TL-lamp aquariummerk vs "gewone" TL-lamp

V

vriend van de cory

Guest
Ik heb veel zitten zoeken over TL-lampen voor in mijn aqua, en je hebt enorm veel keuze maar ook een enorm verschil in prijs

Kan iemand mij uitleggen waarom ik bv een 15Euro buis van juwel zou kopen en geen 3 euro buis van phillips ?
 
Volgens mij zit er bij Philips geen mooi aquarium verhaal bij, waarom je planten er zo goed van groeien.
Volgens mij is alleen dat verhaaltje waarom de prijs zo hoog is. En misschien mis je ook nog de kartonnen doos met de mooiste vissen erop bij een Philips lamp.

Soms heb je lichtkappen waar alleen juwel lampen inpassen, uniek formaten. Slim van de fabrikant, nadelig voor de klant.

Philips is gewoon goed. Let dan een beetje op welke kleur je neemt. Ik weet uit ervaring dat je de
830 (beetje gelig)
840 (iets witter)
865 (beetje blauwig)

hebt.

Die had ik namelijk ook. Werkt uiteraard perfect.
 
Ik gebruik ook de goedkope van Philips en die bevallen prima. je betaald inderdaad vaak de naam en de verpakking.
 
Bedankt om mijn vermoeden te bevestigen!
In mijn 2juwelbakken kan helaas alleen een juwel lamp.

Maar voor mijn nieuwe worden het dus die van phillips .
En over die kleuren heb ik ook wat gelezen , heeft temaken met lichtwarmte ofzo, hoe lager de lichtwarmte hoe "warmer" het licht .
2000 is laag en dus oranje licht, 12000 is hoog en dus heel blauw licht.

Blijkbaar groeien planten beter in oppervlak bij blauw licht , en bij rood licht beter in hoogte .(maar of dit klopt weet ik niet)
 
Klopt ik heb zelf nu 7000K lampen voor het 'daglicht'. Persoonlijk vind ik dat wat te blauw.
Ik denk dat 3000-5500 Kelvin lampen mooi zijn. 3000 neigt dus wat naar oranje, en 5500 wat meer naar wit.

Voor de planten moet het wel goed zijn wat verschillende soorten er in te doen inderdaad.
Het fijne weet ik er niet van. Mocht je meer informatie hiervan willen zou ik als jou was even je maten van je bak opgeven hier en hoeveel TL aansluitingen je hebt.
 
De bak moet nog gemaakt worden maar wil alles eerst goed uitzoeken
Maar ik kan het aantal aansluitingen gewoon opgeven , dus ik kies :)

de bak zal 200*50*50 zijn
 
Wat hierboven gezegd wordt...
Philips/orsam/sylvania 830 = Dennerle special plant. 3000 kelvin
840 is neutraal wit
865 komt in de buurt van Dennerle amazon day.

Dit zijn de meest gebruike lampen in een plantenaquarium.
 
ik heb t5 van Dennerle voor een rio 125 ..
de maat is geloof ik 59cm en het kleurspecrtum van de balken zijn 830 en 865 planten groeien goed tot uitstekend.

volgens mij heeft Philips die buizen ook gewoon. het grote verschil is de prijs Dennerle 20 euro per buis Philips 6 euro per buis.

ik heb mijn buizen net 2 maanden maar de volgende vervanging word denk ik bij de Gamma gehaald hier
 
Bij de Juwel is het inderdaad een nadeel dat daar geen standaard goedkope Philips buizen in zullen passen.
 
Das inderdaad het grote nadeel van Juwel , dit probleem heb je met T8 niet , althans op de Record serie zit een standaard maat T8 buis in.
De nieuwe serie Record is met Led dacht ik.

TL buizen voor het (zoetwater)Aquarium zijn vrijwel het zelfde als die we voor gewoon gebruik gebruiken in kantoren of in huis, vind altijd zo leuk die vermeldingen op de verpakking van Denerile "UV stop" tegen algen.
Elke TL buis of gloeilamp/hallogeen en zelfs spaarlampen geven iets UV af maar dat is zo gering dat het geen betekenis heeft en dat beetje wat boven ons Aquarium terecht komt dringt enkele centimeters door in het water en heeft geen nadelige gevolgen of bevordering gevolgen op planten en dier.

Er zijn wel uitzonderingen in speciale TL buizen voor het Aquarium zoals de Grolux en Aquarel en Biostar en overige verlichting speciaal voor Zee Aquariums is deze kleurcode is vrijwel niet te krijgen bij een doe het zelf zaak.
maar deze buizen worden nog zelden gebruikt boven Zoetwater, Grolux laag rendement aan lumen , Aquarel is veel te blauw en meer voor Chiclide bakken om diepte te creeren en dit geld voor de Biostar een beetje het zelfde verhaal, te blauw.

