Wat is er nieuw

Tips voor verhuizen aquaria

AquariGuppy

Well-known member
Lid geworden
30 september 2022
Berichten
56
Wegens een verplichte renovatie van onze woning moeten wij volgend jaar 12weken ons huis uit. Wegens de aard van de renovatie moet de woning leeg zijn.
Wij hebben 2 aquaria die mee moeten naar de tijdelijke woning en logischerwijs na 12weken dus ook weer mee terug gaan.
Het gaat om 2 bakken van 60l. Er zitten voornamelijk guppen in, maar ook een aantal tetra's, pangio kuhlii's en Chinese algeneters.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik ben bang dat 2 verhuizingen in zo'n korte tijd de vissen echt enorm veel stress gaat opleveren..
 
is er mogelijkheid om 2de locatie al iets te laten indraaien ? zoja,doen, met salmiak voorindraaien... zou moeten werken.

grtjs
 
is er mogelijkheid om 2de locatie al iets te laten indraaien ? zoja,doen, met salmiak voorindraaien... zou moeten werken.

grtjs
Helaas niet, we moeten in 1 dag over. We moeten alles ingepakt klaar hebben staan en dan worden al onze spullen (behalve kleding enzo, die mee moeten naar de tijdelijke woning) naar een opslag gebracht.
Ik heb echt geen idee hoe we dit voor elkaar moeten gaan krijgen..
 
12 weken is een behoorlijke tussenliggende periode. Ik zou de visjes vervoeren in een emmer en dan de bak bijna leegtrekken en op een plaat schuiven en dan de auto in. Filter tijdens de reis ook ff in de emmer en bij aankomst weer water erin en dan de vissen en de filter en dat gaat denk ik wel goed.
 
Ik ben t met John eens. Je hoeft niks vooraf in te draaien. Je hebt al ingedraaide filters.
Wat je wel kunt doen is ruim voor de verhuizing ervoor gaan zorgen dat je aquarium schoon en in balans is. Wat vaker waterwissels en viezigheid afvoeren.
Dan kan je op de dag van de verhuizing makkelijker over verhuizen.
 
Weet niet hoever je moet rijden met het aquarium?
Ik heb een keer een 60cm bakje gekocht die ook was voorzien van inrichting. Hebben de bodem laten zitten, met een paar cm water erin. En toen gewoon in de auto gezet en voorzichtig naar huis gereden. Dat was toen een km of 10. Klotste wel enigszins.

Dus ik zou zoveel mogelijk water uit de bak halen als ik jou was.
 
filter heeft hier ooit door onoplettendheid nog uren, wss een dag... volledig afgelegen, nooit sterfte gehad...
 
Hier ook een keer 30 km gereden. Bak achterin met 5 cm water ofzo en vissen. Heel rustig rijden… eventueel vissen uitvangen en met meer water in een afsluitbare emmer vervoeren.
 
Wegens een verplichte renovatie van onze woning moeten wij volgend jaar 12weken ons huis uit. Wegens de aard van de renovatie moet de woning leeg zijn.
Wij hebben 2 aquaria die mee moeten naar de tijdelijke woning en logischerwijs na 12weken dus ook weer mee terug gaan.
Het gaat om 2 bakken van 60l. Er zitten voornamelijk guppen in, maar ook een aantal tetra's, pangio kuhlii's en Chinese algeneters.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik ben bang dat 2 verhuizingen in zo'n korte tijd de vissen echt enorm veel stress gaat opleveren..
Vissen voor zover mogelijk uitvangen en vervoeren in een emmer of wat viszakjes vragen bij je LFS; minste kans op beschadigingen ipv in de bak laten zitten. Bij de kuhli's niet teveel jagen, die redden zich ook wel ff in een cm of 2 water in de bak. Zijn vrij stugge visjes.

Kijk even goed of je hardscape niet om kan vallen in de auto, evt verwijderen wat makkelijk gaat.

Filter; intern of extern. Extern is eenvoudig; afkoppelen en gevuld met water laten. Intern zou ik in een emmer of iets doen; zorg dat in ieder geval je biologische media onder water blijft staan. Dit kan je ook los in een zakje/emmer water doen. Hier leven namelijk je bacteriën die zorgen dat je water goed in balans blijft qua nitriet en nitraat. Leven ook in je bodem/op je andere inrichting. Als je het zo doet is het in feite gewoon een grote waterwissel en zou ik me niet te druk maken.

Plaat onder je aquarium is een goeie tip; is ook heel afhankelijk van je bak. Zorg dat je de glasplaat onderop ondersteunt; om het knappen tegen te gaan.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ice78: Tja alles is wel mooi op dat gebied
      Terug
      Bovenaan