Wat is er nieuw

Tips tegen bruine alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Bert1
  • Startdatum Startdatum
B

Bert1

Guest
Hoi mensen!

Iemand tips tegen bruine alg?
Heb er nu ongeveer 3 weken last van.. wordt niet erger, maar gaat ook niet weg.

Heb een 180 liter bak met 4 sluierstaarten (het zijn nog kleine en in de zomer gaan en er 2 naar de vijver)
Vervang nu sinds 3 weken 2x in de week 1/3e water, normaal 1x in de week.
Heb er een eheim buitenfilter op die ik elke maand schoon maak.

Had op internet gevonden dat het aan het nitriet gehalte kan liggen, zal binnenkort de waterwaarden maar weer eens testen.
Stel dat dit het geval is, hoe haal ik het nitrietgehalte naar beneden?

Heb laatst nog de hele bak op nieuw ingericht en alle troep uit het aquarium opgezogen, dus een hele vieze bodem kan ie niet hebben..

Hopelijk hebben jullie tips! Alvast bedankt.
 
alg hoort er toch gewoon bij? betekend dat je ecosysteem goed draait.
De sluiers eten ook alg.. kwestie van gewoon poetsen 🙂
Ik maak ook elke week mijn ruiten schoon!

Je filter hoef je trouwens pas schoon te maken als hij minder hard gaat draaien. ( meestal 1 x per 6 maanden )
je behoort niet eens nitriet in je aquarium te hebben.. dat is giftig.
en als het aquarium is ingedraaid heb je ook geen nitriet.
 
Heb laatst nog de hele bak op nieuw ingericht en alle troep uit het aquarium opgezogen, dus een hele vieze bodem kan ie niet hebben.?????



Heb je gelijk in, dus ook geen bacterie meer.

Je maakt de bodem schoon,je maakt je filter schoon, Weinig bacterie, en je ververs je water teveel .
Heb je er ook snelgroeiers in? voor nitraat, en fosfaat?

Meet je waterwaarden,die vertellen meer.
 
Laat wel altijd 2/3e water zitten, ook toen ik de bak opnieuw heb ingericht, heb toen alleen de hele bodem omgewoeld zegmaar en alle troep opgezogen, dat bedoel ik.

Als ik de filter schoon maak dan laat ik het oude filtermateriaal wel zitten, spoel het alleen om, zo blijven er wel bacterien zitten. Maar zal de filter ook minder vaak schoonmaken dan!

Het water ververs ik nu vaker wegens de bruine alg, ik dacht dat dat beter was, maar ik doe het wel weer 1x in de week dan.

En weet zo niet wat je bedoeld met snelgroeiers, dus nee die zal ik wel niet hebben dan.


Voor zover ik altijd heb geweten moet je een bak met sluierstaarten altijd goed schoon houden, daarom doe ik het altijd zo! Het is uit goede bedoelingen hoor 🙂
 
Ja is soms nodig hoor om je zand om te woelen en sommige stofzuigen hem elke week!
Als je al je filter materiaal omspoelt dan gaan de bacteri�n wel weg,
eigenlijk moet je alleen filterwatten vervangen en de spons een beetje uitknijpen in een emmer met aquarium water.
meer niet volgens mij?

meer verversen zorgt volgens mij juist voor meer alg!
je moet het gewoon met filterwol eraf poetsen, ik gebruik soms een uitgespoeld washandje om de ruiten mee te doen.
en de grove deeltjes die er niet makkelijk afgaan schraap ik eraf met een etos pasje ofzo.

Het is niet schadelijk ofzo, je kan het er gewoon afpoetsen.

Snelgroeiers zijn planten die snel groeien zoals waterpest of hornblad of cabomba
 
Misuzu, dankjewel! 😀
Ik zal de bak wat minder vaak verversen dan, of in ieder geval minder water eruit halen,
en je tip van de pomp ga ik ook gebruiken!

Heb wel zo'n speciaal sponsje, dus dat wordt poetsen dan hehe!



En snelgroeiende planten heb ik wel ja, waterpest en hoornblad, is dit slecht??
 
1 x per week 50% is genoeg verversen !
Snelgroeiens zijn super hoor !
 