Ben zelf overgestapt van T5 naar Led van Eheim Power Led in mijn Rio 180, duur in aanschaf maar ik zie wel dat ik 40% minder stroom per dag verbruikt op de verlichting.
Planten doen het beter sins ik Led heb dus ben blij dat ik toch de stap gedaan hebt om over te stappen op Led boven mijn Aquarium.

Op lange termijn moet de Led zich nog bewijzen of hij de 50.000 branduren ook werkelijk gaat halen.

Tl-buizen ik ben er klaar mee :koffie:
 
Ben zelf overgestapt van T5 naar Led van Eheim Power Led in mijn Rio 180, duur in aanschaf maar ik zie wel dat ik 40% minder stroom per dag verbruikt op de verlichting.
Planten doen het beter sins ik Led heb dus ben blij dat ik toch de stap gedaan hebt om over te stappen op Led boven mijn Aquarium.


Mijn aquarium heeft 4x 54watt T5 lampen die 12u per dag aan staan. Dus veel licht. Wat komt op een stroomverbruik van 18€ per maand.

Voor dezelfde hoeveelheid licht zou ik 40% minder verbruiken. Wat komt op een besparing van 7.2€/maand of 86€ per jaar.
Dan ben ik makkelijk 7-8 jaar bezig eer ik mijn eerste euro terug verdient heb.(als ik aanschaf van nieuwe tl mee reken)

Upgraden naar kant en klare led kan enkel interessant zijn als je bereid bent met veel minder licht verder te doen of als je met kapotte TL units zit die sowieso moeten vervangen worden.
Voorlopig toch, want het Duitse Daytime claimt leds te hebben die 180 lumen/watt produceren. Zij het wel aan een stevige prijs.
http://daytime.de/led-systeme-matrix

Ik heb wel de indruk dat de komende 1-2 jaar héél interessant gaan worden wat ledverlichting betreft. :)
 
Heb je al uitgerekend wanneer je de aanschaf er dan uit hebt?

tja... dat gaat wel een x aantal jaren duren helaas.
om echt kosten te besparen ben je met aanschaf van TL goedkoper uit dan Led das een feit, op stroomverbruik is het weer goedkoper dan TL.
Led werkt op een veilige spanning van 12-24volt ik zie veel voordelen, bovendien kan je een Led balk of Led strip makkelijker bij plaatsen en RGB toepassen naar smaak.
Dit zijn wel voordelen maar aanschaf is pittig en duurder dan TL unit.

Maar ik heb al meer voordelen ontdekt, mijn planten groeien beter dan met de oude T5 2x45Watt en bespaar wat stroom dat je wel gaat merken in de energie rekening aan het einde van het jaar.

Mijn Rio 180 verbruikte bij 10uur belichten 1100watt per dag 1.1Kw x 0.23cent x 7 dagen = 1.61eu x 4 = 6.44eu x 12 = 77.28eu totaal per jaar. (inclusief pompen en verwarming)

Nu met led verbruik mijn Rio 180 10uur belichten 660Watt ! inclusief pompen en verwarming. das wel een verschil he 40% minder stroom verbruik.

kosten zijn gedaald naar c.a 50euro stroom kosten perjaar , besparing van 27euro , investering 299eu ..haha nou reken maar uit ..iets meer dan 10jaar nodig om mijn investering terug te verdienen met stroom besparen :sorry:

Dus nee Led is ook echt niet voordeliger op dit moment.
 
En dan maar hopen dat ze het minimaal 10 jaar uit gaan houden;)
 
Wil me niet moeien, maar 1.1kwu x 365 dagen is 401kwu Aan 0.23€/kwu is dat 92.3€ :)
0.66kwu > 240.9kwu/jaar > 55.4€

Nog steeds de moeite, maar juistere waarden.
Al is dit weinig zeggend omdat we niets weten over welke pompen je hebt, hoeveel de verwarming aan ging met tl of met de led, ...
Als je wil vergelijken doe je dat beter met de verlichting apart.
Als je toch alles in één wil vergelijken doe je dat beter over lange termijn. Zes maand of zo. beter nog 12 maand.
 
kleine tip voor mensen die led overwegen.
Men spreekt meestal over levensduur van 30000-50000 branduren.
Hou er rekening mee dat dit de 50% regel is.
Dus aan 30000 uur werkt 50% van de leds nog.
Het kan dus perfect zijn dat je aan 20000 branduren al 30% van de leds stuk hebt in uw unit.

Nu, dit systeem gebruiken ze ook voor andere zaken zoals TL, harde schijven en zo...
Maar zo'n led unit is geen grapje om te vervangen. Dus best incalculeren. Daarom ook is het beter overkill led te kopen en ze te dimmen. Dan gaan ze véél langer mee.
 
