Tips voor een Extern filter


Sander1602

New member
Lid geworden
25 april 2022
Berichten
1
Leeftijd
45
Goedemorgen allen,

Wij hebben een aquarium van 350 liter (aquatlantis Volga 350), we willen graag een extern filter.
Hebben jullie tips welke wij het beste kunnen nemen?

Wij zouden graag een hebben inclusief verwarming, maar ik twijfel over de grote als filter.
Stelregel is geloof ik 4 of 5 keer de inhoud?
 
Goedemorgen allen,

Wij hebben een aquarium van 350 liter (aquatlantis Volga 350), we willen graag een extern filter.
Hebben jullie tips welke wij het beste kunnen nemen?

Wij zouden graag een hebben inclusief verwarming, maar ik twijfel over de grote als filter.
Stelregel is geloof ik 4 of 5 keer de inhoud?
Waarbij je in aanmerking moet nemen dat er door de producenten altijd een bruto debiet waarde wordt vermeld. Deze waarde kan je het best halveren om zeker te zijn dat je voldoende filterkracht overhoudt. Welk filter je zou moeten kiezen? Je zal merken dat een ieder, ook ik, zo z'n eigen voorkeur heeft en er dus verschillende merken aangeprezen zullen worden. Mijn voorkeur ligt veelal bij JBL omdat dit soort filter compleet geleverd worden. Er hoeft niet achteraf weer extra's bij gekocht te moeten worden. Bovendien ben ik geen voorstander van producten die een combiatie vormen. In de praktijk is voor mij gebleken dat elk product apart voordelen heeft. Veel succes bij je keuze.
 
Wat voor vissen ga je in het aquarium houden?
Want dat bepaald veel meer welk filter je nodig hebt, dan de inhoud van het aquarium.

Ik heb een 300 liter aquarium. Dat ging met kleine vissen heel goed met een Eheim 2217 of Eheim 2275.

Maar met maanvissen erin, ging dat dus helemaal niet goed meer. En heb nu een Eheim 2180 erop staan. Samen met de Eheim 2275.
Dit gaat ook mee naar mijn nieuwe aquarium. Dit wordt een 480 liter.

Zelf zou ik de Eheim 2373 nemen en een Eheim 2273. Een met ingebouwde verwarmer en een zonder.
Of de Eheim 2180. Dan heb je zeker genoeg power.
 
Ik heb hier de Fusion 120 van 330 liter en met een JBL 1502 gaat het net maar het heeft niks over maar dan heb ik wel manen in de bak net als Marcel.
Ik weet niet welke vissen je wil nemen maar als je bestand stevig wordt dan zou ik voor een 1902 gaan.
 
welk filter..
tja, het is zoals je ziet in enkele reacties een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak. De een zweert bij Eheim, terwijl de ander genoegen neemt met de, meestal, goedkopere merken zoals JBL. Wat zeker niet wil zeggen dat ze kwalitatief voor de duurdere Eheim onderdoen. Ik heb beide gehad op een Fusion 150.
 
welk filter..
tja, het is zoals je ziet in enkele reacties een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak. De een zweert bij Eheim, terwijl de ander genoegen neemt met de, meestal, goedkopere merken zoals JBL. Wat zeker niet wil zeggen dat ze kwalitatief voor de duurdere Eheim onderdoen. Ik heb beide gehad op een Fusion 150.
Ik heb ook beide in huis en ben over beide erg tevreden. Elk filter heeft denk ik wel zo zn voor en nadelen.
 
Inderdaad, het perfecte filter bestaat niet. Je zult dus moeten kijken wat jij als voordelen en nadelen ziet.
In principe zou ik denken aan zo groot mogelijk. Groter is meer filtercapaciteit. Daar kun je eigenlijk niet teveel van hebben. In theorie zou je zo'n monsterlijk groot filter kunnen kopen dat de vissen van de stroming alleen nog maar rond kunnen tollen, maar dat zal in de praktijk niet zo snel voorkomen.
Wat me wel opvalt is dat de plaatjes op de dozen eigenlijk een aantal in mijn ogen belangrijke zaken niet tonen, Namelijk:

- De inlaat en uitlaat. Hoe zien ze eruit en hoe installeer je ze? Ik heb een Eheim 4+ 350 gekocht. Op zich een mooi apparaat, maar die uitlaat is eigenlijk niet geschikt voor een bak met een kap. Er zit een boog in de buis die gewoon niet past. Eerst heb ik op advies van de LFS de buis in tweeën gezaagd en er een stuk slang tussen gezet. Dat bleef een heel gedoe. Daarna kun je de uitlaat ook niet draaien, terwijk het juist zo belangrijk is om de uitstroomhoogte goed in te stellen. Uiteindelijk heb ik de Installationsset gekocht voor beiden de inlaat en de uitstroom. Dat werkt 100x fijner. Ik was eigenlijk wel een beetje teleurgesteld dat dat niet standaard meegeleverd wordt met een filter van rond 300 euro.

- Geluidsnivo. Hoeveel geluid maakt het filter? Wat moet je eventueel nog doen aan demping?

