Wat is er nieuw

Tips voor voeding

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eddy09
  • Startdatum Startdatum
E

Eddy09

Guest
Hi allemaal! Wellicht de verkeerde sectie op het forum (excuses indien dit zo is!) maar probeer het toch even.

Ik heb 2 ranchu’s en geef deze ong 3x per dag eten (soms 2x). Bassleer forte en regular. Dit ging maanden goed tot 1 ranchu na het eten altijd lucht ging happen (de ander deed dit niet). Omdat hij veel lucht hapt kan hij nog wel rechtuit zwemmen maar zodra hij op de bodem wat wil omspitten drijft zn kont omhoog door de lucht die hij heeft gehapt (hij hapt echt lang lucht..). na een tijdje is ie moe en drijft ie boven aan de oppervlakte. Na een paar uur is ie weer helemaal de oude tot ik hem weer voer. Op advies van andere vis eigenaren heb ik dr bassleer herbal voer besteld en gebruikt maar ook dit heeft geen effect. Vervolgens nog hikari, kingyo, repashi geprobeerd maar ook van dit voer gaat de vis drijven.

Doperwten daarentegen helpt wel... hij hapt na het eten van doperwten geen lucht en heeft dan ook geen last van klachten.

Ik heb alles al geprobeerd maar niks lijkt te werken. Hebben jullie wellicht nog voedings tips? Denk dat enkel doperwten niet voldoende variatie biedt..

Ps: waterwaardes zijn goed, huisvesting is een rio 180 en doe wekelijks 70% verversen 🙂

Als de vis na het eten lucht gaat happen, heeft dit dan iets te zien met het eten of met de vis? (gewoon een vraagstelling)
Ik ben eerder geneigd om te denken dat ofwel de vis niet genoeg zuurstof heeft na het eten of dat hij niet genoeg heeft aan wat hij krijgt (en dus nog op zoek is naar meer)

Als de vis na het eten lucht gaat happen, heeft dit dan iets te zien met het eten of met de vis? (gewoon een vraagstelling)
Ik ben eerder geneigd om te denken dat ofwel de vis niet genoeg zuurstof heeft na het eten of dat hij niet genoeg heeft aan wat hij krijgt (en dus nog op zoek is naar meer)

zuurstof genoeg, heb een goede pomp en stroming. Verder heeft de andere vis nergens last van 🙂. Wellicht heeft het te maken dat ie meer eten zoekt. Echter als ik de vis een gehele dag geen eten geeft hapt hij ook geen lucht

Ik heb ooit eens gelezen dat forumlid @michelle1 (die ik overigens al een tijd niet heb gezien!) ook een vis had die dit deed. Die heeft ook van alles geprobeerd en uiteindelijk was er niet zo veel aan te doen en moest die vis er maar mee leren leven. Ik zeg niet dat je moet stoppen met zoeken naar een oplossing hoor maar ik schrijf dit zodat je weet dat je niet alleen bent.

Zou het kunnen dat de vis blind is? (of toch deftig slechtziend)
Zodat de vis eet op z'n smaak/geurzin ipv op z'n zicht.
Daardoor lijkt het me niet vergezocht dat droogvoer (wat veel smaakstoffen afgeeft aan het water) nog wordt opgegeten terwijl het er niet meer is.

Nee de vis heeft goed zicht 🙂 als ik de kamer in kom lopen is ie altijd driftig naar het glas aan het zwemmen omdat hij waarschijnlijk eten krijgt.

ik hoop dat ik nog iets vindt waardoor het stopt 🙁 zo zielig soms. Hij drijft soms een aantal uur bovenin alvorens die weer normaal kan zwemmen.

Volgens mij komt dit probleem toch best vaak voor. Ik heb dit al vaker gehoord of verschillende forums. Het wordt op een gegeven moment ook een gewoonte.. Ik heb een vis gehad die dit op een gegeven moment ook ging doen. Misschien een beetje zielig en kan puur toeval zijn geweest, maar wij hebben hem een aantal dagen goed laten schrikken als hij begon met 'luchthappen' na het eten en toen is het daarna over gegaan en hij is er nooit meer mee begonnen.:DD

Excuses voor mijn grammatica-keuzes, zie ik nu..:oopss:.

Veel sluiers hebben een wat eivormig lijf, waardoor ze gauw last hebben van dit soort problemen. Bij sommigen ontstaan zwemblaasproblemen. Zinkende pellets, gelvoer en doperwten helpen het beste hierbij. En je waterkwaliteit natuurlijk, want je moet voorkomen dat ze gaan luchthappen.

Het hoeft ook niet altijd luchthappen door een tekort aan zuurstof o.i.d. te zijn denk ik. Mijn sluier kreeg altijd alleen zinkend voer (Hikari en Bassleer) en waterkwaliteit altijd goed. Hij begon overigens na het happen aan de oppervlakte niet te drijven (had een lang i.p.v. eivormig lijf wat ook helpt), maar was dus wel een gewoonte om dit happen alleen na het eten te gaan doen. Hoe dan ook zal het inderdaad altijd een nadelig effect hebben op de zwemblaas of risico op verstopping.. Daarom dat wij het hem zo 'afgeleerd' hebben.

Misschien kieuwworm? Het schijnt dat sluierstaarten daar gevoelig voor kunnen zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan