel te makkelijk mee omgaan. Hoe vaak hoor je niet: "zet maar een groep jonge dieren bij elkaar en dan vormen zich vanzelf paren"? Oftewel jonge dieren uit hetzelfde nest. Het belangrijkste is blijkbaar dát er voortgeplant wordt, en niet dat de soort als geheel gezond blijft. :-/ Maar de mens staat er nou eenmaal om bekend niet aan langetermijnplanning te doen.
Bedankt voor je reactie! Totaal 3x diepvries voor…
 
Bedankt voor je reactie! Totaal 3x diepvries voor…
Okee, als dat betekent dat ze verder niets krijgen: probeer minstens elke dag te voeren en als het kan (maar let erop dat je dit niet overdrijft) evt een paar keer per dag kleinere hoeveelheden. 🙂 Dat kan echt veel verschil maken.
 
Bedankt voor de super snelle reacties! Ik hoor wel eens dat een 60 c aquarium en 2 soorten door elkaar het kweken kan belemmeren of maakt dat eigenlijk helemaal niet uit?
Let wel op wat je bij elkaar zet ivm het kweken van hybrides(kruisingen). In jouw geval geen probleem.
 
Let wel op wat je bij elkaar zet ivm het kweken van hybrides(kruisingen). In jouw geval geen probleem.
Bedankt voor uw reactie!
 
Ik ga mijn Sterbai groep uitbreiden, aangezien ik toch van veel mensen hoor dat deze optie voor het kweken het beste is. Weet iemand waar ik volwassenen (windvang) kan kopen? Alvast bedankt!
 
Ik ga mijn Sterbai groep uitbreiden, aangezien ik toch van veel mensen hoor dat deze optie voor het kweken het beste is. Weet iemand waar ik volwassenen (windvang) kan kopen? Alvast bedankt!
Dat wordt bestellen bij de groothandel denk ik , maar ik zie ze niet als wildvang ertussen staan .
 
Aquarium Glaser heeft ze. Maar ik weet niet welke LFS via Glaser kan leveren. Wormenkuur is wel aan te raden bij wildvang.
 
Ik begrijp de gedachte achter wildvang maar dan leg je de lat nog hoger voor jezelf.
Waarom haal je dan niet n stel bij twee verschillende winkels? Dan heb je toch ook al twee verschillende bloedlijnen? In theorie althans
 
Ik begrijp de gedachte achter wildvang maar dan leg je de lat nog hoger voor jezelf.
Waarom haal je dan niet n stel bij twee verschillende winkels? Dan heb je toch ook al twee verschillende bloedlijnen? In theorie althans
waardeloze theorie, de winkels halen alles bij dezelfde groothandel
 
veel winkels wel, maar niet allemaal.
 
Ik ga mijn Aeneus in een aparte bak zetten en de Sterbai groep uitbreiden, op de hoop dat ze dan wel eitjes gaan afzetten.
 
Ik ga mijn Sterbai groep uitbreiden, aangezien ik toch van veel mensen hoor dat deze optie voor het kweken het beste is. Weet iemand waar ik volwassenen (windvang) kan kopen? Alvast bedankt!
Op marktplaats staan wel enkele kweekgroepen .
Zelf nog een flinke groep aangeschaft van de week (hele mooie😍) daar ga ik wel eens met een deel een poging doen als het terug warmer wordt .
 
Op marktplaats staan wel enkele kweekgroepen .
Zelf nog een flinke groep aangeschaft van de week (hele mooie😍) daar ga ik wel eens met een deel een poging doen als het terug warmer wordt .
Hoi Erwin, stonden er laatst een paar op, maar helaas al snel weg. Hoop dat er snel weer kweekgroepjes opkomen. Wat bedoelt u met “een poging doen als het terug warmer wordt”?
 
Hoi Erwin, stonden er laatst een paar op, maar helaas al snel weg. Hoop dat er snel weer kweekgroepjes opkomen. Wat bedoelt u met “een poging doen als het terug warmer wordt”?
Dan hoef je niet zo hard te stoken in je bak .
Misschien zet ik er straks trouwens wel eens wat buiten in een vijvertje (eventueel overkapt, serreke erboven)
Ik heb 3 kweekvijvertjes van 0.5kuub die pal in de zon liggen (worden lekker warm in de zomer)
 
Jouw zoekertje stond er ook tussen .
 
Update: ik heb 4 volwassenen Sterbai’s gekocht, waarvan 3 volle vrouwen. Ik heb deze nu in mijn 60cm aquarium zitten. In het aquarium waar ze vandaan komen waren ze al super druk aan het paren. Nu in mijn aquarium zijn ze helemaal niet zo actief. Kan dit komen, aangezien ze moeten wennen?
 
Ik denk niet dat je instant wonderen moet verwachten. Maar verzorg ze gewoon goed en de rest komt vanzelf.
 
Hoe lang heb je ze al ?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan