TL Lichtbak Juwel rio 400


J

JoeriG

Guest
Hoi allemaal,

Een tijdje terug heb ik een 2e hands bak (juwel rio 400) gekocht. Hiervan werd des tijds ook al gemeld dat de lampen het niet meer deden, maar dat ze zelf niet wisten waarom deze kapot was.
De lichtbak zit zelf nog 1 lamp aan vast, maar ik heb zelf geen idee of ervaring hiermee hoe ik kan testen wat er precies niet meer werkt.

Heeft iemand een idee hoe ik er achter kan komen welk onderdeel precies kapot is?

En hoe duur zou een switch richting LED zijn voor zo'n bak?
 
Hoe duur of een led switch zou zijn kun je gemakkelijk zelf bepalen. Google is daarbij je vriend. Een waarschuwing vooraf: Er zijn genoeg aanbieders van led stripjes. Meestal van bedenkelijke kwaliteit. Ga er niet op in. Laat je niet leiden, beter verleiden, door een prijs alleen. Goedkoop blijkt te vaak duurkoop. Kwaliteits merken zijn HVP, JMB, Daylight en zo zijn er nog wel een paar te noemen. Google op die merken en je kunt zelf je prijs wel berekenen.

Wat de TL betreft: Bedoel je dat er nog maar één TL buis inzit?
In dat geval zal die het niet doen. Bij Juwel werken de buizen per tweetal. In jou bak zitten volgens mij normaal 4 buizen. Wat kan er stuk zijn?
Er kan sprake zijn van geoxideerde contacten, EVSA's kunnen kapot zijn, kortom er kan van alles mis zijn. Het verdiend in ieder geval voordeel om alles eerst een goed te reinigen en, in het geval dat je TL aanhoudt, zorg te dragen voor vier buizen.
 
Ok, bedankt voor de tips mbt LED. Is zeker even kijken en onderzoek waard.

Wat de TL betreft, er is plaats voor 2 tl buizen voor zover ik kan zien. Eén van de buizen die er in zat was kapot gegaan tijdens transport (helaas). De vorige eigenaren zeiden dat de verlichting niet werkte, dus dat er nu 1 mist is niet de oorzaak zou ik haast denken. In het geval van kapotte EVSA's, hoe zou ik dat kunnen repareren? Dezelfde vraag voor eventueel geoxideerde contacten.
(Foto's eventueel voor betere beeldvorming)
TL lichtbak 1.jpeg

TL lichtbak 2.jpeg
 
Klopt wat Ben aan geeft unit werkt alleen met twee buizen

EVSA's, zijn niet te repareren wel te vervangen geld voor de houders ook maar is een behoorlijke onderneming
en af te raden als je geen kaas van electriek heb gegeten let wel is 220 volt en 350/400 volt
 
T5 zo te zien, he? Joeri? Wat is die beschadigde rand, bij de sticker?
Lamp is jong niet meer. dus kans dat er al 1 lamp al defect was.
 
Ja, dunne buizen. kan je 1 dingen doen . 2 nieuwe buizen kopen. en kijken wat hij doet.
 
Ok, bedankt voor de tips mbt LED. Is zeker even kijken en onderzoek waard.

Wat de TL betreft, er is plaats voor 2 tl buizen voor zover ik kan zien. Eén van de buizen die er in zat was kapot gegaan tijdens transport (helaas). De vorige eigenaren zeiden dat de verlichting niet werkte, dus dat er nu 1 mist is niet de oorzaak zou ik haast denken. In het geval van kapotte EVSA's, hoe zou ik dat kunnen repareren? Dezelfde vraag voor eventueel geoxideerde contacten.
(Foto's eventueel voor betere beeldvorming)Bekijk bijlage 257448
Bekijk bijlage 257449
Dit armatuur werkt alleen met twee buizen erin. EVSA is wel te vervangen als je handig bent. Veelal wordt de onderkant met een Dremel open geslepen zodat de voorschakel apparaten bloot komen te liggen. Je kan dan e.e.a. vervangen en vervolgens de armatuur met een kunststof strip weer dichtlijmen. Je kunt dan zelfs denken aan dimbare voorschakelapparaten. Deze kunnen TL buizen met een 10 Volt stuurspanning dimmen. Contacten, daar bedoel ik de doppen aan weerszijden mee waar de TL buis normaal inzit. Je kunt die door de drukken op klipjes uit elkaar halen en reinigen.
 
Dit armatuur werkt alleen met twee buizen erin. EVSA is wel te vervangen als je handig bent. Veelal wordt de onderkant met een Dremel open geslepen zodat de voorschakel apparaten bloot komen te liggen. Je kan dan e.e.a. vervangen en vervolgens de armatuur met een kunststof strip weer dichtlijmen. Je kunt dan zelfs denken aan dimbare voorschakelapparaten. Deze kunnen TL buizen met een 10 Volt stuurspanning dimmen. Contacten, daar bedoel ik de doppen aan weerszijden mee waar de TL buis normaal inzit. Je kunt die door de drukken op klipjes uit elkaar halen en reinigen.[/Q

WEl weten of je dat kunt. komt electra bij kijken. Dan op YouTube kijken.
 
Dit armatuur werkt alleen met twee buizen erin. EVSA is wel te vervangen als je handig bent. Veelal wordt de onderkant met een Dremel open geslepen zodat de voorschakel apparaten bloot komen te liggen. Je kan dan e.e.a. vervangen en vervolgens de armatuur met een kunststof strip weer dichtlijmen. Je kunt dan zelfs denken aan dimbare voorschakelapparaten. Deze kunnen TL buizen met een 10 Volt stuurspanning dimmen. Contacten, daar bedoel ik de doppen aan weerszijden mee waar de TL buis normaal inzit. Je kunt die door de drukken op klipjes uit elkaar halen en reinigen.
Zou toch liever de bovenkant openen..
 
Dit armatuur werkt alleen met twee buizen erin. EVSA is wel te vervangen als je handig bent. Veelal wordt de onderkant met een Dremel open geslepen zodat de voorschakel apparaten bloot komen te liggen. Je kan dan e.e.a. vervangen en vervolgens de armatuur met een kunststof strip weer dichtlijmen. Je kunt dan zelfs denken aan dimbare voorschakelapparaten. Deze kunnen TL buizen met een 10 Volt stuurspanning dimmen. Contacten, daar bedoel ik de doppen aan weerszijden mee waar de TL buis normaal inzit. Je kunt die door de drukken op klipjes uit elkaar halen en reinigen.

Ik ga eerst maar eens reinigen en dan van t weekend kijken of ik ergens een tweede buis kan regelen om te testen of t daar aan lag. Bedankt voor de tips dusver!
 
Vond nog een foto. zo ik hem open ge maakt heb. met een sleetje ,daar 2 schroeven er in. puntje onderuit .

Onderkant.

Toch is bovenkant beter te doen.


DSC_0002.JPG
 
Zou toch liever de bovenkant openen..
Behalve dat er niet mooi uit gaat zien later kan het ook voor problemen zorgen zoals ik zelf al een zag. De EVSA zit bij Juwel aan de bovenkant vast. Je kan dus iets beschadigen zoals bijvoorbeeld de toch al erg korte draden. Verder hoeft aan de onderkant helemaal geen (vocht-)problemen op te leveren wanneer je netjes en goed lijmt.
 
Behalve dat er niet mooi uit gaat zien later kan het ook voor problemen zorgen zoals ik zelf al een zag. De EVSA zit bij Juwel aan de bovenkant vast. Je kan dus iets beschadigen zoals bijvoorbeeld de toch al erg korte draden. Verder hoeft aan de onderkant helemaal geen (vocht-)problemen op te leveren wanneer je netjes en goed lijmt.[/QUOT


Ga je er in zitten harken? Met die ik gemaakt heb , nog geen klachten gehad.
En, heb er al wat gemaakt ,hoor.

En draadje beschadigen. ? trek je een nieuwe van de haspel.

De evsa staat in de onderbak.
Jij zal nooit op de maan komen.
Dit kapot, dat niet mooi.

Mijn Vader zei altijd, Gaat niet bestaat niet. en Kanniet is dood.
 



Vanaf de bovenkant. is betr.
Eenmaal op de bak zie je er niets van.

Nou, Bertus dit vind ik dan niet zo'n goed voorbeeld. Deze meneer lijmt er een kort stuk op welke juist wel opvalt. Het zou dan beter geweest zijn, zo zou ik het tenminste doen, om een nieuw stuk over de gehele lengte te lijmen. Maar natuurlijk mag en kan een ieder doen wat hem of haar het beste lijkt.
 
Eeh Ben onderkant bedoel je toch:SBekijk bijlage 257527
Wat betreft het dimmen daar zijn de juwel buizen niet geschikt voor
Bij dit voorbeeld is de onderkant opengemaakt, je ziet dus dat het voorschakel apparaat aan de bovenkant, de kant dus die je ziet als je op je aquarium kijkt, is bevestigd. Wat betreft het dimmen, we praten hier over TL buizen, niet over ledbuizen. De TL buizen kunnen met een geschikt voorschakelapparaat dus gedimd worden. TL buizen dimmen trouwens niet tot 0. Dat wordt dan vaak weer met een timer gedaan.
 
Begrijpen we mekaar nu verkeerd of halen we onder en bovenkant nu door elkaar

Ik zie het zo bij plaatje is de bovenkant open gehaald de evsa zit op de aluminium hoeklijn bevestigt en deze is met de onderkant verlijm.

Vandaar mijn aanraden om de boven kant open te halen anders zit je met de aluminium hoeklijn met kans op los komen.

De buizen van juwel reageren niet lekker op een dimmer heb ik gemerkt.

Wat het nul punt betreft kan wel met de juiste evsa en dimmer.
 
Begrijpen we mekaar nu verkeerd of halen we onder en bovenkant nu door elkaar

Ik zie het zo bij plaatje is de bovenkant open gehaald de evsa zit op de aluminium hoeklijn bevestigt en deze is met de onderkant verlijm.

Vandaar mijn aanraden om de boven kant open te halen anders zit je met de aluminium hoeklijn met kans op los komen.

De buizen van juwel reageren niet lekker op een dimmer heb ik gemerkt.

Wat het nul punt betreft kan wel met de juiste evsa en dimmer.
Wanneer je goed op je foto kijkt dan zie je de randen van het "draag" gedeelte nog op de ondergrond, de tafel(?), liggen. Je kijkt aan tegen het hangende deel welk open gemaakt is.
Voor de duidelijkheid nog deze foto, hier kijk je op de bovenkant, het dragende deel dus. Hieraan is de EVSA bevestigd dus niet aan deze zijde openmaken om redenen die je zelf ook al aangeeft.
4022573463705_1.jpg
 
Wanneer je goed op je foto kijkt dan zie je de randen van het "draag" gedeelte nog op de ondergrond, de tafel(?), liggen. Je kijkt aan tegen het hangende deel welk open gemaakt is.
Voor de duidelijkheid nog deze foto, hier kijk je op de bovenkant, het dragende deel dus. Hieraan is de EVSA bevestigd dus niet aan deze zijde openmaken om redenen die je zelf ook al aangeeft.
Bekijk bijlage 257533
Denk dat jij het verkeerd begrijpt hoor..
Als je het “deksel” opent ligt de vsa gewoon in de bak, en dus aan de tafelkant van jouw verhaal
 
Denk dat jij het verkeerd begrijpt hoor..
Als je het “deksel” opent ligt de vsa gewoon in de bak, en dus aan de tafelkant van jouw verhaal
Nee, dat is niet zo, ik heb er een aantal opengemaakt, de EVSA hangt aan de bovenkant, vandaar ook mijn pleidooi om daar niet te openen. Je kunt het ook zien op de foto van flipper, de bovenkant ligt op de tafel, je kunt de randen van de bovenkant nog zien, liggend op dat oppervlak. Je kijkt bij die foto aan tegen de ronde kanten van het hangende deel. Wat wel mogelijk is dat er verschillen zijn bij de types lichtkappen van Juwel. De soorten die ik openmaakte en repareerde waren van de Rio soorten. 180 en 240. Ik ken dus niet alle soorten. Hoe het ook zij, misschien is het dan beter om te zeggen maak nooit een kap open aan de kant waar de EVSA bevestigd zit.
 
Deze is ook ven een rio 400 hoor
voor alle duidelijkheid ik beschouw en zo te zien anderen ook de boven kant van de licht bak de kant die in het zicht zit als hij op de bak ligt
 
OOk nog wat oudere lichtbak.

DSC05573.jpg



Zaten in de bak vast.
Bovenzijde staat er naast.
 
Als je een grote mond hebt val je vast eens op je bek, placht mijn vader altijd te zeggen. Ik had nog wat onderdelen liggen van de gestripte Rio 180 TL lichtbalk waar ik zoeven van vertelde dat het voorschakelapparaat aan de bovenkant vast zat. Niet dus. In mijn geheugen wist ik het zeker maar jullie hebben allemaal gelijk en ik niet. Daar moet je dan ook voor uitkomen. Hier past dus een nederig excuus aan @flipper34, Bertus en @tuinkabouter. Jongens jullie hadden volkomen gelijk en ik niet!!!
 
Als je een grote mond hebt val je vast eens op je bek, placht mijn vader altijd te zeggen. Ik had nog wat onderdelen liggen van de gestripte Rio 180 TL lichtbalk waar ik zoeven van vertelde dat het voorschakelapparaat aan de bovenkant vast zat. Niet dus. In mijn geheugen wist ik het zeker maar jullie hebben allemaal gelijk en ik niet. Daar moet je dan ook voor uitkomen. Hier past dus een nederig excuus aan @flipper34, Bertus en @tuinkabouter. Jongens jullie hadden volkomen gelijk en ik niet!!!
Is ook wel eens fijn om gelijk te hebben, normaal heeft mijn vrouw dat altijd :p
Moet wel zeggen dat jouw standvastigheid mij aan het twijfelen maakte, dat ik misschien een oude serie had ofzo dat het nu anders is..
 
Als je een grote mond hebt val je vast eens op je bek, placht mijn vader altijd te zeggen. Ik had nog wat onderdelen liggen van de gestripte Rio 180 TL lichtbalk waar ik zoeven van vertelde dat het voorschakelapparaat aan de bovenkant vast zat. Niet dus. In mijn geheugen wist ik het zeker maar jullie hebben allemaal gelijk en ik niet. Daar moet je dan ook voor uitkomen. Hier past dus een nederig excuus aan @flipper34, Bertus en @tuinkabouter. Jongens jullie hadden volkomen gelijk en ik niet!!!


En zo heb je een forum welles nietus.
Maakt niet uit, hoor. al doende leert men.
Ik was ook 15 toen ik begon.

Zo dus. en niet luisteren. Dan handzagen vijlen. en niet goed gedaan? over de bankschroef. weg tanden. overnieuw. tot 4 x toe.

Dan pakte hij een naald. liet die over de tanden glijden . moest in 1 x door.

Dus, aannemen wat de ouden zeggen. he.

Die erachterin staat. was oude baas.


IMG_20170912_0003.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20170914_0001.pdf
    735.4 KB · Weergaven: 105
Als je een grote mond hebt val je vast eens op je bek, placht mijn vader altijd te zeggen. Ik had nog wat onderdelen liggen van de gestripte Rio 180 TL lichtbalk waar ik zoeven van vertelde dat het voorschakelapparaat aan de bovenkant vast zat. Niet dus. In mijn geheugen wist ik het zeker maar jullie hebben allemaal gelijk en ik niet. Daar moet je dan ook voor uitkomen. Hier past dus een nederig excuus aan @flipper34, Bertus en @tuinkabouter. Jongens jullie hadden volkomen gelijk en ik niet!!!
zo zie je maar geheugen haalt soms lelijke streken met de mens uit :D
Gebeurt hier ook hoor:D
 
Dan handzagen vijlen. en niet goed gedaan? over de bankschroef. weg tanden. overnieuw. tot 4 x toe.

Dan pakte hij een naald. liet die over de tanden glijden . moest in 1 x door.

Maakte je dan ijzerzagen? En vijlde je de zaagtanden stuk voor stuk uit met de hand(vijl)?

En die werden dan uiteindelijk door de oude baas "gekeurd" met de naald? (bedoel je een ijzeren naald eigenlijk?)
Leuk om die foto te zien!
Ik zie onmiddellijk dat je toen al een deugniet was. :D;)
 
Ja, Handzagen hield je zelf bij.
EErst strijken, Dan tanden zetten.links en rechts, dan de tanden vijlen . de goeie kant op.
Anders
:koffie: grote tand, kleine tand.
 
Ik zie onmiddellijk dat je toen al een deugniet was.

Tja, als je op de leerschool je hout gaat staan te schaven, terwijl je het met de hand moet doen.
Nie goed,he.
 

Terug
Bovenaan