tips voor tetra’s


JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
Berichten
116
Wij hebben neontetra’s, vuurtetra’s en vuurgarnalen. Op dit moment krijgen de tetra’s 2x per dag HS Aqua Red Power Granules. De garnalen scharrelen mee, hebben wat catappa en krijgen 2x per week een paar korreltjes Sera Shrimps Natural.

Ik merkte dat zelfs de minikorreltjes van de HS Aqua voor de (nog jonge) vuurtetra’s wat grof zijn, dus die vermaal ik nu een beetje tussen mijn vingers bij het voeren. Daardoor ontstaat echter ook een stoflaagje op het water. Dat laagje lijkt een beetje olie-achtig, dus daar wil ik mee stoppen. Sowieso heb ik het idee dat de tetra’s wel wat afwisselender voer mogen hebben. Welk voer + schema kunnen jullie adviseren?


En nu we het toch over voeren hebben: voor de zomervakantie (2 tot 3 weken) overweeg ik een voederautomaat. Om de voorkomen dat voer naar de bodem zakt, doseer ik nu steeds een heel klein beetje, wacht tot het op is en geef dan weer een beetje erbij. Maar een automaat knikkert alles ineens in het water. Zakt dan niet veel te veel voer naar de bodem, of mag je er vanuit gaan dat de vissen dat alsnog wel opsporen?
 
Je kunt ook diepvries voer geven of levend. Mijn neon tetra's eten hier alles.
Mijn vuurzalmpjes / vuurtetra's zijn wat kieskeuriger. Ze eten wel mee, maar eten niet alles.

Ik voer echt van alles door elkaar, vlokken( verschillende soorten ) , verschillende soorten granules. Plantaardig en dierlijk voedsel. Mijn vuurtetra's eten volgens mij vooral de mini stukjes vlokvoer. De rest is misschien wat te hard, en de grotere vissen zijn er altijd als eerste bij dus de kleintjes eten de kleinere stukjes.

Qua diepvries eten de vuurtetra's hier alleen watervlooien.

De vuurtetra's eten bij mij niet van de bodem, de neon tetra's doen dit wel.

Met een voederautomaat zal het dus sneller naar de bodem zinken, of je moet hem zo instellen dat hij meerdere keren per dag een kleine portie geeft.
Handigste is natuurlijk iemand die 1x per dag langs wil komen om te voeren, maar dan moet je wel duidelijk uitleggen hoeveel ze mogen.

Ik ga morgen weg voor 5 dagen, porties voer klaargezet en duidelijke instructies gegeven :
 
Vlokvoer is vaak je beste keus bij kleine vissen, makkelijk te verkruimelen in stukjes die hapbaar zijn voor zelfs de kleinste vissen.

Over je vakantie: stel je gaat 1-1,5 week weg dan zou ik lekker niks doen. gewoon geen voer.
voor de periode die jij weggaat zou ik persoonlijk liever iemand hebben die om de zoveel dagen langskomt (hoeft echt niet elke dag!) die dan een op voorhand afgepaste portie voer in de bak mikt.

mocht je wel met een voederautomaat werken zou ik gewoon hele kleine porties erin doen, vissen kunnen prima 2 a 3 weken op wat minder voer.
vissen kunnen die 2 a 3 weken eigenlijk zelfs ook wel zonder voer, maar persoonlijk vind ik dat net te lang.
 
Bedankt voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan