Wat is er nieuw

TL lampen vervangen!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter chris10
  • Startdatum Startdatum
C

chris10

Guest
Ik heb een juwel aquarium met de juwel T5 lampen.
Na hoeveel tijd wordt zeker aangeraden de lampen te vervangen?
 
T5 hoef je pas te vervangen als ze het niet meer doen.
 
Oei... is dat zo? Ik dacht dat je jaarlijks de lampen moet vervangen? Maar vind dat persoonlijk nogal snel.
 
Voor optimale verlichting van echte plantenbakken met T8 is dat wel het advies maar T5 heeft tijdens de levensduur maar een verlies van 10% oid.
 
chris10 zei:
Oei... is dat zo? Ik dacht dat je jaarlijks de lampen moet vervangen? Maar vind dat persoonlijk nogal snel.

Dat was vroeger idd wel zo.
Maar de laatste 10-15 jaar zijn zowel T5 EN T8 zo geevolueerd dat dit niet meer nodig is.
Zo degraderen philips T5 en T8 slechts 10% op 20000 branduren.
 
JurgenD zei:
chris10 zei:
Oei... is dat zo? Ik dacht dat je jaarlijks de lampen moet vervangen? Maar vind dat persoonlijk nogal snel.

Dat was vroeger idd wel zo.
Maar de laatste 10-15 jaar zijn zowel T5 EN T8 zo geevolueerd dat dit niet meer nodig is.
Zo degraderen philips T5 en T8 slechts 10% op 20000 branduren.

Wel regelmatig schoonmaken...anders wel lichtverlies
 
Ok�, dank je wel....
 
JurgenD zei:
chris10 zei:
Oei... is dat zo? Ik dacht dat je jaarlijks de lampen moet vervangen? Maar vind dat persoonlijk nogal snel.

Dat was vroeger idd wel zo.
Maar de laatste 10-15 jaar zijn zowel T5 EN T8 zo geevolueerd dat dit niet meer nodig is.
Zo degraderen philips T5 en T8 slechts 10% op 20000 branduren.

Os dat ook bij de T8 het geval?? Ik dacht dat die verder zouden zakken dan de 90%.
 
Zowel t8 als t5 volgens Philips.
 
Als het gas op raakt, gaan ze knipperen, en zie je een zwarte band, aan het eind, komt door veelvuldig ontsteken.
 
Dank voor de informatie!
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Avond
      Terug
      Bovenaan