tl balk breekt boven aquarium

M

Mvl01

Guest
Goedeavond

Ik lees regelmatig op aquaforum en zal mij later dan ook netjes voorstellen, sorry hiervoor.
Maar eerst had ik een twee vraagjes waar ik op het moment even mee in mijn maag zit.

ik heb zojuist boven mijn rio 400 de tl gebroken, de bak is nog aan het indraaien dus voor de vissen geen gevaar.
De lichtbak schoot op het tussengedeelte en brak.

Er is vervolgens wel wat glas in de bak gekomen en ook wat poeder..

ik heb hierop een 50% waterverversing gedaan en de bodem gezogen hier kon ik echter geen glas meer vinden in het filterzand.

Over 3 weken dus week 5 van het indraaien is het de bedoeling dat er vissen in komen...
in hoeverre kan dit gevaarlijk voor ze zijn?

alvast bedankt

Mark
 
Zover mijn bescheiden kennis over TL gaat is dat poeder voornamelijk fosfor.
Dat doet me denken dat je dit zou moeten kunnen meten met een fosfaat test?
 
Zover mijn bescheiden kennis over TL gaat is dat poeder voornamelijk fosfor.
Dat doet me denken dat je dit zou moeten kunnen meten met een fosfaat test?

bedankt voor de informatie
Ik heb fosfaat helaas niet in mijn koffer zitten. als ik het zeker weet zal ik hem zeker halen.
 
Ik denk dat die fosforpoeder nog het minste probleem is.
Maar in een tl zit kwik. En dit kwik zit ook aan de poeder.

Kwik is uiterst giftig en wordt opgeslagen in het vet (mens en dier).
Dus ik zou de bak echt grondig verversen. Dus alles eruit.

tl lamp opruimen zachte ondergrond
kwik
 
Ik zou een bovenlaag weghalen want je hebt anders kans dat je kleine stukjes glas niet verwijdert. Vervelend zo n ongelukje maar ja je mag blij zijn dat het nu gebeurt en niet als je de bewoners al erin hebt zwemmen.
 
bedankt allemaal voor jullie reacties!

plan voor zover:
100 % waterwissel
als de bak droog staat bovenste laag filterzand eraf scheppen.
filter schoonmaken.
nieuwe laag filterzand.
4 weken indraaien

is dit voldoende ? of moeten alle planten hout en stenen ook afgeborsteld/gespoeld worden?
 
Je kan met het water erin ook met een stuk slang de bovenste laag eraf zuigen in een emmer. Ik zou als er glas in de buurt ligt van planten of hout deze dan ook schoonspoelen onder de kraan. Geen risico nemen zou ik zeggen
 
Je kan met het water erin ook met een stuk slang de bovenste laag eraf zuigen in een emmer. Ik zou als er glas in de buurt ligt van planten of hout deze dan ook schoonspoelen onder de kraan. Geen risico nemen zou ik zeggen
bedankt voor je hulp, is hierna filteren over kool het verstandigst of is dit niet nodig?
 
Ik denk dat die fosforpoeder nog het minste probleem is.
Maar in een tl zit kwik. En dit kwik zit ook aan de poeder.

Kwik is uiterst giftig en wordt opgeslagen in het vet (mens en dier).
Dus ik zou de bak echt grondig verversen. Dus alles eruit.

tl lamp opruimen zachte ondergrond
kwik
Dat zijn dan erg oude tl,s. Lood en zware metalen zijn al jaren taboe.Zeker in de fabriek waar ik werk,en daar wordt tl glas gemaakt.
 
ik zal juwel wel even mailtje proberen te sturen wat er in zit, de lamp was een week oud.
 
Of Juwel dat weet? Zij maken de lamp niet
 
Zou bijzonder nonchalant zijn als ze niet weten wat ze verkopen, maar wie weet
 
@JurgenD meld dit " Heb even gegoogled, de hoeveelheid kwik in de lamp zou niet van dergelijke grootte zijn dat het iets kan teweeg brengen in het aquarium.
Mijn vader heeft indertijd ook nog lampen gebroken boven zijn aquarium. Nooit een probleem gahad hiermee, behalve dan wat snijwonden van het glas...." en
" Volgens mij spreken we zelfs over kwikgas. Dan zou het al helemaal niet in de bak terecht komen?" Weliswaar in het verkeerde topic, maar bedoeling was goed:petjeaf:
 
Ik weet wel zeker dat ze het niet precies weten,glas maken gaat volgens een recept.De exacte samenstelling van de grondstoffen houd de fabrikant geheim.
 
Of Juwel dat weet? Zij maken de lamp niet

Jij wel zeker??

Dat je het glas maakt tot daar aan toe.
Maar ga nu niet beweren dat er geen kwik in tl en spaarlampen zit.

Als dat er niet in zat, had je ook geen licht.

De kwik is nodig om ultra violet licht uit zenden. Welke door de foforpoeders wordt omgezet in zichtbaar licht.

Heb vanmiddag nog een uvc lamp binnen gekregen. Is dus een tl zonder poeders. Je ziet de kwik druppels zo zitten.
 
In een tl-lamp komt het licht van kwikgas dat een reactie aangaat met fosforpoeder aan de binnenkant van de tl-buis.
 
En hoeveel kwik is dat dan wel?

Tussen de 3 en 5 mg kwik.
Europees maximum is 5 mg kwik.

Ter vergelijking. Een koortsthermometer bevat 500 mg kwik.

De grenswaarde binnen milieu ligt op 0,0000005 mg per kubike meter.
 
Tussen de 3 en 5 mg kwik.
Europees maximum is 5 mg kwik.

Ter vergelijking. Een koortsthermometer bevat 500 mg kwik.

De grenswaarde binnen milieu ligt op 0,0000005 mg per kubike meter.
Bevatten thermometers tegenwoordig dan nogsteeds kwik?
 
Ik weet toevallig dat kwik restanten met actieve kool uit water gefilterd kan worden.
Daarnaast verdampt het in vloeibare vorm ook, gaat niet heel snel maar een druppel ter grote van een waterdruppel is met een week of 2 weg bij kamertemperatuur.
 
Ik heb geen verstand van lampen. Fijn dat iedereen meedenkt!

ik zou je als 'leek' adviseren je aquarium leeg te laten lopen.
Daarna bovenste laag zand er uit te scheppen ivm scherven.

Dan misschien een keer spoelen, met evt. grond water (we doen het ook voor het milieu) 6-24H erin later zitten. -> leeg laten lopen.

Dan normaal water er in, dat even 48H filteren over actief kool, dat kan nooit kwaad.

Dan leeg laten lopen.

Nieuw/extra filterzand er in ( dat is niet duur dus dat geluk heb je).

En weer vers water er in.


Dan is alles weer normaal, hoop ik.


Succes, altijd die narigheidjes binnen de hobby houd je altijd.
De 1 heeft dit, de ander dat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo na een ochtend werk draait de bak weer..
nog 2 dagen op kool filteren en dan hopen dat alles in orde is!

1480075174835-456077450.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die kun je dus beter niet per ongeluk inslikken bij het meten van koorts:D:D;). Ben blij dat we een oorthermometer hebben tegenwoordig.
Of je gebruikt een digitale koortsthermometer of je koopt er eentje met alcohol ipv kwik. :)

Had vroeger ook een oorthermometer. Maar ik ondervond grote verschillen in de metingen afhankelijk van de manier waarop je hem in het oor plaatste.
 
Ja ze wijken inderdaad af die oorthermometers. Toch gebruiken ze deze ook in het UMCG maar dat even terzijde;).
 
Mooie bak!

Hopelijk ondervindt je geen verdere problemen bij de opstart van deze bak.
 
Ja ze wijken inderdaad af die oorthermometers. Toch gebruiken ze deze ook in het UMCG maar dat even terzijde;).

Hier worden ze ook gebruikt in ziekenhuizen.
Maar volgens mij zal de snelheid en hygiene primeren boven de nauwkeurigheid.
 
denk ook dat de oorthermometers in ziekenhuizen van een stuk betere en duurdere kwaliteit zijn dan onze huis tuin en keuken kruidvat dingetjes.
 
denk ook dat de oorthermometers in ziekenhuizen van een stuk betere en duurdere kwaliteit zijn dan onze huis tuin en keuken kruidvat dingetjes.
Denk maar wat anders. Gewoon dezelfde omron thermometers hoor.
Op zich meet een oorthermometer héél precies gezien het eigenlijk een camera is en geen voeler. Maar in het oor steekt het héél nauw hoe je hem plaatst. 1mm minder of verder en het kan een volle graad schelen. Je moet echt op de trommelvlies meten. Daar zit het hem.
 
Grappige wending krijgt dit topic, van kwik in het aquarium, naar kwik in je kont :D
 
onder de oksel kan ook hoor. :D
 
Terug
Bovenaan