Als je in het leidingwater een hoge silicaat hebt is verversen juist niet goed want dan breng je weer nieuwe silicaten in die de bruine alg kunnen veroorzaken.
Dus zoals al hier gezegd weinig verversen.

De oorzaak is de nieuwheid van de bak of hoog silicaat gehalte. Dus in net opgestarte bakken zie je het vaker. Staat los van de nitraat.
 
Oke bedankt allemaal 😀

Zal minder verversen en de alg eraf schrapen, maar even afwachten dan!
 
Wacht even bruinalg is heel vervelend maar we vergeten hier even te kijken vanuit het oogpunt van de gezondheid van de vissen. Met sluiers moet je eenmaal veel verversen dit zijn grote vervuilers. De standaard is om zeker 1x in de week 50% te verversen en dit zou ik dan ook zeer zeker minimaal doen.
 
Hoog ammoniak veroorzaakt ook bruinalg.
Google hier boven op .oorzaak bruine alg
 
De oorzaak lijkt me duidelijk: verversen. Maar dat heb je nou eenmaal met sluiers. 2x per week 30% is zo gek nog niet...
 
Mijn waterwaarden zijn stabiel en goed, en ik heb ook last van redelijk wat bruin alg.
Ik poets elke week mijn ruiten schoon.
Je moet bij sluiers gewoon veel verversen, bruin alg is helemaal niet iets slechts ofzo.

Ik zou gewoon alle tips pakken die gegeven zijn en het even aankijken !
 
Ik gebruik plantenvoeding van easy life, dat zou ook alg moeten tegen gaan. Tot nu toe geen succes (heb ook een beetje bruine alg) maar ben nog maar een klein weekje bezig ermee. Als ik de verhalen mag geloven moet t na een paar weken minder worden.
 
iedereeen hier heeft er al mee te maken gehad �f heeft het in de bak. zelf ga ik niet expres 2 x in de bak per week om de ruit zo schoon mogelijk te houden. ze vinden het leuk om tussen de achterwand te zoeken en langs de ruit te kunnen '' grazen'' als het goed staat. en als je waterwaardes goed zijn en je goed ververst dan kan het meestal geen kwaad (let wel op dat het radertje van je pomp niet vast gaat hangen.)
ik leef eerder met de gedachte '' als de sluiers het leuk vinden waarom zou ik er dan over zeuren XD''
 
Plantenvoeding helpt alg niet voorkomen. Algen krijg je bij een tekort van een voedingsstof. Dus je kunt wel door een tekort aan plantenvoeding alg krijgen, maar echt voorkomen doet het dat niet.
De oorzaak van bruinalg (oftewel opstartalg) is een hoge silicaatgehalte of te weinig licht.
Vaak gaat het met wat geduld vanzelf wel weg als alles goed is ingedraaid.
 
HOe lang heb je je lampen aan? Het kan helpen om dat wat langer of wat korter te doen.
 
Bruine alg kan komen door een lichttekort dus ik zou ze zeker niet korter gaan aandoen dan.
 
Bij mij heeft het enorm geholpen om een tussenstop in de verlichtingstijd te doen.
Lampen staan aan van 10.00 uur 's morgens tot 14.00 uur 's middags en dan weer aan van 17.00 uur tot 22.00 uur.

Misschien ook een idee om te proberen maar vergeet niet dat als je veel moet verversen je altijd wel bruinalg blijft houden.
 
Dus met de tussenstop zijn ze nog 10 uren aan begrijp ik. op zich is dat meer dan genoeg voor een bak en ik heb de indruk dat de bruinalg niet is weggegaan door die tussenstop. Ik denk zelf meer dat toevallig de bak goed was ingedraaid en daardoor de bruine alg verdween.
Van teveel licht krijg je voor zover ik weet geen bruine alg (opstartalg).

Ik ververs met de EI in de bakken 50% per week maar dan heb je geen bruinalg. Dat ligt eraan of er in dat verse water veel silicaten zitten of niet. Wanneer het silicaatgehalte wel hoog is dan kun je last houden ervan als je veel ververst. Gelukkig zitten er hier niet zoveel silicaten in het water.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan