Wat is er nieuw

Toch eindelijk begonnen met nieuwe hobby

Lordilotr

Member
Lid geworden
11 juni 2025
Leeftijd
30
Hoi allemaal!

Sinds drie weken dus toch eindelijk begonnen met deze hobby. Ik ben een totale newbie, geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen maar ik merkte toch op dat veel informatie op internet lijnrecht tegenover elkaar staat en niet heel duidelijk is. Ofwel ik zoek gewoon niet goed, dat kan natuurlijk ook!

Ik heb een aquarium van 90L, 60x40x38cm. Ik heb geprobeerd een soort rivierbed na te maken met flink wat driftwood, stenen en veel levende planten. Nu zit ik nog bomvol vragen. Misschien dat jullie mij hier bij kunnen helpen?

Ik heb namelijk totaal niet een helder idee hoe ik de tank moet cyclen? Ik heb huishoud ammonia van de AH maar durf die niet te gebruiken. Online lees ik overal dat een fishless cycle het beste is maar ik begrijp niet goed hoe de bacteriën (Safe start of colombo bacto B7) overleven zonder de initiële ammonia?

Als nieuweling in de hobby wil ik natuurlijk ook heel mijn aquarium volgooien met vissoorten. Ik heb wel een idee van wat ik wil, maar sta erg open voor input. Mijn idee voor de eerste bezetting op chronologische volgorde van hoe ik ze wil toevoegen is:
- 10x neocardinina garnalen
- 8x Corydoras Habrosus
- 14x Ember tetra's
- 8x Celestial Pearl Danio's
- 4x Otocinclus (Affinis)
- 2x Honinggoerami's

Verder is alle advies en zijn alle tips&tricks enorm welkom! Een kritiek uiteraard ook!

Bijlagen

• 1.jpeg
    1.jpeg
    409.3 KB · Weergaven: 28
  • 2.jpeg
    2.jpeg
    333.7 KB · Weergaven: 24
  • 3.jpeg
    3.jpeg
    220.2 KB · Weergaven: 26
  • 4.jpeg
    4.jpeg
    273 KB · Weergaven: 28
  • 5.jpeg
    5.jpeg
    260.5 KB · Weergaven: 28
  • 6.jpeg
    6.jpeg
    369.4 KB · Weergaven: 29
  • 7.jpeg
    7.jpeg
    395.6 KB · Weergaven: 27
Welkom. Eerste opzet is prima. Gewoon af en toe wat vlokvoer verkruimelen in de bak voor de bacteriecultuur in de filter en bodem.

Qua visbestand vindt ik het erg veel. Ik zou het bij 1 scholenvis houden. Danio’s zijn volgens mij aardig drukke zwemmers en hebben wel wat ruimte nodig.

Mooie al voor een eerste bak.
De bak cyclen is niet moeilijk. Gewoon 4 weken met rust laten zonder bewoners erin en 1x per week een heel klein beetje visvoer toevoegen.
De geplande bewoners is echt teveel zoals hiervoven al gezegd.

Welkom en ik ben het met Albert eens. Af en toe wat voer verkruimelen en lekker 4 weken het de tijd geven. Je bent nieuw en kan dan het beste geen rare sprongen gaan maken.

Bedankt! Dan ga ik beginnen met het visvoer dat ik wil gebruiken. Wat is volgens jullie een betere bezetting voor deze aquarium? Kan ik bijvoorbeeld wel de kleine corydoras samen met de ember tetra's doen?

Bedankt! Dan ga ik beginnen met het visvoer dat ik wil gebruiken. Wat is volgens jullie een betere bezetting voor deze aquarium? Kan ik bijvoorbeeld wel de kleine corydoras samen met de ember tetra's doen?
Dat zal prima gaan, ook de garnalen kunnen er prima bij.

Zeer mooie start overigens 👍.

Ik zou idd ook voor wat minder soorten gaan, maar het aantal garnalen kan wel naar 20-30, zijn maar erg klein en met 10 is de kans aanwezig dat je ze niet veel zult zien 🙂

Ik wilde inderdaad kijken of ik met de garnalen kon beginnen. Online lees ik veel over dat het misschien beter is om ze later in een seasoned aquarium toe te voegen omdat ze daar baat bij hebben. Aan de andere kant lees ik ook dat het slim kan zijn om ze vroeg toe te voegen zodat ze niet lastig gevallen worden door andere vissen en ze hun gang kunnen gaan.

Welkom, mooie bak.
Let wel even op je heater of die helemaal onder water mag.

Online lees ik veel over dat het misschien beter is om ze later in een seasoned aquarium toe te voegen omdat ze daar baat bij hebben.

Weekje of 6 is prima, dan zit er genoeg microleven voor ze in de bak en is de kans dat je nog een nitriet piekje krijgt klein.
Zelf wacht ik ongeveer een week na de nitrietpiek, anderen wachten niet.

Zou wel voor een stuk of 20 garnalen gaan, verhouding ongeveer 1 mannetje op 5 tot 7 vrouwtjes is eigenlijk het mooiste.
Kweken ze wat sneller op tot een grote kolonie.

Welkom, mooie bak.
Let wel even op je heater of die helemaal onder water mag.

Weekje of 6 is prima, dan zit er genoeg microleven voor ze in de bak en is de kans dat je nog een nitriet piekje krijgt klein.
Zelf wacht ik ongeveer een week na de nitrietpiek, anderen wachten niet.

Zou wel voor een stuk of 20 garnalen gaan, verhouding ongeveer 1 mannetje op 5 tot 7 vrouwtjes is eigenlijk het mooiste.
Kweken ze wat sneller op tot een grote kolonie.
De heater mag volledig onder water! Goed van de heads-up!

Ik wil er inderdaad wel meer. Te beginnen met 10, misschien later nog 10. Planten deze beestjes zich redelijk snel voort?

Hoi, ik ben ook nieuw hier en heb in mijn aquarium (60-40-56) een groepje van 8 corridoras adolfoi samen met 20 embertetra's. Dat gaat heel erg leuk samen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan