Wat is er nieuw

Toch nog een keer purigen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter doejfa
  • Startdatum Startdatum
D

doejfa

Guest
Ik gebruik sinds kort purigen, met name ook omdat ammonium en nitriet goed worden weggevangen. Dat is in een goed ingedraaide bak niet nodig, maar toch, ik heb een paar keer na een beetje behoorlijke schoonmaakbeurt opeens nitriet in de bak gehad en ik ben daar heel erg bang voor. Maar ik zit wel met een paar vragen, ondanks de pagina's lange discussies die op de diverse fora zijn gevoerd hierover.
Purigen vangt ammonium en nitriet en dus voedsel voor de bacterien weg.
Vragen:
1. Als purigen het laatste filter is, is er dan voldoende voedsel voor een goede bacteriecultuur?
Het antwoord is met name van belang als plots de purigen eruit moet, bv vanwege medicijngebruik. Kom je dan niet met een nitrietpiek te zitten??

2. Naarmate purigen minder gaat werken, zullen naar ik aanneem de bacterien navenant groeien. Ik neem dus aan dat in dat geval bij verwijderen van de purigen er geen nitrietprobleem zal ontstaan?

3.Is purigen niet een prima middel om aan te raden aan al die beginners die met een ammonium- of nitrietpiek komen te zitten? Er volgt dan een half jaar waarin de werking van de purigen vermindert en de bacterien het over kunnen nemen?

4. Wat zijn de nadelen van purigen? Het vangt nitraat weg, je kan geen medicijnen gebruiken, ....?????
 
Als je Purigen eruit gaat halen dan krijg je echt geen no2 piek hoor. Het haalt organische stoffen eruit zover ik weet maar je krijgt zonder geen problemen als de bak is ingedraaid.
Zelf haal ik de Purigen meestal zo om de 2 maanden uit om te regenereren maar dat zal per bak anders zijn. Het haalt geen nitraat weg want het filtert organische stoffen eruit en nitraat is anorganisch. Ik volg de EI en het filtert niet de po4 en no3 eruit die ik toevoeg.
 
4. Wat zijn de nadelen van purigen? Het vangt nitraat weg, je kan geen medicijnen gebruiken, ....?????

Van wat ik er over gelezen op diverse sites en fora heb haalt Purigen wel de looizuren eruit die je bijvoorbeeld toevoegt met Catappa bladeren of elzen proppen.
 
Van wat ik er over gelezen op diverse sites en fora heb haalt Purigen wel de looizuren eruit die je bijvoorbeeld toevoegt met Catappa bladeren of elzen proppen.


Dat zijn denk ik ook organische stoffen. Maar ik ben geen chemicus en doe dus maar een gooi hoor😉. Wat ik wel weet is dat je het niet met medicatie moet gebruiken maar anders zitten er geen echte nadelen aan zover ik weet en kun je het ook verwijderen zonder problemen te krijgen.
 
Als het gebruikt wordt icm slijmhuid medicatie wordt het giftig, en het haalt alle kleuren en organische stoffen uit je water. Dit zullen velen een voordeel vinden, maar zelf vind ik het een nadeel aangezien ik blackwater bak heb...
 
Als het gebruikt wordt icm slijmhuid medicatie wordt het giftig, en het haalt alle kleuren en organische stoffen uit je water. Dit zullen velen een voordeel vinden, maar zelf vind ik het een nadeel aangezien ik blackwater bak heb...


Inderdaad ligt dat met Blackwater weer net even anders. Dat het giftig wordt icm medicatie is mij niet bekend.
 
Inderdaad ligt dat met Blackwater weer net even anders. Dat het giftig wordt icm medicatie is mij niet bekend.
Niet bij alle medicatie maar bij "Slime coat products" wat volgens mij een soort van medicatie is om de slijm huid van vissen te beschermen. Dit heb ik gevonden op hun forum:
"Not to be used with any products with slime coat in them, this can cause the product to become toxic"

Met het volgende als reden:

"The problem with Purigen and slime coat products occurs in the regeneration of Purigen. After using bleach to remove the organics you then soak the Purigen in a dechlorinator to remove the chlorine bleach. Many companies that have a slime coat enhancer in their products use an amine based polymer. That amine can attach to the chlorine creating chloramine. Chloramine is rather stable and can kill your fish when added to the aquarium."

