Wat is er nieuw

toch een zandstrook in mijn draaiende aquarium, kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter bym
  • Startdatum Startdatum
B

bym

Guest
Een half jaar geleden heb ik een juwel vision 260 gekocht. Nu qua visbestand eindelijk naar mijn zin maar, ik heb er oa een koppeltje geophagus brasiliensis in zitten en die willen graag zand en ik heb een grind bodem...

Nou heb ik in het voorste deel een stukje open vlakte en wil daar graag zand hebben zodat de visjes hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. achterin staan veel planten dus dat wil ik zo laten...is het mogelijk om het voorste deel het grind eruit te halen (is een dun laagje) en er zand in te doen? Zo ja hoe pak ik dat aan?

Groetjes Brenda

Ik zou in iedergeval zorgen dat de onderkant van je huidige bodem niet helemaal omhoog komt door het water.

Als je een dikke slang hebt kun je het grind er misschien uit zuigen.
Ik doe zelf nieuw zand altijd met een netje erin dan krijg je weinig verstuiving

dat zou wel moeten kunnen ja.

voorste gedeelte van de bodem wegzuigen, en (zoals ik het altijd doe) met een maatbekertje het zand op de goeie plek neerleggen.

alleen denk ik wel dat het gaat mengen met elkaar op ten duur, hoe je dit zou voorkomen geen idee.

Je kunt met (dun) plexieglas een scheidingswandje maken. Eventueel bestrooien met zand en met een vlammetje in vorm buigen.
Er zijn ook terras stenen te koop (juwel, HS Aqua), maar die zijn behoorlijk hoog, misschien te hoog voor wat jij wilt.

Je moet er echt een scheidingswandje tussen plaatsen, anders gaat het zand en het grind altijd mengen en dat wil je echt niet hebben.
Je zou ook met plat leisteen een wandje kunnen maken. En ze bijvoorbeeld aan elkaar kitten met aquarium kit.

Brasiliensis is niet alleen een zandhapper maar ook een enorme bouwvakker. Dat betekent dat ze de hele bak gaan verbouwen naar hun zin en dat houdt in dat ze gaan graven en graven en graven en dan liefst achterin. Dus alles wat net vaststaat gaat drijven en al je zand/grind zullen ze tegen de voorruit spugen. Paadjes, scheidingswandjes ,helaas pindakaas maar wordt een grote zooi. Daarnaast als je echt een koppel hebt en ze krijgen een nestje dan claimen ze minimaal 1 !!!! meter van boven tot beneden en zullen dus al je andere visjes ergens boven of beneden in een hoekje hangen. Ben benieuwd wat je erbij hebt zitten. Kortom de bak is minimaal aan afmeting voor deze cichlide en ze zijn zeker niet geschikt voor een gezelschapsaquarium

Brasiliensis is niet alleen een zandhapper maar ook een enorme bouwvakker.
Hmmm dat klinkt zorgelijk 😱 nou maak ik me om de bakmaat niet zo'n zorgen, de kwastvinsnoeken groeien de bak ook ooit uit, soms moet je jezelf een goed excuus verschaffen om wat nieuws te kopen😉 😀 maar vind het wel vervelend dat ze zich met de inrichting gaan bemoeien...dat hou ik het liefst zelf in de hand...
Nou dacht ik dat met stenen en kienhout de plantjes wel op zijn plaats te houden waren maar als ik dit lees begin ik te twijfelen...Nou ja maar even afwachten wat er gaat gebeuren...Heb wel een deal met de dierenwinkel dat ze terug mogen als het niet gaat..

Ik heb trouwens 3 kwastvinsnoeken en 2 koppeltjes kersenbuiken en een klauwkikker erin zitten...En 2 algeneters waarvan ik niet weet wat het zijn, die zijn met de bak mee gekomen...

Zou zelf eerst het bestand aanpakken ipv de inrichting want is verre van ideaal zo met deze bewoners.

Zou zelf eerst het bestand aanpakken ipv de inrichting want is verre van ideaal zo met deze bewoners.

Helemaal mee eens, ik ben ook van mening dat een zandvlakte wel de minste zorgen zijn.
Je bestand is(om het netjes te zeggen)niet van dien aard dat daar over te stoefen valt.

Oke... Nou even mijn gedachten achter de keuze van mijn dierbestand: de dieren passen qua waterwaardes en temperatuur bij elkaar, behalve behalve de brasiliensis dat geef ik toe. Daar had ik vooral naar de zuurgraad gezocht en niet de temperatuur 😱 nou sta ik er zeker voor open om daarover van gedachten te wisselen en adviezen aan te nemen, zeker omdat ik van mening ben dat dieren zo lang ze leven goed verzorgd moeten worden. Eten en gegeten worden het ik overigens geen problemen mee.
De visjes lijsten het erg goed te doen en ik heb ook 2 jonkies bij de polypterus senegalus gehad alleen is tijdens het Ruiten poetsen de kweekbak met larven gezonken😳 maar goed jullie denken er anders over, vertel????

Zo lang het goed gaat, gaat het goed 😉. Je moet alleen zorgen dat wanneer het fout gaat je iets hebt om de vissen op te vangen of meteen weg te kunnen brengen. Stress is een van de grootste doodsoorzaken bij cichliden en dat kan heel snel gaan. Dus zodra er een van je vissen met stessstrepen in een hoekje hangt, meteen ingrijpen. Ook als er langdurig nagejaagd wordt, meteen ingrijpen. Voor de rest is het aan jouw oog om te zien wat acceptabel is en wanneer de koek op is 😉

Voorkomen lijkt me beter dan genezen maar moet eigenlijk wel eerlijk bekennen dat ik niet uit eigen ervaring spreek.
De snoeken worden echt te groot voor een 120cm bak en de ellende is dat het jammer genoeg niet zo werkt om vissen pas weg te doen als ze te groot worden/zijn.
Probleem is dat ze dan meestal al vergroeid zijn.
Voorzie ook een hoop trammelant als de kersenbuiken nestjes hebben want zijn dan enorme bazen.

Hoe groot zijn de kwastvin alen? Ze houden best van af en toe baantjes trekken en 'cruisen' in de bovenlaag. als je ze echt gelukkig wilt maken zou je misschien eens voor een grotere bak kunnen kijken?

Je moet alleen zorgen dat wanneer het fout gaat je iets hebt om de vissen op te vangen of meteen weg te kunnen brengen

Ik heb 2 draaiende 60 cm bakjes staan dus mocht er ooit de pleuris uitbreken dan kan ik op ieder moment de grote wisseltruc doen 🙂, al is het maar om het weekend door te komen. De dierenspeciaalzaak waar ik altijd heen ha vind het prima als ik vissen terug breng/ruil dus wat dat betreft dat is ook wel heel fijn!

De snoeken worden echt te groot voor een 120cm bak

Ik heb de polyptrus senegalus en die staat dus te boek als mimimum maat 1.20m daarom heb ik hem aangeschaft...😱

Hoe groot zijn de kwastvin alen? Ze houden best van af en toe baantjes trekken en 'cruisen' in de bovenlaag. als je ze echt gelukkig wilt maken zou je misschien eens voor een grotere bak kunnen kijken?

Maar inderdaad wat je zegt het zijn flinke zwemmers ze zijn echt heel leuk om door de bak te zien racen,😀 ze zijn nu 23, 17 en 9cm, nou heb ik sowieso al het plan om in de toekomst nog en grotere bak aan te schaffen, maar deze staat net een half jaartje en dus moet ik het eerst even in de week zetten voordat manlief akoord gaat met een nieuwe bak 😀 bij aanschaf van deze bak waren de vreselijke spongebob ornamenten de deal, ben benieuwd wat de volgende deal wordt 😀😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan