Wat is er nieuw

TL buis zit vast

  • Onderwerp starter Onderwerp starter sjoukie
  • Startdatum Startdatum
S

sjoukie

Guest
Goedendag mede hobbyisten,

Ik heb op MP een relatief goedkope Monolux 60 gekocht met toebehoren. Hij is nu aan het indraaien met plantjes e.d..

Op de huidige tl buis zat een kalklaagje die ik zo goed als heb kunnen wegpoetsen. Echter weet ik niet hoelang hij het volhoud. Voor de zekerheid zou ik er graag een nieuwe lamp in willen doen alleen ik loop dus tegen het probleem dat een draaiknop muurvast zit. De linkerkant draai zonder problemen los, maar aan de rechter draaiknop is geen beweging in te krijgen. Ik durf nog niet met een tang aan dat ding te zitten want ik wil hem niet kapot maken. Waarschijnlijk is hij flink verkalkt.

Iemand misschien tips hoe je zoiets kan ontkalken? Ik smeer het nu elke dag in met natuurazijn in de hoop dat het helpt, maar tot nu toe nog geen resultaat.
 
Het kan zijn dat de rubber ring in de dop op de lamp is gaan vastzitten, dat heb ik ook al eens gehad.
Uit het stopcontact en een beetje kruipolie/wd40 erop/in spuiten.
Wel goed schoonmaken voor je hem weer in gebruik neemt.
 
Heel gek maar ik heb ook altijd 1 dop die niet los te krijgen is.

Heb deze tot nu toe altijd zonder problemen met een baco/waterpomptang los gekregen..
 
Kan gwn met een waterpomptang, gwn niet te hard knijpen
 
Heel herkenbaar en gewoon blijven proberen.
Soms helpt het als je er niet aan denkt en dan draai je hem prompt inene los 😀
 
Een heel bekend probleem merk ik en ook hier een waterpomptang gebruikt, voorzichtig maar overtuigend draaien.
En daarna de rubbers en het schroefdraad met een klein beetje vaseline behandelen.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb geprobeerd wd40 ertussen te spuiten, zonder succes jammer genoeg.
Aangezien jullie het met de waterpomptsng hebben geprobeerd durfde ik het ook.😀

Ik wou het in eerste instantie met een normale tang het proberen, maar was bang het kapot te knijpen. Met een waterpomptang heb ik het met veel kracht los kunnen krijgen. Gelukkig maar!
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Maar blijft toch altijd dingetje vakantiesHeaters blijven ook uit, wordt automatisch geregeld hier.
      Terug
      Bovenaan