Wat is er nieuw

Tips voor goede plantengroei - nieuwe bak

Sowieso

Member
Lid geworden
22 december 2024
Leeftijd
37
Goedemiddag allemaal,

Sinds kort zijn we weer trotse eigenaar van een bakkie! 😁
We zijn halverwege november begonnen met de opstart en weer helemaal in de ban van de onderwaterwereld haha.

We hebben het volgende aangeschaft :

Aquatlantis Volga 450 - Zwart
Luminus met controller
Oase Biomaster thermo 600
Co2

We hebben een bodem gelegd van Aquasoil (Colombo Flora Base Pro), met daarbovenop zwart fijn grind, een keuze waarvan we achteraf niet zeker weten of dat wijs was/is.

Inmiddels staan er een aantal planten in, o.a. Anubias, Echinodorus Bleheri, wat snelgroeiende steelplanten etc.

Na ons mangrovehout 2 maanden in de badkuip gehad te hebben (en nog steeds bleven drijven) hebben we ze nu met stenen verzwaard en liggen sinds vandaag in het aquarium.

Ik merk dat de planten niet super lekker gaan, en ben benieuwd wat jullie advies is m.b.t. het aantal uren licht en de intensiteit, en het wel of niet toevoegen van plantenvoeding (plantedbox all in one) i.c.m. De aquasoil. Het nadeel van de dikke laag grind is dat ik sommige planten niet diep genoeg kan planten om met de wortels meteen in de soil terecht te komen. Vandaar ook mijn twijfel over de (extra) voeding.

Ik merk dat mijn echinodorus ijzer tekort komt, dus ben sinds vandaag extra ijzer aan het toevoegen.

Alle tips voor een goede plantengroei, rekening houdend met mijn spulletjes, zijn enorm welkom!

Groetjes,

Joey

Heb je de anubias ook in de bodem staan? Want daar worden ze niet blij van, dat zijn planten ie met hun wortels vrij in het water willen spelen.....

Heb je de anubias ook in de bodem staan? Want daar worden ze niet blij van, dat zijn planten ie met hun wortels vrij in het water willen spelen.....
Hi, ja die staat in het grind…
Het is een moederplant, vrij groot. Moet ik die eigenlijk op hout binden..?

Zou de wortel het liefst niet in het zicht hebben.. Hoe lossen jullie dat op? Kan ik hem ook "klemmen" tussen rotsen/hout? Enkel zodat hij niet gaat drijven?

Dat kan zeker, als de wortels maar 'omspoeld' worden door het water. En ze willen liefst ook niet te veel licht, anders krijg je een prachtige algencultuur.

Dat kan zeker, als de wortels maar 'omspoeld' worden door het water. En ze willen liefst ook niet te veel licht, anders krijg je een prachtige algencultuur.
Top advies! Ik ga dit meteen regelen! Bedankt!

Flora Base, en andere aquasoil, behoor je feitelijk niet af te dekken met grind. Daar is soil niet voor bedoeld.
Het is altijd geïmpregneerd met een ammonische stikstof en algen zijn er gek op. Nu word de soil afgesloten, dus met elke beroering van je bodem komt er een lading NH4 vrij. Maar goed, kwaad is al geschied. Goed blijven monitoren voor algvorming zodat je eventueel snel kan ingrijpen.
De AIO is daarbij risicovol omdat je ook het water gaat voorzien van veel voeding.

Een echinodorus is niet gevoeliger voor een ijzertekort dan andere planten.

Maar we zouden graag een overzichtsfoto willen zien zodat we meer en beter advies kunnen geven.
En hoe meer (technische) details des te beter

Flora Base, en andere aquasoil, behoor je feitelijk niet af te dekken met grind. Daar is soil niet voor bedoeld.
Het is altijd geïmpregneerd met een ammonische stikstof en algen zijn er gek op. Nu word de soil afgesloten, dus met elke beroering van je bodem komt er een lading NH4 vrij. Maar goed, kwaad is al geschied. Goed blijven monitoren voor algvorming zodat je eventueel snel kan ingrijpen.
De AIO is daarbij risicovol omdat je ook het water gaat voorzien van veel voeding.

Een echinodorus is niet gevoeliger voor een ijzertekort dan andere planten.

Maar we zouden graag een overzichtsfoto willen zien zodat we meer en beter advies kunnen geven.
En hoe meer (technische) details des te beter
Goedemiddag,

Bedankt voor je reactie!
Ik ben bijna thuis en zal dan een foto maken.
Welke (technische) details wil je zoal ontvangen?

01) Hoe groot is je bak?
02) Welke pomp en capaciteit p/uur?
03) Welk filtermateriaal en hoe vaak maak je deze schoon?
04) Wat voor bodem gebruik je?
05) Hoe lang draait het aquarium?
06) Wat voor soort licht heb je? Hoeveel watt / lumen / par?
07) Wat is de belichtingstijd?
08) Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer en hoe vaak?
09) Wat zijn je waterwaardes : pH, KH, GH, PO4, NO3, NO2, Fe, K, etc?
10) Hoe meet je die, en op welk tijdsstip van de dag/week?
11) Gebruik je CO2; hoeveel, op welke manier en hoe heb je dat gemeten?
12) Wat is je planten- en je vis bezetting?
13) Hoe is je onderhoudsschema?
14) Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer, en gebruik je (gedeeltelijk) RO water?

01) Hoe groot is je bak?
02) Welke pomp en capaciteit p/uur?
03) Welk filtermateriaal en hoe vaak maak je deze schoon?
04) Wat voor bodem gebruik je?
05) Hoe lang draait het aquarium?
06) Wat voor soort licht heb je? Hoeveel watt / lumen / par?
07) Wat is de belichtingstijd?
08) Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer en hoe vaak?
09) Wat zijn je waterwaardes : pH, KH, GH, PO4, NO3, NO2, Fe, K, etc?
10) Hoe meet je die, en op welk tijdsstip van de dag/week?
11) Gebruik je CO2; hoeveel, op welke manier en hoe heb je dat gemeten?
12) Wat is je planten- en je vis bezetting?
13) Hoe is je onderhoudsschema?
14) Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer, en gebruik je (gedeeltelijk) RO water?

Hi Cornelius,

Enorm bedankt voor je moeite!
Ik probeer hieronder zo goed mogelijk antwoord te geven op je vragen.

1) Aquatlantis Volga 450, 450 liter - 150cm
2) Oase Biomaster Thermo 600 liter p/u
3) grof medium en fijn Oase
4) Aquasoil Colombo icm grind
5) 1,5 maand
6) Aquatlantis Luminus
7) tot gisteren 10 uur / sinds vandaag 7 uur
8) Plantedbox AIO, eens per week, 30ml op 100liter
9) ph 6,5 - No3 10mg/l - No2 0mg/l de rest moet ik evt meten.
10) met testset (wespro)
11) Ja, Gas, druppelteller en dropcheck (lichtgroen)
12) 15 neon tetra, 1 Betta man, 15 Japonica garnalen, 3 marmerbotia, 2 thaise algeneters
13) iedere week bodem afzuigen, eventueel bruin alg handmatig verwijderen, filter per deel eens per maand (nog niet gedaan ivm kort draaien)
14) is nu aan het veranderen, ben aanvankelijk begonnen met dagelijkse wissels ivm aquasoil, nu ben ik voornemens 25% per week aan te houden. Ben niet bekend met RO water😅

De bovenstaande zaken zijn de huidige uitgangspunten, maar ben zoekende vandaar mijn hulpvraag ☺️

De marmerbotia komen van een vriend en gaan uiteindelijk naar een nieuw huis, aangezien mijn grind er niet geschikt voor is.

Bijlagen

• IMG_9076.jpeg
    IMG_9076.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 6
  • IMG_9084.jpeg
    IMG_9084.jpeg
    5.3 MB · Weergaven: 7
  • IMG_9083.jpeg
    IMG_9083.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 7
  • IMG_9082.jpeg
    IMG_9082.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 7
  • IMG_9085.jpeg
    IMG_9085.jpeg
    6.2 MB · Weergaven: 7
Je Oase filter is bij lange na niet voldoende voor je bak met een inhoud van 450 liter. De opgegeven 600 liter per uur is een bruto opgave. In de praktijk zal blijken dat je zo'n 300 maximaal 400 liter per uur haalt. Dit advies had eigenlijk bij de aankoop gehoord. Zorg ervoor dat je eens googelt op je gekozen plantenbestand om er achter te komen wat elke plant voor een goede groei vraagt. Zo heeft je Alternanthera, de rode plant, een hoge lichtsterkte nodig. Nu heb ik het over lichtsterkte en dat is wat anders als lichtduur!! Terwijl Anubias, die er nu vlakbij staat, juist een heel lage lichtsterkte vraagt. Zoek voor die plant dus een beschaduwde plek op. Over je bodem is al iets gezegd. Zomaar een paar tips alvast. Succes!