- Beveiliging. Als een extern filter lekt dan kan je hele bak leeglopen. Om de schade te beperken kun je een gaatje boren in de inlaatbuis een paar centimeter onder de waterspiegel. Daarmee gaat hij lucht pakken als het water onder dit peil staat, en wordt de schade beperkt. Dat zat er bij mij niet standaard op. En bij het installeren van de installationsset ben ik het ook vergeten. Ik zit dus in de risicozone.

- filtermedia. De standaard meegeleverde media geven niet altijd de beste werking. Al kun je hier ook weer deels voor compenseren door een groter filter te nemen.

Ik raad aan om te kijken naar reviews van de grote merken (Eheim, JBL, etc) en eens te kijken wat ze als voordelen en nadelen noemen. Dan kun je je zelf een mening vormen.

Ik ken alleen de Eheim. Daar ben ik op zich tevreden over. Je zou dan een 4+ 600 met heater kunnen kopen. Wel met de installationssets erbij. Maar er zijn er ook die erg over de JBLs te spreken zijn.
 
Ik zou voor een inline wrwarming gaan deze zit wel buiten de bak maar is niet gecombineerd met het filter.
dan kan je zowel de capaciteit van het filter en de verwarming optimaal afstemmen op de behoefte van je vissen.
 
Inderdaad, het perfecte filter bestaat niet. Je zult dus moeten kijken wat jij als voordelen en nadelen ziet.
In principe zou ik denken aan zo groot mogelijk. Groter is meer filtercapaciteit. Daar kun je eigenlijk niet teveel van hebben. In theorie zou je zo'n monsterlijk groot filter kunnen kopen dat de vissen van de stroming alleen nog maar rond kunnen tollen, maar dat zal in de praktijk niet zo snel voorkomen.
Wat me wel opvalt is dat de plaatjes op de dozen eigenlijk een aantal in mijn ogen belangrijke zaken niet tonen, Namelijk:

- De inlaat en uitlaat. Hoe zien ze eruit en hoe installeer je ze? Ik heb een Eheim 4+ 350 gekocht. Op zich een mooi apparaat, maar die uitlaat is eigenlijk niet geschikt voor een bak met een kap. Er zit een boog in de buis die gewoon niet past. Eerst heb ik op advies van de LFS de buis in tweeën gezaagd en er een stuk slang tussen gezet. Dat bleef een heel gedoe. Daarna kun je de uitlaat ook niet draaien, terwijk het juist zo belangrijk is om de uitstroomhoogte goed in te stellen. Uiteindelijk heb ik de Installationsset gekocht voor beiden de inlaat en de uitstroom. Dat werkt 100x fijner. Ik was eigenlijk wel een beetje teleurgesteld dat dat niet standaard meegeleverd wordt met een filter van rond 300 euro.

- Geluidsnivo. Hoeveel geluid maakt het filter? Wat moet je eventueel nog doen aan demping?

- Beveiliging. Als een extern filter lekt dan kan je hele bak leeglopen. Om de schade te beperken kun je een gaatje boren in de inlaatbuis een paar centimeter onder de waterspiegel. Daarmee gaat hij lucht pakken als het water onder dit peil staat, en wordt de schade beperkt. Dat zat er bij mij niet standaard op. En bij het installeren van de installationsset ben ik het ook vergeten. Ik zit dus in de risicozone.

- filtermedia. De standaard meegeleverde media geven niet altijd de beste werking. Al kun je hier ook weer deels voor compenseren door een groter filter te nemen.

Ik raad aan om te kijken naar reviews van de grote merken (Eheim, JBL, etc) en eens te kijken wat ze als voordelen en nadelen noemen. Dan kun je je zelf een mening vormen.

Ik ken alleen de Eheim. Daar ben ik op zich tevreden over. Je zou dan een 4+ 600 met heater kunnen kopen. Wel met de installationssets erbij. Maar er zijn er ook die erg over de JBLs te spreken zijn.
In dit kader zou ik als aanvulling nog op willen merken dat er nogal wat verschillen zijn in de toevoermogelijkheden in aquariums. Bij sommige wordt gerekend om maximale grootte, eigenlijk dikte, van 12/16 buis door te voeren. Terwijl er, zeker voor de grotere bakken, ook grotere filters nodig zijn die aansluitingen voor 16/22 slangen hebben. Bij de laatste is het soms al moeilijk om het deksel van de kap te sluiten. Wanneer er twee filters gebruikt worden maakt dat er geen ruimte meer over is voor bijvoorbeeld doseer apparaat slangetjes. Ook iets om aan te denken.
 
klopt bij veel techniek kom je er meestal ook niet meer met een standaard bak.
Daar moet je dan zelf het e.e.a. aan verbouwen of gelijk voor maatwerk gaan.
 
Met de Aquatlantis had ik dat probleem niet maar bij de oude Ferplast kon ik moeilijk 2 buizen kwijt in de uitsparing en daar heb ik zelf een stukje kunststof weggeknipt.
 

Terug
Bovenaan