tl lampen

R

rolfish

Guest
ik heb flink wat gespeurd op internet naar goede tl lampen maar heb geen idee welke goed zijn heb nu deze erin zitten

Toplife 24W
Freshlife 24W

ze moeten bijde vervangen worden wat zijn 2 goede lampen ?
 
Als jouw aquarium 80 cm lang is lijkt het me sterk dat er maar 24 W lampen in zitten. Kijk nog even goed.
 
die zaten erbij wat raad u aan ? de lampen zijn 590 mm
 
24 W......
 
De Juwel T5 lampen van 590 mm zijn 28 Watt.
 
dat zie ik nu ook haha , is dat een probleem denk je ? en wat raad jezelf aan qua lamp ?
 
Het is simpelweg een kwestie van smaak. Anderen kunnen voor jou niet beslissen wat mooier "is".

Welke lampen heb je er nu in? Bevielen die in het begin wel?
 
Toplife 24W
Freshlife 24W

merk onbekend.

in het begin wel nu niet meer
 
Dat zijn gewoon lampen van Ferplast zelf:
http://www.ferplast.com/en/shop/toplife-24w-t5
http://www.ferplast.com/en/shop/freshlife-24w-t5

De eerste is 5.000 K, de tweede 10.000 K. Dat k getal zegt wat over de kleur. 10.000 K is vrij 'kil' wit, tegen het blauwige aan. 5.000 K is wat geliger.
JBL Colar Tropic Ultra is 4.000 K en JBL Solar Natur ultra is 9.000 K. Dat komt van de JBL lampen het meest in de buurt (zal in totaliteit iets geliger zijn).

~ Ivo
 
ik heb momenteel in mijn 80cm aqua 2x 18w ;) T8
Licht opbrengst is mooi maar na 2 jaar aan gekloot te hebben, gok ik dat dit toch niet voldoende is voor mijn plantjes ;)
dus ik zo wel iets zwaardere nemen :D
 
Meestal is zo n bak 100-125 liter.
Dan zit je op een minimale verlichting en zul je wat makkelijke planten moeten hebben die niet al teveel licht vereisen.
 
Je moet eigenlijk naar de diepte van de bak kijken.
TL op 30cm hoogte geeft meer licht op de bodem dan op 50cm natuurlijk.

Het ligt er ook aan welke planten je gekozen hebt.
Vaak als je planten koopt staat erbij hoe licht behoevend zijn.
Bv. met T8 op 30cm zou je het beste planten kunnen uitzoeken die weinig tot normale verlichting verlangen.
Met dezelfde lampen 50cm zou je beter af zijn met planten die weinig verlichting verlangen.
Een beetje research is dus wel vereist ;)
 
ik heb 550 nodig maar die zijn zo duur en juwel heeft ze niet in die maat
 
als ik voor mij zelf spreek mijn aqua is 80x40x50 dus 50 diep hoeveel wat raden jullie aan dan ? en hoe lang moet de lamp zijn ?nu zijn ze inderdaad iets van 50 cm
 
ik heb zelf de jbl color en nature gehaald echt top lampen !
 
Terug
Bovenaan