Laatst bewerkt:
Je Oase filter is bij lange na niet voldoende voor je bak met een inhoud van 450 liter. De opgegeven 600 liter per uur is een bruto opgave. In de praktijk zal blijken dat je zo'n 300 maximaal 400 liter per uur haalt. Dit advies had eigenlijk bij de aankoop gehoord. Zorg ervoor dat je eens googelt op je gekozen plantenbestand om er achter te komen wat elke plant voor een goede groei vraagt. Zo heeft je Alternanthera, de rode plant, een hoge lichtsterkte nodig. Nu heb ik het over lichtsterkte en dat is wat anders als lichtduur!! Terwijl Anubias, die er nu vlakbij staat, juist een heel lage lichtsterkte vraagt. Zoek voor die plant dus een beschaduwde plek op. Zomaar een paar tips alvast. Succes!
Hoi,

Bedankt voor je bericht!
Wat vervelend om te horen van die pomp, ik heb het gegoogled en in de winkel gevraagd, maar die gaven beide aan dat het tot aquaria van 600 liter ging. Ik dacht hiermee zelfs wat over te hebben...😞

Je Oase filter is bij lange na niet voldoende voor je bak met een inhoud van 450 liter. De opgegeven 600 liter per uur is een bruto opgave. In de praktijk zal blijken dat je zo'n 300 maximaal 400 liter per uur haalt. Dit advies had eigenlijk bij de aankoop gehoord. Zorg ervoor dat je eens googelt op je gekozen plantenbestand om er achter te komen wat elke plant voor een goede groei vraagt. Zo heeft je Alternanthera, de rode plant, een hoge lichtsterkte nodig. Nu heb ik het over lichtsterkte en dat is wat anders als lichtduur!! Terwijl Anubias, die er nu vlakbij staat, juist een heel lage lichtsterkte vraagt. Zoek voor die plant dus een beschaduwde plek op. Over je bodem is al iets gezegd. Zomaar een paar tips alvast. Succes!
P.S. Ik ben aan het proberen met de valisneria wat schaduw te kunnen creëren voor de anubias, zou dat een goede oplossing zijn?

Hoi,

Bedankt voor je bericht!
Wat vervelend om te horen van die pomp, ik heb het gegoogled en in de winkel gevraagd, maar die gaven beide aan dat het tot aquaria van 600 liter ging. Ik dacht hiermee zelfs wat over te hebben...😞
Ik lees nu dat je gekozen filter bruto 1250 liter/h geeft. Geen 600 liter/h dus. Wat een netto waarde van ongeveer 700 liter/h geeft. Nog steeds te weinig. Voor een 450 literbak zou ik in ieder geval voor twee JBL 1502 minimaal gaan. Bruto geven die samen 2800 liter per uur, netto ongeveer 1800 liter per uur die je op z'n minst wel nodig bent. Maar eigenlijk vind ik dat je dit wel geadviseerd had moeten krijgen.

P.S. Ik ben aan het proberen met de valisneria wat schaduw te kunnen creëren voor de anubias, zou dat een goede oplossing zijn?
Dat zal in ieder geval helpen. Het verdient aanbeveling om eens goed te kijken bij de online planten aanbieders om duidelijk te krijgen wat elke plant vraagt die je nu hebt om een goed groei te krijgen.

Ik lees nu dat je gekozen filter bruto 1250 liter/h geeft. Geen 600 liter/h dus. Wat een netto waarde van ongeveer 700 liter/h geeft. Nog steeds te weinig. Voor een 450 literbak zou ik in ieder geval voor twee JBL 1502 minimaal gaan. Bruto geven die samen 2800 liter per uur, netto ongeveer 1800 liter per uur die je op z'n minst wel nodig bent. Maar eigenlijk vind ik dat je dit wel geadviseerd had moeten krijgen.
Jeetje.. Daar baal ik wel van.. Als je al niet van een opgave van specificaties uit kunt gaan.. Zit nu op meerdere websites te kijken, geven allemaal aan dat hij geschikt is voor aquaria tot 600 liter. Vind dit dan echt wel belachelijk slecht van de fabrikanten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan