Tips over het houden van een Axolotl?


betta346

Well-known member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
52
Hoi allen,

Zijn er mensen met ervaring in het houden van een Axolotl? Ik lees veel op het internet maar persoonlijke ervaringen zijn mij meer waard. Wat zijn nu echt dingen waar ik rekening mee moet houden en me absoluut niet in mag vergissen?

Ik was van plan om voor een open bak van 100cm te gaan, waar ik een enkele axolotl in wil houden. Mocht het kunnen, wil ik er 2. Maar volgens mij past dat niet helemaal.

Is zand, grotere stenen of zo min mogelijk bodem het best? Welke planten kunnen erin? Hout als deco materiaal?
suggesties voor eten? Wel/geen filter Ivm de stroming

Alle tips en ervaringen zijn welkom!
 
2 axos in 1 meter moet kunnen. Filter is belangrijk voor elk aquarium. Zou niet teveel stroming doen. Als bodem zand of niets, geen stenen! Kunnen ze proberen op te eten of zich verwonden. Qua planten iets wat snel groeit zoals valisneria of waterpest.

Het belangrijkste en ook hetgene wat ik het lastigst vond is de temperatuur. Een cooler is echt nodig!

Daarnaast zou ik je axos bij een goede kweker kopen. In Poortugaal zit iemand die allerlei kleuren kweekt. https://www.salamanders.nl/leden/ronduijn/
 
Waarom geen stenen dan? Ik heb flinke keien erin zitten en ze vinden het heerlijk om in de grotten te chillen. Of bedoel je kleine stenen? Das idd een dikke no no 😂

Koeler is hier niet nodig dankzij climate control. Verders is mijn bak vol planten en schuilplekken, garnalen en kleine visjes. En ik vind het de leukste huisdieren die ik ooit heb gehouden 🥰
 
Waarom geen stenen dan? Ik heb flinke keien erin zitten en ze vinden het heerlijk om in de grotten te chillen. Of bedoel je kleine stenen? Das idd een dikke no no 😂

Koeler is hier niet nodig dankzij climate control. Verders is mijn bak vol planten en schuilplekken, garnalen en kleine visjes. En ik vind het de leukste huisdieren die ik ooit heb gehouden 🥰
Ik bedoel stenen kleiner dan 10cm inderdaad. En lavasteen of breuksteen zijn erg scherp. Rivierkeien kan wel denk want schuilplekken zijn ook belangrijk.

De bak moet rond de 20 graden zijn, dus als je huis dat is prima haha!
 
Ik heb wel breuk steen maar heb de scherpe kantjes geschuurd. T zijn best handige Harries, niet zoals goudvissen overal tegenaan zwemmend. Maar met eten letten ze idd niet op haha. 100 cm is prima voor twee axols. Ga je groter, dan is dat nog fijner. Meer voor de stabiliteit van je bak dan voor de beesten zelf want het zijn echt poepfabrieken maar zitten vooral stil en gaan af en toe aan de wandel.
Mijn bak is open en dient elke twee weken goed ververst te worden. En nog heb ik vaak alg (zie dat rode, net behandeld met zout water).
Verzorging zelf vind ik erg makkelijk; om de dag wat wormen en zorgen dat je water koel en van goede kwaliteit is. Dit is mijn grootste bak, heb nog een kleinere waar twee jonkies in zitten. Hier zitten mijn volwassen mannen in.

Ps; deze grote zijn volwassen en krijgen daarom om de dag eten. M’n jonkies krijgen 1 a 2 keer per dag te eten. Voordat je straks de nieuwe axol gaat uithongeren door mijn bericht 😂
 

Bijlagen

  • IMG_8669.jpeg
    IMG_8669.jpeg
    84.3 KB · Weergaven: 68
Ik heb wel breuk steen maar heb de scherpe kantjes geschuurd. T zijn best handige Harries, niet zoals goudvissen overal tegenaan zwemmend. Maar met eten letten ze idd niet op haha. 100 cm is prima voor twee axols. Ga je groter, dan is dat nog fijner. Meer voor de stabiliteit van je bak dan voor de beesten zelf want het zijn echt poepfabrieken maar zitten vooral stil en gaan af en toe aan de wandel.
Mijn bak is open en dient elke twee weken goed ververst te worden. En nog heb ik vaak alg (zie dat rode, net behandeld met zout water).
Verzorging zelf vind ik erg makkelijk; om de dag wat wormen en zorgen dat je water koel en van goede kwaliteit is. Dit is mijn grootste bak, heb nog een kleinere waar twee jonkies in zitten. Hier zitten mijn volwassen mannen in.

Ps; deze grote zijn volwassen en krijgen daarom om de dag eten. M’n jonkies krijgen 1 a 2 keer per dag te eten. Voordat je straks de nieuwe axol gaat uithongeren door mijn bericht 😂
Echt heel gaaf! Dat ze niet veel bewegen oké, ik vind het gewoon fascinerende beesten. En gaaf om te zien dat twee prima mogelijk is! Het zal nog even duren voor ik eraan begin (mijn vriendin vind ze doodeng en denkt dat ze eruit klimmen…), maar ik weet zeker dat ze komen!
 
Ik zie haar al helemaal in haar nachtmerries axols van de vloer scheppen 😂 hier nog nooit springers gehad! Wel 1 die nu misschien gaat morfen, wat ik wel een dingetje vind. Hij krijgt een andere huid, z’n vliezen verdwijnen en z’n ogen bollen op. Ook zit hij nu regelmatig iets uit t water met z’n kop. Ik ben benieuwd of hij ook echt gaat morfen of dat het hierbij blijft…. De andere drie zijn echte watersalamanders en talen totaal niet naar een bovenwaterleven.

Dit is degene waar de kleintjes in zitten trouwens. De axols zitten in de grotten te slapen en komen na t eten weer tevoorschijn.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    75 KB · Weergaven: 46

Terug
Bovenaan