Wat is er nieuw

Tips voor uitvangen jonge corydoras

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik mijn aquarium zitten 8 Corydoras panda en sinds een aantal weken zetten ze regelmatig eitjes af. Ik probeer deze zoveel mogelijk in een apart kweekbakje te zetten. Blijkbaar kunnen de ouders de eitjes goed verstoppen, want er zwemmen inmiddels ook in het aquarium een aantal baby cory's rond.

Met 8 volwassen dieren heb ik, qua bezetting, het maximale aantal wel bereikt, dus ik moet voor de jonge visjes op zoek naar een nieuw huis (een groter aquarium is helaas geen optie).

Mijn vraag is nu: hoe kan ik deze visjes het beste vangen, zonder dat ik de hele bak hoef leeg te halen en alle medebewoners een hoop stress moet bezorgen?

Het liefste zou ik ze nu al bij hij broertjes en zusjes in de kweekbak zetten, maar als ik met een netje in het aquarium kom, zoeken ze gelijk een verstopplek op.

Alvast bedankt voor de tips!
 
klein vis valletje maken waar de volwassen dieren niet in kunnen?
 
Bedankt voor de tip!
Ik vraag me dan alleen nog het volgende af. Corydoras moeten af en toe naar het oppervlakte om adem te halen. Vanaf welke leeftijd doen ze dat? Is dit iets wat van levensbelang is of moeten ze dat af en toe en niet op een bepaald moment? Ik wil namelijk niet dat ze in de problemen komen omdat ze in de val zitten en daardoor niet naar boven kunnen zwemmen.
 
Good thinking. Alhoewel de kleintjes in mijn beleving nog niet veel naar het oppervlak gaan kunnen ze simpelweg "verdrinken".
 
Als ik dan iets met een visval ga doen, dan lijkt het me belangrijk om het alleen te doen als ik er naast kan gaan zitten en hem er gelijk uit kan halen als er een visje inzit.

De kleintjes in de netbreeder heb ik ooit overgezet door ze (per ongeluk) op te zuigen met het slangetje waar ik de bodem mee schoonmaak. Ik zou dit met een grote slang met de jonge cory's kunnen proberen, maar vraag me af of dit wel zo diervriendelijk is.
 
Niet van dat benauwde hoor! 😉
Maakt niet uit op welke manier want is allemaal een vorm van stress en met een slang opzuigen werkt gewoon super en is niet meer of minder dieronvriendelijk dan sowieso vissen in een glazen bakje houden voor je eigen plezier 😉.
 
Dat klopt wel 😉
Bij de kleintjes is het geen probleem, maar bij de grotere visjes moeten ze dan wel door de slang passen. Anders is het wel zielig.
Ik heb vanmiddag een val gebouwd van een plastic flesje met daarin stofvoer en een beetje gevriesdroogde tubifex. Na een paar minuten had ik het eerste visje gevangen. Daarna zijn ze wel in de buurt geweest, maar niet naar binnen gezwommen. Doordat ik langer naast de bak ben gaan zitten, heb ik kunnen zien dat er meer baby cory's inzitten dan ik verwacht had; zeker 5 en waarschijnlijk nog meer. Dat wordt dus nog een hoop geduld hebben, voordat ik ze allemaal gevangen heb.
 
Leuk hoor die cory's heb je foto's
 
De kleintjes in het grote aquarium fotograferen lukt niet, omdat het aquarium een gebogen voorruit heeft en de foto heel snel vertekent. Maar in de kweekbak lukt het gelukkig wel.
Deze foto is van een paar dagen geleden. De baby cory's zijn hier 5 weken oud.

_MG_7343_web_zps777e8939.gif
 
Het gaat om het idee 🙂

Leuk zijn ze,
 
Mooi hoor,woon jij toevallig in de buurt van Gennep?
 
Ze zijn zeker leuk. De kleintjes in de kweekbak zijn helemaal niet schuw. Ze zitten rustig in de buurt van de ruit (vandaar dat ik deze foto heb kunnen maken) en zwemmen vrolijk door het hele aquarium. Dat maakt het extra leuk om ze te zien opgroeien.
In het kweeknetje zit inmiddels al weer de volgende 'generatie' die bijna oud genoeg is om te gaan verhuizen en ik heb deze week weer een paar eitjes gevonden, die hopelijk snel zullen uitkomen.
 
Nee helaas, ik woon in de buurt van Rotterdam en Gouda.
 
Is niet helaas hoor maar ken een vrouw van dit forum en bij haar kweken de panda's ook als gekken dus dacht heel misschien dat je Gennep's water had 😉
 
Ze worden hier behoorlijk verwend qua voer, misschien heeft dat er iets mee te maken 😉

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik nooit meer zoveel eitjes heb kunnen vinden als de eerste keer. Ik heb er toen 15 kunnen overzetten in een kweekbakje. Nu ben ik blij als ik er 5 per keer kan vinden. Dus kweken als gekken doen ze niet echt (of de ouders moeten hele goede verstopplekjes gevonden hebben).
 
Zijn mensen die ze al jaren hebben en nog nooit eitjes hebben gehad! 😉
 
Ik heb begrepen dat het inderdaad helemaal niet zo vanzelfsprekend is.
Toen ik mijn aquarium net had gekocht, had ik het er met een verkoper in een winkel over, omdat ik me afvroeg of ik ooit niet een apart aquarium voor jonge visjes nodig zou hebben. Zijn antwoord was: 'dat hoeft niet, want het gaat je toch niet lukken om jonge cory's te kweken'.
Ben ik achteraf blij dat ik eigenwijs geweest ben en een tweede aquarium heb aangeschaft (wel als garnalenaquarium, maar hij komt nu super goed van pas) 😉.
 
Heb een paar weken geleden bij het schoonmaken ook jonge corydoras panda ontdekt en deze (op de misschien wat minder diervriendelijke manier) met het slangetje opgezogen en in een andere bak overgebracht. Helaas hadden mijn maanvissen door dat ik op jacht was dus hebben ze zowat de helft van de school jonkjes prooi gemaakt. De 7 die ik gevangen heb doen het trouwens prima! Al een centimeter groot nu.
 
Mijn ervaringen met de verschillende methodes om ze uit te vangen, zijn best wel wisselend. Zoals hierboven vermeld, werkte de vissenval in het begin erg goed (na 5 min. eerste visje gevangen). Daarna heb ik nog een aantal pogingen gedaan, maar ze trappen er blijkbaar niet meer in, want er is geen enkel visje meer ingezwommen.
De slang lijkt me nog steeds een goede optie, maar de slang die ik heb is veel te lang en te smal en ik ben er nog niet toe gekomen om een nieuw stuk te gaan halen. Dat moet ik dus nog uitproberen.
Gisteren zat toevallig ��n van de jonge cory's bij de voorruit en die kon ik er heel gemakkelijk met een wat groter schepnet uitvangen.

Ik denk dat geduld hebben en de tijd nemen om ze uit te vangen nog het aller belangrijkste is 😉.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan