Tips visbestand


M

MarkJ

Guest
Heb een bak opgezet om met malawi te starten, echter is er zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie,heb al wel een hoop gelezen maar kom er niet uit
Dus was benieuwd of er hier mensen zijn met tips voor een leuk bestandje, ben wel iets beperkt omdat het maar een kleine bakje is opzich een 1 meter
Graag zou ik 2 soorten houden met verschillende kleuren en als dat niet mogelijk is door de beperkte ruimte 1 soort
 
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar vermoed wel dat andere leden om een foto gaan vragen van de bak qua inrichting.
 
Heb een bak opgezet om met malawi te starten, echter is er zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zie,heb al wel een hoop gelezen maar kom er niet uit
Dus was benieuwd of er hier mensen zijn met tips voor een leuk bestandje, ben wel iets beperkt omdat het maar een kleine bakje is opzich een 1 meter
Graag zou ik 2 soorten houden met verschillende kleuren en als dat niet mogelijk is door de beperkte ruimte 1 soort

De keuze in Malawi's is inderdaad reuze! maar gezien je bakmaat blijft daar niet heel veel van over.
wat ik prachtig vind voor 1meter bakken:

3m/6v Chindongo Saulosi.
1m/2v labidochromis caeruleus white (nkhata bay)

waarom deze combo?

- zijn geschikt voor je formaat aquarium
- je hebt meteen 3 kleuren in je bak (3 mannen chindongo zijn blauw, 6 vrouwen chindongo zijn geel en de 3 L. C. White zijn wit)
- de witte variant van de labidochromis kies is overigens niet alleen omdat je dan nog een andere kleur in je bak hebt, maar ook omdat de chindongo mannen andere gele vissen nog wel is als een eigen vrouwtje zien met kruizingen tot gevolg.
- 12 vissen (op een heb ik gok op een 180liter bruto bak?) is een mooi aantal.

Heb je nog een foto van je bak? 3 mannen chindongo kan namelijk wel maar dan moeten er genoeg schuilplekken zijn en plekken om territoria te vormen.
 
De Chindongo zijn prachtig die had ik al op het oog maar was de naam ervan vergeten, die komen er sowieso in de 2e soort is niet echt mijn smaak door het wit
De Melanochromis auratus zou die er nog bij kunnen?
En nog een foto van de bak(je) hoe het er op het moment bijstaat, beste oplossing zou zijn gewoon een grotere bak aanschaffen maar ik woon in een huis van 1920 met houten vloer dus kan weinig gewicht neerzetten, maar er zijn verhuisplannen dus zolang ik hier woon hou ik het bij deze
 

Bijlagen

  • IMG_0435.jpg
    IMG_0435.jpg
    40.4 KB · Weergaven: 169
Nou Jos ik vind het kul wat je zegt! Geen filtering niks in die zakjes en wat heeft zo'n visje nu voor water nog geen 2 liter lekker hoor de hele dag in zijn eigen stront....

Als het zo geweldig was verkochten ze ze in aquarium zaken ook wel. Bij Gersen zaten de bakken gewoon op filters lijkt mij een heel stuk beter dan deze onzin.

VKC wilde de grote vissen die ik wilde ook niet op deze manier verpakken....zegt mij al genoeg.

Van mij part verbieden ze dit lekker. Complete onzin om het zo te doen.
De Chindongo zijn prachtig die had ik al op het oog maar was de naam ervan vergeten, die komen er sowieso in de 2e soort is niet echt mijn smaak door het wit
De Melanochromis auratus zou die er nog bij kunnen?
En nog een foto van de bak(je) hoe het er op het moment bijstaat, beste oplossing zou zijn gewoon een grotere bak aanschaffen maar ik woon in een huis van 1920 met houten vloer dus kan weinig gewicht neerzetten, maar er zijn verhuisplannen dus zolang ik hier woon hou ik het bij deze

Melanochromis zijn zeer temperamentvol, als je even een klein beetje op internet zoekt komt je veel grotere bakmaten tegen :)

ik vind je bak veel te open, geen kieren/naden/doorgangen voor de vissen om in te schuilen, ze kunnen elkaar constant op de korrel nemen.
 
Die 3 nep rotsen zijn best hoog, dat is toch een afscheiding?
Maar heb nog wel het idee om misschien 2 grote rotsen uit piepschuim te maken en die op de achterruit te plakken om het wat voller te maken
 
Die grote rotsen breken wel het zicht maar bieden geen holletje waar ze in zouden kunnen schuilen. Kijk maar eens in Richard z'n fotoalbum, daar zie je een voorbeeld van gestapelde rotsen waarbij holletjes gecreëerd worden.

 
Ok dan moet ik het wat gaan aanpassen, de foto`s had ik al bekeken maar vond dat juist ook een erg open indeling
Er zitten wel wat gaten in de stapels breuksteen maar schuilen die grote vissen daar in?

Dus het is vooral zaak holen te maken? misschien kan ik daar iets mee met de achterwand
 
Melanochromis zijn zeer temperamentvol, als je even een klein beetje op internet zoekt komt je veel grotere bakmaten tegen :)

ik vind je bak veel te open, geen kieren/naden/doorgangen voor de vissen om in te schuilen, ze kunnen elkaar constant op de korrel nemen.
Ik had ook "even een klein beetje op internet gezocht" maar daar zegt men vanaf 1 meter aquariums met een minimum van 160 liter vandaar dat ik het me afvroeg
Dat maakt het ook een beetje lastig er worden op internet zoveel tegenstrijdige meningen gegeven dat je het spoor een beetje kwijtraakt
 
De 1e zoekpagina van Google kom ik 1maal 1meter/160 liter tegen.
de rest van 120-160cm.

Ja als je mazzel hebt tref je een rustig exemplaar, maar de kans is (goed) aanwezig dat je een temperamentvol type treft en dan is de lol er snel vanaf in een meterbak.
Ook ik heb in het verleden een vis toegevoegd omdat ik dacht dat het wel kon... dat ging heel snel heel verkeerd en een week later heb ik m weer teruggebracht naar de winkel :)
heeft daarna nog een week geduurd voor de vissen in de bak zich weer veilig voelden om tussen de stenen uit te komen.

uiteraard aan jezelf om je conclusie te trekken uit de informatie die je opzoekt & krijgt.
 
Meestal kijk ik op de site van Verduijn cichlids daar zou ik ze ook kopen dat is de enige cichliden speciaalzaak die dichtbij zit,
Denk dat ik ga voor enkel een groep saulosi 3m 6v
En als ik die ophaal vraag ik daar nog wel advies wat er eventueel nog bijpast (of niet)

Vandaag nog even bij een zaak wezen kijken voor inspiratie, maar die man kwam met de meest vreemde bestanden met veel te grote vissen voor een meterbakje:D
 
Melanochromis kan niet een meterbak, geen enkele soort, onder geen enkele omstandigheid. Het zijn weliswaar niet al te te grote visjes, maar met name de mannen zijn enorme etters naar andere soorten toe. Gewoon echt niet doen, krijg je heel veel spijt van.

Eigenlijk is een meterbak maar zeer beperkt (eigenlijk niet) geschikt voor Malawi. Maar Yellows of Saulosi's kunnen er inderdaad wel in. Iodotropheus sprengerae ook wel, maar ik zou het bij twee soorten houden hoor.

Ok dan moet ik het wat gaan aanpassen, de foto`s had ik al bekeken maar vond dat juist ook een erg open indeling
Er zitten wel wat gaten in de stapels breuksteen maar schuilen die grote vissen daar in?

Logisch, want in die bak zitten geen Mbuna, maar alleen middelgrote vrijzwemmende cichliden die veelal in het zand hun eten zoeken. Voor dat soort vissen is de bak prima ingericht. DIe moeten wel de mogelijkheid hebben om even achter of tussen wat stenen te schuilen, maar ze wónen er niet. Mbuna (o.a. de Yellow en de Saulosi) zijn wel echte rotsbewoners, dus dan moet er ook veel meer rots in de bak. Veel soorten Mbuna komen zelfs uit biotopen waar geen sediment (zand) te vinden is, alleen rotsen. De meeste Mbuna hebben geen echte holen nodig, maar wel doorgangen tussen/onder stenen waar ze doorheen kunnen zwemmen. Hoog stapelen is dan ook het beste. Zorg wel dat het stevig ligt, en leg éérst je stenen in de bak (zorg voor wat bescherming op de bodem, stukje vijverfolie bv.), en doe daarna pas het zand erbij! Het kan best zijn dat ze de boel gaan ondergraven namelijk, en je wilt niet dat je steenstapels daardoor omvallen. Als de stenen op de bodem liggen kan dat niet gebeuren.
 
Ben erachter dat het niks gaat worden, met enkel klein groepje SAulosi was ik blij geweest maar kan de benodigde stenen niet kwijt
Vandaag in de tuin wat mooie stapels gemaakt en gewogen maar dat durf ik niet aan in een standaard fabrieks bakje, 8 mm glas en dan op een spaanplaat meubel:juggle:

Iedereen bedankt voor de tips
 
Ik denk dat het een verstandige keuze is om iets anders te gaan houden. Het kan best lang goed gaan, maar op termijn is een meterbak gewoon niet ideaal voor Malawi, en heel beperkt. Met Tanganyika heb je met een meterbak wel wat meer mogelijkheden trouwens, als je toch graag een keientuin wilt :)

Voor het gewicht hoef je overigens echt niet bang te zijn hoor. Stenen zijn per liter volume zwaarder dan water, maar als het spul ligt, dan ligt het. Kwestie van een dun tempexplaatje of en stuk dik vijverfolie op de bodem kitten om de druk te verspreiden en er is niets aan de hand. Juwel maakte in het verleden zelfs reclame door een bak helemaal vol te stoppen met stenen om aan te tonen dat het geen probleem hoeft te zijn. Maar ik snap dat je huiverig bent om stenen in een glazen bak te doen :) En je kan trouwens ook nog kiezen voor neppers. Dat is wel een hele dure oplossing.

Waar je wel helemaal los mee kan gaan, is met een Zuid-Amerikaans biotoop. Geen gezelschapsbak, maar eerder een zwart-water biotoop ofzo. Qua vissen heel veel keuze, ook kleinere cichliden zijn er best wat (ook nog buiten de Apistogramma's). Dan krijg je meer een stokkenbak met wat verspreide planten, scholenvisje erin, wat meerval-achtig spul, en één of twee soorten dwergcichliden. Kan heel mooi zijn hoor.

Ook West-Afrika is nog een optie. De laatste paar jaar is de verkrijgbaarheid van visjes uit dat gebied best wel toegenomen. Veel mooie, kleinere, cichliden, en voldoende keuze aan 'bijvisjes'.
 
Z-A gaat het ook worden:petjeaf:nu alleen nog een soort (dwerg)cichlide uitzoeken en dan een klein scholenvisje erbij, de bak ligt inmiddels al voor hout, ik vind de Altispinoza erg leuk maar heb er hele slechte ervaring mee
Eerste groepje wat ik kocht bleek na een paar dagen helemaal vol wormen te zitten en zijn uiteindelijk allemaal dood gegaan, en telkens als ik ze in de winkel zie hebben ze ook wormen...

Maar het punt waarom ik de stenen niet aandurfde was vooral het meubel, glas kan een hoop dragen
Zag pas van de week een sticker in het kastje zitten en daar stond op maximaal belastbaar 250kg, bak+water+40kg filterzand kom je al een heel eind
Heb dat nooit begrepen spaanplaat meubels onder bakken met water.. maar het aquarium en meubel hebben me uiteindelijk niks gekost dus mag niet klagen.
De volgende moet wel een metalen frame onder zitten bij koop, of ik maak er zelf een van hout.
 
Dat snap ik. Alti's zijn leuk, maar het is idd nog niet zo eenvoudig om goede nakweek te vinden. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee (die van mij kwamen van Utaka), ik vond ze een stuk robuuster dan de Ramirezi, bijvoorbeeld. Maar wellicht had ik geluk :) Maar Apisto's of Laetacara's zijn ook erg leuk. Apistogramma borelli of A. sp "Opal" zijn erg mooie, en ook wat robuustere visjes. Er is zat nakweek van beschikbaar, en die hoef je niet op lauwe azijn te houden :)
 

Terug
Bovenaan