Tips over dit idee


M

Michel & Vienna

Guest
15439226671434960383178334926184.jpg
 
Welk is de zichtkant van het aquarium.
ik zie niet helemaal je bedoeling Maar ik vermoed dat je een intern bioloog wil maken. Dat kan prima. Het grote nadeel is dat die veel plaats inneemt waar je anders aquarium van zou kunnen maken. Grote voordelen zijn het makkelijke onderhoud, minder kans op lekken doordat alles binnen het aquarium gebeurt en weinig debietverlies tegenover moest de bioloog onder het aquarium staan. Om goed te zijn moet het filtervolume van je bioloog minstens 10% (filtermateriaal) van je aquarium zijn. Daar zal je in dit geval makkelijk geraken. Door de kam word de eerste kamer echter nutteloos omdat je 2 keer achtereen bovenaan een overloop hebt. Je plaats beter een verticaal rooster over heel de hoogte van het aquarium. De overloop voor je pomp zal ook het risico op droog draaien vergroten. Deze laatste zal ook meer lawaai maken door het vallende water.
Het nut van de buis ontgaat me, ik heb nooit een meerwaarde aan een UVC lamp gezien. Maar ieder zijn ding. volgens mij geeft het onnodig risico op lekken. Werkt dat overigens zonder pomp?

Hier in deze post zie je een foto van mijn oude bak met bioblok. Niet erg duidelijk, ik weet niet of ik een betere heb. https://www.aquaforum.nl/threads/1m60-gezelschapsaquarium-van-babysnake.17268/page-11#post-181043
 
Het zicht zal 80x60x60 worden de buis onderdoor bodemafzuiging dus doormiddel van de wet ( comuniserende vaten ) zou mijn bioloog dus automatisch vollopen dus in dit geval ook met stroomuitval kan er nooit iets droogstaan
 
Ik probeer maar mee te denken, de bodemafzuiging zou kunnen werken als hij onder het onder het niveau van de kam ligt maar hoger dan de overloop in het filter. Denk ik dan.
Het niveau in je bak zal altijd ongeveer gelijk zijn, enkel in het laatste vak zal je een duidelijk niveauverschil (door condens) waarnemen. je pomp zal droog draaien als je waterpijl daalt onder het laatste schot in de bioloog net voor de pomp. Uiteraard moet je dat altijd proberen op te vangen. bij zeebakken gebruiken ze daarvoor een automatisch aanvul systeem.
Bij mijn bioblok was het laatste schot voor de pomp onderaan open daardoor krijg je niet het geluid van vallend water in het laatste vak. het filtermateriaal in het voorlaatste vak staat dan maar deels onder water maar dat is bij mij nooit een probleem geweest
 

Terug
Bovenaan