Wat is er nieuw

Tips voor opstarten Juwel 240

Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Leeftijd
38
Hoi, wij hebben een prachtig Juwel 240 aquarium gekocht inclusief onderkast. We zijn nieuw in de onderwaterwereld en willen ons dus goed laten informeren.

Na lang lezen hebben we gekozen voor een bodem van zwart zand met een korrelgrootte van 0,4 mm - 0,8 mm.

We nemen drie soorten visjes: Corydora panda, Blauwe Neon (paracheirodon simulans, we wilden het liefst kardinaaltetra maar ik begreep van iemand dat die op het moment niet zo gezond zijn) en als blikvanger wellicht diamantgourami. Die laatste staat nog niet vast en ik sta open voor ideeën 🙂 Mits ze bij de andere vissen passen uiteraard.

Nu misschien wel de belangrijkste vraag... Welke planten raden jullie ons aan? Ik wil ze vandaag gaan halen zodat we het aquarium kunnen opstarten. Onze dochter is over 4 weken jarig en ik zou het leuk vinden dan de visjes te verwelkomen.

En is speciaal hout nog van belang?

Je bodem is prima hoor en ik denk van de Hornbach. Qua planten moet je kijken wat je mooi vindt en wat je ze kan bieden aan voeding (lees co2) en licht. Veelal kun je prima alle wat makkelijkere planten houden zoals moerasplanten. Wil je ook echt rode planten dan moet je nagaan of je voldoende licht kan geven en ook co2 want dat is dan vaak wel nodig. De keus is enorm.

Weet je al wat de ph, kh en gh zijn van jullie kraanwater? En of jullie van plan zijn co2 toe te gaan voegen tbv de plantjes?

De reden dat ik het vraag is dat de blauwe neon die je hebt uitgekozen voorkeur heeft voor heel zacht en wat zurig water. Nu maak ik me zelf nooit heel druk om als het licht afwijkt, maar als jullie standaard bijvoorbeeld een ph van 8 hebben, en geen plannen daar iets mee te doen, dan kan ik me voorstellen dat het misschien niet de meest gelukkige keuze zou kunnen zijn. Misschien komt het bij deze vis minder precies, maar er zijn hier vast mensen die daar wat zinnigs over kunnen zeggen.

Wij kochten in het verleden onze plantjes bij de aquariumzaak, en dat ging vaak niet zo goed. Zelden heb je daar goede informatie over de meest geschikte temperatuur waarbij ze gehouden kunnen worden en de juiste waterwaarden en over hoeveel licht ze nodig hebben en of ze co2 nodig hebben.

En je kan daar overheen kijken en gewoon wat in de bak zetten. Zeker om je aquarium nu goed in te draaien zijn (tijdelijke) snelgroeiers die ook veel zuurstof geven een goed plan. Waterpest, Limnophila Sessiliflora, Vallisneria (verschillende soorten) en hygrophila polysperma (Belgisch groen) zijn plantjes die veel goed kunnen doen en die niet of nauwelijks een aanpassing hebben richting onder water groeien. Kan een goede start zijn waarna je er later meer bijplaatst.

Maar om tot een goede beplanting van je bak te komen zou ik toch echt de tijd nemen om het bewust uit te zoeken. Om te kijken vooral naar hoeveel licht geeft jullie bak, is dat matig, gemiddeld of veel?

Kijk naar de temperatuur die jullie willen houden in het aquarium, corydoras panda zitten liever niet al te warm.

Wij kopen zelf onze plantjes online bij aquarium-planten.com. Daar hebben wij bijzonder goede ervaringen mee. Er zijn er meer die veel keuze hebben. Er zijn ook winkels die kant en klare pakketten verkopen. Misschien is dat voor jullie een idee. Ik geloof dat je dan keuzes kan maken in hoe groot het aquarium is en of je makkelijke of moeilijke planten wil, dat soort dingen.

Heel lang verhaal, excuus daarvoor 🙂

Trouwens, met plantjes komen vaak, bijna altijd, slakken mee, en soms ook platwormen bijvoorbeeld. Wij hebben zelf slakken in onze bak, maar willen geen andere soorten.
Wij behandelen onze nieuwe plantjes voor planten tegen slakken en het meeste andere ongedierte. Dat doen we in een emmer, buiten het aquarium.

Bij die pakketten met planten heb je vaak ook wel weer planten die je minder mooi vindt dus zelf bestel ik ze liever los zodat alle planten naar wens zijn. Maar goed dat is een keus die jezelf kan en moet maken natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: GCJ
Ik vind het altijd leuk om overschotjes bij collega- aquarianen te kopen.
Kan je ook nog wat ervaring uitwisselen, en meestal krijg je wel wat goede plantjes.

Ik vind het altijd leuk om overschotjes bij collega- aquarianen te kopen.
Kan je ook nog wat ervaring uitwisselen, en meestal krijg je wel wat goede plantjes.

Plus dat je planten krijgt die al goed zijn ingesteld op groei onder water, dus geen hoge organische belasting in de bak door het wegsmelten van een aantal planten.

Ik heb nog niet eerder gehoord dat er wat mis is met de kardinaaltjes.
Heeft iemand anders hier info over?

Ik hoor nu ook voor het eerst dat de kardinaal tetra soort zwak zou zijn. Kardinaal is toch vaak nog wildvang terwijl neons wel gekweekt worden, waardoor de neon tetra in ieder geval al gewend is aan voer en het leidingwater? Ik beschouw neons altijd als de 'makkelijke' soort en de kardinaaltjes als de iets moeilijkere soort, maar zeker niet zwak.
Al heb ik geen bewijs, dit is m.i. altijd al zo geweest en zou best eens verouderde informatie kunnen zijn. Als dat zo is hoor ik het graag!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan