Wat is er nieuw

Tips

• Onderwerp starter Onderwerp starter ElineDe
  • Startdatum Startdatum
E

ElineDe

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik heb momenteel een aquarium van 60l die al een tijdje goed draait. Hier heb ik 10 tal garnaaltjes. 6 platys en 10 guppen. Doordat mijn guppen en platys goed kweken wil ik over gaan op een groter aquarium.
Vorige week zaterdag ben ik gestart met de rio240. Hierin de colombo nutri base en flora base. Als planten Vallisneria, javaren en naaldgras.
Ik moet de aquarium nog 3 weken laten indraaien maar als ik nu test is mijn kh en ph 0. Ik gebruik leidingwater. Ook voeg ik carbo toe maar de halve dosis maar als aanbevolen.

Iemand nog tips voor mij?

Bijlagen

• 5F365391-7142-4A7D-A433-F7DF1FE744E1.jpeg
    5F365391-7142-4A7D-A433-F7DF1FE744E1.jpeg
    142.2 KB · Weergaven: 107
  • 41364DE8-63FB-4DF7-96A2-E93044698221.jpeg
    41364DE8-63FB-4DF7-96A2-E93044698221.jpeg
    82 KB · Weergaven: 102
Welkom Eline.

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik heb momenteel een aquarium van 60l die al een tijdje goed draait. Hier heb ik 10 tal garnaaltjes. 6 platys en 10 guppen. Doordat mijn guppen en platys goed kweken wil ik over gaan op een groter aquarium.
Vorige week zaterdag ben ik gestart met de rio240. Hierin de colombo nutri base en flora base. Als planten Vallisneria, javaren en naaldgras.
Ik moet de aquarium nog 3 weken laten indraaien maar als ik nu test is mijn kh en ph 0. Ik gebruik leidingwater. Ook voeg ik carbo toe maar de halve dosis maar als aanbevolen.

Iemand nog tips voor mij?

Welkom! heel goed dat je de nieuwe bak even rustig laat draaien alvorens vissen over de plaatsen :petjeaf:

houd wel rekening dat een Rio 240 ook binnen no-time vol zit met jong grut van de platy's en guppies.
wellicht is het verstandig om een soortje in de bak te zetten die het aantal jongen wat in toom houd :))

oh en een kh/ph van 0 lijkt me niet, denk dat je in de war bent met NH3/4 & NO2?

Welkom! heel goed dat je de nieuwe bak even rustig laat draaien alvorens vissen over de plaatsen :petjeaf:

houd wel rekening dat een Rio 240 ook binnen no-time vol zit met jong grut van de platy's en guppies.
wellicht is het verstandig om een soortje in de bak te zetten die het aantal jongen wat in toom houd :))

oh en een kh/ph van 0 lijkt me niet, denk dat je in de war bent met NH3/4 & NO2?

Bedankt voor je reactie!
Welke vissen zou je erbij plaatsen om in toom te houden? Ik zoek veel op internet maar de reacties lopen zo uiteen. Hier in de streek zijn er ook een paar winkels maar die zouden je alles aansmeren om te verkopen...
Mijn KH en PH geeft echt 0 aan. Ik test wel met zon strips van Colombo. Nochtans heb ik in mijn kleine bak nooit geen problemen altijd goeie waarden.

Hoi hoi!

Kh en pH van 0 bestaat niet dus die teststrips mogen in de kliko om te beginnen 😉

Rouwtetras hoor ik goede verhalen over.

Ik heb juist nog even nagezien en ik heb dus verkeerd afgelezen ?
Kh 0 en PH 6,4 beide in het rood.

Ook dat zal niet kloppen :))

Teststrips zijn zeer onbetrouwbaar, druppelrestjes zijn vaak een betere optie.

Rouwtetra's zijn een goede optie, alleen heb je dan wel weer het probleem dat je garnalen ook niet veilig zijn...

Ik heb 1 guppy vrouw die ook wel een klein garnaaltje durft op te eten. Maar ik wil ze niet allemaal kwijt

Wat denken jullie van dwerg cichliden of antennebaars? Of is dit totaal geen match?

Of....

Je 60cm bakje schenk je aan je garnaaltjes zodat ze in vrede en stressvrij kunnen doen wat garnaaltjes doen?
:!:DD
Garnaaltjes blij met hun privéverblijf en jij blij met een tweede bakje...
:juggle:

Voor het bestand in je nieuwe bak kan je beter een topic openen in "samenstelling visbestand".
Daar krijg je vermoedelijk meer advies en kan je meer vragen stellen dan in dit "voorsteltopic".

Alleszins: de vissen die je al hebt bepalen/beperken wel enigszins je opties qua medebewoners (door hun gedrag maar ook door hun ideale waterwaardes). Je zal dus knopen moeten doorhakken...
Maar aangezien de bak nog aan het indraaien is heb je nu tijd om goed in te lezen/ te informeren zodat je de beste keuzes maakt.

Sowieso is doordacht en correct omgaan met dieren altijd de enige juiste aanpak imo.
Want in deze fase kan een weekje langer opzoeken/een uurtje extra soortjes vergelijken/honderd extra vragen stellen nooit kwaad.
Akkoord: Het vergt wat geduld, kost wat moeite. Meestal moet je gaandeweg zelfs compromissen sluiten, bepaalde keuzes tegen je zin herzien of je plannen aanpassen aan wat haalbaar is.
Maar zo hoort het ook vind ik.
"Teveel" (bvb: moeite, aanpassingen, twijfelen, inlezen, water in de wijn...) is hier niet snel aan de orde vind ik..
Want: dierenleed bestrijden doe je in eerste instantie door een foute behandeling te vermijden.
;))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan