TL T8-T5 combineren met LED

F

fish lover

Guest
Hallo in een ander topic vroeg ik welke led er beter was.
Omdat er nog veel discussie is of led �berhaupt wel goed is voor de planten en energie besparing. Heb ik een anderen vraag.
Wat als ik mijn T8 lichten wil combineren met led.
Waar het mij om gaat is dat ik een mooie geleidelijke zon opkomst en ondergang heb plus een beetje nacht verlichting.
Kan ik dan niet beter gewoon een rgb strip of 2 aan me huidige verlichting toevoegen en die op dit schema laten draaien.
En dat mijn TL verlichting gewoon aanspringt zoals altijd.
en als ik bijvoorbeeld bij kitelighte led koop kunnen deze klemmetjes tegen de warmte van de TL als ik deze hier aan vast maak?

mvg
 
De klemmetjes kunnen niet tegen die hitte maar als je tl als hoofdverlichting hebt kun je voor de led verlichting goedkope strips nemen zorg dat ze wel waterdicht zijn. Alleen rgb betekent dus dat je alleen met groen blauw en rood gaat werken het mooiste is als je dan nog een witte er bij doet. kijk maar een bij http://www.banggood.com
 
en waarom wit dan ??
 
Loopt het mooier over naar je tl en bij die site kost het ook maar 4,00
 
hmmm okee dus voor de overgang is het mooier.
 
zal deze overgang wel vloeiend zijn of zullen de vissen als nog veel last hebben van de TL die aan en uit gaan ?
 
Vloeiend in de strikte zin van het woord zal het natuurlijk niet zijn, maar de vraag is of dat 'nodig' is. En of je dat wilt. Wel zal de overgang een stuk minder zijn en zullen - gesteld even dat vissen wel eve schrikken van licht dat plots aan- of uitknalt - de vissen toch wat minder schrikken, een prettigere overgang dus. Wij merken zelfs al verschil in schrikreacties tussen het aangaan van de TL's in een volledig donkere kamer of een al wat verlichte (lampen, liever nog daglicht) kamer.

~ Ivo
 
Bij volledig led is het schrikken helemaal weg, zover ik kan waarnemen. Bij mij schrikken ze niet meer, althans van licht katten tellen niet mee;)
 
ik ga denk ik toch eerst de combi proberen want het kost toch een hoop geld.
Lees van kitelighte veel goede reviews. maar die snap ik niet allemaal.
Bijna iedereen heeft binnen een bepaalde tijd zijn led moeten terug sturen.
en dan nog tevreden zijn over het product ? :S
Ja ze kregen nieuwe maar die doen straks het zelfde :S maar goed tot zover mijn verbazing.

ik heb dan ook besloten een goede controller te kopen en inderdaad een ( goedkope ) strip rgb te maken en smd ( wit )
 
Zouden 30 rgb ledjes pm genoeg zijn voor het gewenste effect ?
 
Ik heb op me malawi bak al meer dan 8 maanden de ledbalken van ze en nog geen problemen, heb ze wel op max 90%, en de kleine is nog te kort om iets over te zeggen zitten ze net een maand boven.
 
ja ik ga toch maar eerst voor LED met TL
ook van wegen de kosten en die niet super positieve verhalen over de kwaliteit.
nou ben ik alleen niet zo fan van uit china bestellen ( nog nooit gedaan )
maar het trekt me niet zo ( wat een boer niet kent eetie niet zeg maar :p )
bij de led strip koning ben ik voor een setje wel het goedkoopste uit.
1x 70cm wit
en 1x 70 cm rgb
plus controller en adapter.
 
Ik heb ook een groot deel voor me tuinverlichting uit china, en altijd gehad. Duurt wel 3 weken.
 
tja liefst wil het vandaag nog .
ben alleen zo besluiteloos als de p*st. :p
komt omdat ik op de bezuiniging toer ben voor eventuele verhuizing dit jaar :p
plus dat ik eigenlijk ook een groter aquarium wil dan :p
 
DAn zou ik lekker wachten totdat je dat allemaal weet:)
 
haha maar dat kan net zo goed nog 1 tot 2 jaar duren weet niet wanneer iemand me eigen huis wil kopen :p en wie weet houd ik deze nog wel een tijd
dus daarom wil ook iets wat nog uitbreidbaar is en dergelijken.
wie weet past er niet eens een groter aquarium in of is het verschil maar 20cm met wat ik nu heb.
vandaar dat ik het toch wel nu voor deze bak al wil.
 
Terug
Bovenaan