En dan maar hopen dat ze het minimaal 10 jaar uit gaan houden;)

We gaan het zien of de fabrikant Eheim het waar maakt, met de Filters van Eheim zit dat wel goed.

Ik heb nog een Eheim 150 uit 1988 en zeker al 20jaar werkuren erop heeft zitten en nog prima werkt , op 4x vervaging van de sluitring aanzuigbuis en afsluitkap na niet kapot te krijgen !
 
Ik heb nog een Eheim 150 uit 1988 en zeker al 20jaar werkuren erop heeft zitten en nog prima werkt , op 4x vervaging van de sluitring aanzuigbuis en afsluitkap na niet kapot te krijgen !

Mijn ervaring is wel dat de laatste generaties Eheim filters niet kunnen tippen aan de 'ouderwetse' Eheim kwaliteit. Ik zou ze niet slecht noemen. Maar het is niet meer hetzelfde. Wel hebben ze de reputatie om héél lang onderdelen te kunnen naleveren. Dus dat zit wel snor. :)

kleine nuance. Eheim heeft geen led fabriek. Ze komen leds in en assembleren ze. Maar zo doen de meeste het. :)
 
Wil me niet moeien, maar 1.1kwu x 365 dagen is 401kwu Aan 0.23€/kwu is dat 92.3€ :)
0.66kwu > 240.9kwu/jaar > 55.4€

Nog steeds de moeite, maar juistere waarden.
Al is dit weinig zeggend omdat we niets weten over welke pompen je hebt, hoeveel de verwarming aan ging met tl of met de led, ...
Als je wil vergelijken doe je dat beter met de verlichting apart.
Als je toch alles in één wil vergelijken doe je dat beter over lange termijn. Zes maand of zo. beter nog 12 maand.


Toch niet zo moeilijk om dat in 1 dag te meten met een wattage meter er tussen , ik meet het gehele plaatje van mijn Aquarium en als ik het verschil meet tussen T5 en Led inclusief pompen en verwarming kom je op het zelfde uit.
Er gaan namelijk beweringen dat Led minder warmte afgeeft en de verwarming vaker aanslaat om het water op temperatuur te houden dan met TL verlichting die meer warmte afgeeft.

Dus mijn totaal verbruik is 660Watt per dag en met T5 1.1Kw per dag , dit is het juiste totaal verbruikt van het gehele Aquarium met de kosten per jaar inclusief de pompen en verwarming.

Tuurlijk als je enkel het verschil wil zien T5 2x 45Watt vs Led 2x 24Watt dan zou ik even de watt meter tussen de licht unit moeten steken om te zien wat het verschil in wattage is.
 
Mijn ervaring is wel dat de laatste generaties Eheim filters niet kunnen tippen aan de 'ouderwetse' Eheim kwaliteit.


Dat geldt denk ik voor veel artikelen zoals wasmachines en tv s ook. Weinig dingen gaan echt lang meer mee zoals vroeger:(
 
op een warme dag zal de verwarming véél minder aan gaan dan op een koude.
Pomp en verlichting zullen regelmatig zijn, maar een verwarming is dat niet. Zelf al genoeg mijn stroomverbruik van de verwarming willen meten met zo'n stroom monitor.. Geloof me, het is alles behalve regelmatig. 1°C verschil in de kamer kan al behoorlijk wat schelen. Reken dan uit op jaarbasis en je zit er behoorlijk naast. Iedere foutenmarge in uw berekening wordt 365x uitvergroot.
Meet je een week is dat maar 52x, per maand 12x. Als je me begrijpt. :)

Tuurlijk als je enkel het verschil wil zien T5 2x 45Watt vs Led 2x 24Watt dan zou ik even de watt meter tussen de licht unit moeten steken om te zien wat het verschil in wattage is.

Dat kan je gewoon berekenen. :)

92 watt vs 52watt(rekening houdend met voedingen en evsa's)

1 watt stroom gedurende 1 uur kost ongeveer 0.00023€
Dus 92watt kost 0.02116€ per uur, 52 watt kost 0.01242€ per uur. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat geldt denk ik voor veel artikelen zoals wasmachines en tv s ook. Weinig dingen gaan echt lang meer mee zoals vroeger:(
Helaas wel John, Bovendien steeds minder herstelbaar...
 
op een warme dag zal de verwarming véél minder aan gaan dan op een koude.
Pomp en verlichting zullen regelmatig zijn, maar een verwarming is dat niet. Zelf al genoeg mijn stroomverbruik van de verwarming willen meten met zo'n stroom monitor.. Geloof me, het is alles behalve regelmatig. 1°C verschil in de kamer kan al behoorlijk wat schelen. Reken dan uit op jaarbasis en je zit er behoorlijk naast. Iedere foutenmarge in uw berekening wordt 365x uitvergroot.
Meet je een week is dat maar 52x, mer maand 12x. Als je me begrijpt. :)

Daar ben ik het wel mee eens, zomers is het veel warmer in huis met warme dagen, en in de winter schommelt de temps zo 18-21 in huis en zal de verwarming in het Aquarium regelmatig een keer aanslaan omhet water op 24graden te houden.
en ook hier zit weer een verschil per Aquarium, de één houd hem op 22graden terwijl Discus bakken al zo 28graden is en das wel verschil in stroom verbruik op lange termijn
 
Helaas wel John, Bovendien steeds minder herstelbaar...


Ja het is allemaal goed voor de portemonnee van de fabrikanten. Die verkopen liever iedere 5 jaar een nieuwe tv dan iedere 15 jaar:deal:
 
Aan de andere kant, winstmarges per stuk worden ook véél kleiner.
In de jaren 90 betaalde je voor een deftige 70cm tv makkelijk 1500€(geen topmodel, gewoon goed)
Nu koop je een 4k 50" tv voor 700€.

Dus ja, moeten ze dan even lang mee gaan?

Maar ik blijf het zonde vinden dat we zo makkelijk zaken weg gooien. en we kunnen amper anders. De meeste zaken kan je amper herstellen als je geen electronicus bent.
Ook evolueert alles zo snel dat een 5 jaar oude tv hopeloos achter de huidige technologie aan loopt.
Misschien moeten ze hedendaagse technologie meer upgradebaar maken. Maar ook op dat vlak gebeurt helaas het omgekeerde.
 
Om even terug te komen op de verlichting met TL. Ik gebruik al bijna vanaf het moment dat ze te koop waren TL van Arcadia, in de combinatie Fresh water light en Original tropical light. De enige reden om voor deze (dure) en speciale aqualampen te kiezen is dat ze hun lumenstroom netjes dik 2 jaar soms zelfs 2,5 jaar volhouden en dat doe nde "gewone" merken niet, die zijn na 1 jaar al meer dan 40% van hun lumenstroom kwijt. Dat zien wij niet, want onze ogen houden ons voor de gek, maar de foto licht meter en de planten in de bak ( en zeker die op de bodem!) die merken dat wel.
Daarnaast vind ik de combinatie van deze 2 lampen een heel natuurlijke kleuruitstraling geven, zodat vissen en planten in de juiste kleuren worden weergegeven.
de goedkopere lampen hebben de pieken van het lichtspectrum meer gericht op het menselijk oog ( = kijklicht) dan op planten ( = groeilicht)

Led......Ja de mogelijkheden zijn ongekend, maar nog helemaal niet uitgekristalliseerd, welke soorten en uitvoering het uiteindelijk zullen gaan maken, is afwachten en tja, dat doe ik dan ook maar voorlopig....:juggle:
 
Jurgen....Je verhaal klopt niet helemaal.....Je betaalde in de 90-er jaren 1500 GULDEN voor een beetje leuke grootbeeld TV. ofwel € 681,00 ......!!
 
Jurgen....Je verhaal klopt niet helemaal.....Je betaalde in de 90-er jaren 1500 GULDEN voor een beetje leuke grootbeeld TV. ofwel € 681,00 ......!!
Nee, Mijn vader kocht in 1995 een Sony trinitron Pal Plus 70cm voor 65000Bef omgerekend 1600€

En dat was ver van het topmodel. Die zat rond de 2500-3000€

Een budget tv had je idd voor 600-700€ Nu heb je die voor 300-350€.
 
De enige reden om voor deze (dure) en speciale aqualampen te kiezen is dat ze hun lumenstroom netjes dik 2 jaar soms zelfs 2,5 jaar volhouden en dat doe nde "gewone" merken niet, die zijn na 1 jaar al meer dan 40% van hun lumenstroom kwijt.
Zowel Philips als Osram claimen een lichtverlies/spectrumverschuiving van 10% over 20000 branduren.
 
Dag Jurgen, laat eens een foto licht meter erop los, na een jaartje....!
 
Ik kocht in die tijd een "topmerk" Loewe Opta voor de door mij aangegeven prijs, was wel maar 67 cm beeld, maar wel vlak en met alle toeters en bellen.
 
Dag Jurgen, laat eens een foto licht meter erop los, na een jaartje....!
Reeds meermaals gedaan.
Vroeger klopte dit, maar die tijd ligt al 20 jaar achter ons.
 
Je zou zomaar gelijk kunnen hebben, is idd al lang geleden dat ik andere lampen heb gebruikt. Beetje conservatief aangelegd denk ik, wat goed is, ga ik niet gauw veranderen!
:D
 
Het kan in ieder geval geen kwaad om te vervangen. :)
 
Terug
Bovenaan