Tips over het houden van Corydoras

AF-Beheer

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
22 apr 2003
Samen met verschillende AF leden hebben we een opsomming gemaakt over corydorassen.

Hierbij de tips en raadgevingen om deze vissen een goed leven te schenken:

- Een plaats met zand waar ze kunnen grondelen
- Voldoende zwemruimte
- Voldoende verstopplaatsen waar ze door niks lastig gevallen worden.
- Een groep van 1 soort. En dus niet 2 om 2 om 2
- Waterwaardes en temperatuur die in de buurt komen van hun ideale omstandigheden
- Hoogwaardig voldoende voedsel
- Voldoende zuurstof in de bak
- Enkele open plekken op het oppervlak van het water zodat ze 'lucht kunnen happen'
- Gevarieerde voeding(zowel gedroogd als diepvries en levend)
- Een groep van minimaal 6 stuks
- Regelmatige waterwissel met wat koeler water dan de watertemperatuur in de bak (een extra grote waterwissel wanneer je wilt kweken is zeker aan te raden)
- Niet een te hoge bak omdat ze dan moeite hebben om aan het wateroppervlakte te komen
- Een niet al te fel verlichtte bak (dan zie je ze vaker)
- Grote van je groep aanpassen aan de grote van je bak met een minimum van 6 denk hierbij ook aan de grote.
Voorbeeld: in een bak van 1.5 m heb je weinig aan 6 corydoras omdat maar een relatief klein soort is, wil je zo'n kleine soort toch heel mooi en leuk houden moet je met een groep rond de 20 stuks nemen.
Neem je een iets groter formaat dan zit je bijvoorbeeld op 15.
- Hou rekening met de leverbaarheid
bijvoorbeeld als je een bijzondere soort neemt neem dan meteen de grootte van de groep die je uiteindelijk wilt hebben en neem er voor de zekerheid een paar extra want als ze opeens niet meer geleverd kunnen worden is het ook zo sneu voor jou en je cory's.
- Denk eraan dat je cory's nooit met andere vissen in de zak van de winkel naar je huis moet vervoeren omdat cory's ter bescherming een giftige stof uit kunnen stoten. Dit kost je je andere vissen.
- Ook hebben sommige cory's een scherpe stekel. Deze kan gemeen steken, maar ook in bijvoorbeeld een netje blijven haken. Dit kan een hoop stress voor de cory en voor jezelf opleveren om hem los te krijgen... soms resulteert dit in een kapot netje en een gesluierde cory...

Lid geworden
10 mei 2015
Waarom zwemmen mijn pas aangeschafte corydora julii constant naar boven en naar beneden. Dit is a- typisch gedrag.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
75
Om lucht te happen.
Gaat er 1,gaan ze allemaal.
Enkele open plekken op het oppervlak van het water zodat ze 'lucht kunnen happen'

Als je het hier boven nu eerst leest!!!

Gaat wel over.

Lid geworden
19 jun 2012
Dit is niet a-typisch maar juist typisch gedrag van de meeste corydorassen in een nieuwe omgeving, dit gedrag kan van een dag tot wel een week duren.

Lid geworden
9 mrt 2005
Dat is stress soms houdt het wel 3 weken aan. Ws heb je niet eens de Corydoras julii maar de Corydoras trilineatus vaak verkocht als julii.

Lid geworden
6 mrt 2015
Hier blijven ze stress houden en zijn zelfs zo schuw dat ze zichzelf te barsten zwemmen :(

Lid geworden
4 dec 2015
De mijne gaan ook als een maanraket op en neer, maar langzaam aan gaat dat beter...
Merk wel dat onderlinge soorten idd naar elkaar neigen

Lid geworden
11 jul 2017
Leeftijd
40
wat is de tip om een cory te verplaatsen als een netje niet wordt aangeraden omdat ze kunnen blijven hangen. kan je ze wel met de hand pakken of is de stekel dan weer risico :)

Lid geworden
28 sep 2016
Hier wordt gezegd dat je ze het beste met je hand kan pakken, maar voorzichtigheid lijkt mij geboden.
Heb zelf geen ervaring met cory's.

Lid geworden
6 jan 2016
Leeftijd
39
Wel uitkijken als je ze vangt, want je kunt echt een reactie krijgen als je geprikt wordt door hun stekel.
Er schijnt iets van gif in te zitten.

Lid geworden
5 nov 2005
Elke corydorassoort heeft inderdaad een verdedigingsmechanisme( wel niet bekend in welke mate en hoe zich dit uit bij elke soort) en je moet steeds voorzichtig zijn met ze vast te nemen!
Mijn ervaring hierin is....nog nooit aan de hand gehad!
Maar inderdaad, het kan gebeuren naar het schijnt. Ik vang ze wel met een netje en neem ze dan over in de hand, alvorens ze over te zetten.

Dirk Bazuin

AquaForum Donateur
Lid geworden
16 mei 2009
Leeftijd
63
Website
dbazuin.nl
Mijn vrouw is wel eens per ongeluk door een cory geprikt voelde als een bijensteek zij ze.
Was een vrij kleine soort maar weet niet meer welke.

Lid geworden
27 nov 2019
Leeftijd
35
Goedemorgen Allen

Een bijzonder informatief stukje voor de beginnende aquarist, al heb ik voor de mede-leden wel enkele vragen, aangezien ik er een aantal bij wil halen.

1) Er wordt gesproken over beschutting/verstopplaatsen, nu heb ik zelf redelijk wat planten en hout in mijn bak, is dit voldoende of worden ze er ook blij van als ik wat stenen toe voeg?
2) M.b.t. soortgenoten, er wordt aangeraden dezelfde te nemen. Nu beschik over 2 Albino's...Worden deze speciaal gekweekt of geselecteerd. (Dit vraag ik omdat mij vroeger op school geleerd is dat Albinisme een pigmentafwijking is). En uit welke 'soort' wordt deze dan gekweekt/ geselecteerd. Op wikipedia heb ik niet zo veel kunnen vinden.

Groeten, Berend

Lid geworden
16 mei 2019
Ik denk dat je wel genoeg verstopplatsen hebt hoor. Wellicht een foto van het aquarium? De albino variant is goed verkrijgbaar in dierenwinkels, en het nageslacht van de albino's is ook albino.

Lid geworden
16 mei 2019
Let wel op dat Cory's een zandbodem nodig hebben. Anders slijten de baarddraden.

Lid geworden
12 jun 2019
2) M.b.t. soortgenoten, er wordt aangeraden dezelfde te nemen. Nu beschik over 2 Albino's...Worden deze speciaal gekweekt of geselecteerd. (Dit vraag ik omdat mij vroeger op school geleerd is dat Albinisme een pigmentafwijking is). En uit welke 'soort' wordt deze dan gekweekt/ geselecteerd. Op wikipedia heb ik niet zo veel kunnen vinden.
Goed opgelet op school en een mooie vraag! Zover ik weet zijn er twee 'albino' soorten beschikbaar in de handel en die zijn afkomstig van de Corydoras aeneus die noemen ze Albino bronze Corydoras en de ander komt van de Corydorus paleatus en noemen ze Albino Paleatus Corydoras. Die albino's zijn dus inderdaad voor hun afwijking geselecteerd en verder gekweekt. Of ze samen scholen met hun oorsprongelijke versies de Aeneus en Paleatus weet ik niet zeker.

Lid geworden
8 dec 2012
Een plaats met zand waar ze kunnen grondelen
Let wel op dat Cory's een zandbodem nodig hebben. Anders slijten de baarddraden.
De eerste stelling is wat mij betreft even wat genuanceerder en de juiste.. zand stimuleert grondelen waar ze van nature behoefte aan lijken te hebben, en is ook wel leuk om te zien.
De stelling dat ze persé een zandbodem nodig hebben is te kort door de bocht, in de vrije natuur hebben ze die zeker ook niet altijd, veelal rotsachtig, keien, steentjes etc..
Belangrijkste is dat de bodem (van welk materiaal ook) goed onderhouden wordt, net effe wat vaker wordt schoongehouden dan anders misschien nodig zou zijn.
Het 'slijten' van de baarddraden blijkt eerder het gevolg van bacteriële infecties die ontstaan door zwaar verontreinigde bodems dan doordat de bodem scherpe delen zou bevatten.
Filterzand is dan prettig.. zowel voor het lekker kunnen grondelen als ook voor je onderhoud.. dichtslaan van de bodem met alle gevolgen van dien zal dan minder snel optreden, win-win.

Lid geworden
8 dec 2012
Goed opgelet op school en een mooie vraag! Zover ik weet zijn er twee 'albino' soorten beschikbaar in de handel en die zijn afkomstig van de Corydoras aeneus die noemen ze Albino bronze Corydoras en de ander komt van de Corydorus paleatus en noemen ze Albino Paleatus Corydoras. Die albino's zijn dus inderdaad voor hun afwijking geselecteerd en verder gekweekt. Of ze samen scholen met hun oorsprongelijke versies de Aeneus en Paleatus weet ik niet zeker.
Yep, en misschien wat verdere nuttige info voor de vraagsteller hier te vinden..
Aeneus
paleatus

Lid geworden
8 dec 2012
Misschien nog wat nuttige info voor de factsheet..
Ze vallen formeel onder de omnivoren.. ze zijn namelijk geen moeilijke eters.. eten bijna alles wat op hun pad komt, ook een algentabletje lusten ze wel, of neerdwarrelende tropische vis-vlokjes maar.. de nadruk qua voeding dient wel te liggen op dierlijk, het grootste deel van hun dieet zou dierlijk moeten betreffen.. zelf voer ik ze 4 van de 5 keer puur dierlijk, tot aan soms een afgekloven kippebotje ;) Dat vinden ze als (net niet) carnivoren visjes heerlijk ;)
Dus.. veel variatie natuurlijk altijd goed, maar met een dikke nadruk op dierlijk.

Lid geworden
13 mrt 2011
Leeftijd
25
De eerste stelling is wat mij betreft even wat genuanceerder en de juiste.. zand stimuleert grondelen waar ze van nature behoefte aan lijken te hebben, en is ook wel leuk om te zien.
De stelling dat ze persé een zandbodem nodig hebben is te kort door de bocht, in de vrije natuur hebben ze die zeker ook niet altijd, veelal rotsachtig, keien, steentjes etc..
Belangrijkste is dat de bodem (van welk materiaal ook) goed onderhouden wordt, net effe wat vaker wordt schoongehouden dan anders misschien nodig zou zijn.
Het 'slijten' van de baarddraden blijkt eerder het gevolg van bacteriële infecties die ontstaan door zwaar verontreinigde bodems dan doordat de bodem scherpe delen zou bevatten.
Filterzand is dan prettig.. zowel voor het lekker kunnen grondelen als ook voor je onderhoud.. dichtslaan van de bodem met alle gevolgen van dien zal dan minder snel optreden, win-win.
Het is wel zo, wat ik en meerdere leden ook merken, is dat ze veel natuurlijker gedrag vertonen op zand. Er hebben meerdere leden deze vissen op een afgeronde grindbodem gehad, waaronder ikzelf, en het gedrag op zand is echt verschillend. Daarbij filteren deze vissen het zand door hun kieuwen en halen zo hun voeding van/uit de bodem. Tuurlijk komen ze andere bodems tegen dan zand in de natuur, maar in een aquarium is dit lastiger te creëren en ben ik van mening dat ze een stuk zand, al is het maar een stuk 'strand' nodig hebben om goed aan hun voeding te komen. Volledig zand is uiteraard beter!

Lid geworden
8 dec 2012
Het is wel zo, wat ik en meerdere leden ook merken, is dat ze veel natuurlijker gedrag vertonen op zand. Er hebben meerdere leden deze vissen op een afgeronde grindbodem gehad, waaronder ikzelf, en het gedrag op zand is echt verschillend. Daarbij filteren deze vissen het zand door hun kieuwen en halen zo hun voeding van/uit de bodem. Tuurlijk komen ze andere bodems tegen dan zand in de natuur, maar in een aquarium is dit lastiger te creëren en ben ik van mening dat ze een stuk zand, al is het maar een stuk 'strand' nodig hebben om goed aan hun voeding te komen. Volledig zand is uiteraard beter!
Je hebt gelijk natuurlijk..
Ik wilde alleen de veelal te makkelijk aangehangen (ongenuanceerde) conclusie dat een zandbodem 'vereist' is ontkrachtigen.. 'scherp' bodemmateriaal is niet zozeer de boosdoener bij 'verdwenen' baarddraden.. maar eerder slecht bodem-onderhoud. Mensen moeten zich realiseren dat het bodem-bewoners zijn, dat is nu eenmaal waar deze visjes zich hun leven lang bevinden.., en uit welk materiaal het ook bestaat.. maakt niet zoveel uit, als het maar 'schoon' is.. in goede gezondheid dus.

Bovenaan