Bepaalde producten kunnen dus reageren met bleek (gebruikt om purigen te regenereren), wat er voor zorgt dat er chloramine vrij komt en door de purigen wordt geabsorbeerd, en de chloramine komt uiteindelijk vrij in het aquarium met alle gevolgen ervan. Er wordt geadviseerd om na het regenereren altijd Prime (of een andere waterverbeteraar zonder amine) te gebruiken om eventuele chloramine te voorkomen.
 
Als je Purigen eruit gaat halen dan krijg je echt geen no2 piek hoor. Het haalt organische stoffen eruit zover ik weet maar je krijgt zonder geen problemen als de bak is ingedraaid.
Zelf haal ik de Purigen meestal zo om de 2 maanden uit om te regenereren maar dat zal per bak anders zijn. Het haalt geen nitraat weg want het filtert organische stoffen eruit en nitraat is anorganisch. Ik volg de EI en het filtert niet de po4 en no3 eruit die ik toevoeg.
Je hebt gelijk, hethaalt de organische stoffne weg, waardoor geen of minder nitraat wordt gevormd. Zo klopt het geloof.
In ieder geval geruststellend om te horen dat het de bacteriecultuur niet wezenlijk aantast. Er zijn andere berichten geweest, ook op dit forum.
Van wat ik er over gelezen op diverse sites en fora heb haalt Purigen wel de looizuren eruit die je bijvoorbeeld toevoegt met Catappa bladeren of elzen proppen.
Ja en dat is heel jammer, want ik gebruik catappabladeren. Maar wellicht wordt niet alles weggevangen.
 
Niet bij alle medicatie maar bij "Slime coat products" wat volgens mij een soort van medicatie is om de slijm huid van vissen te beschermen. Dit heb ik gevonden op hun forum:
"Not to be used with any products with slime coat in them, this can cause the product to become toxic"

Met het volgende als reden:

"The problem with Purigen and slime coat products occurs in the regeneration of Purigen. After using bleach to remove the organics you then soak the Purigen in a dechlorinator to remove the chlorine bleach. Many companies that have a slime coat enhancer in their products use an amine based polymer. That amine can attach to the chlorine creating chloramine. Chloramine is rather stable and can kill your fish when added to the aquarium."

Bepaalde producten kunnen dus reageren met bleek (gebruikt om purigen te regenereren), wat er voor zorgt dat er chloramine vrij komt en door de purigen wordt geabsorbeerd, en de chloramine komt uiteindelijk vrij in het aquarium met alle gevolgen ervan. Er wordt geadviseerd om na het regenereren altijd Prime (of een andere waterverbeteraar zonder amine) te gebruiken om eventuele chloramine te voorkomen.

Ik zou wel een lijst willen hebben wat wel en niet samen kan gaan. Wat ik weet:
Tetra Aquasafe is niet te gebruiken.
Dupla duplagan is niet te gebruiken.
Sera aquatan is wel te gebruiken.
JBL biotopol is wel te gebruiken.
HS Procell is wel te gebruiken.

Middelen die als waterverbeteraar worden gebruikt:
Tetra Aquasafe is niet te gebruiken.
Dupla duplagan is niet te gebruiken.
Dennerle Avera is wel te gebruiken.
Sera aquatan is wel te gebruiken.

Middelen die de plantengroei versterken:

Alle niet organische(anorganische) stoffen zijn goed te gebruiken daar purigen deze stoffen niet opneemt. Dit zijn:
Easylife profito
Plantenpracht
Dennerle elements
Seachem Flourish
Sporenmix
Stockoplossingen NO3-, PO4_3-, Fe2+, K+

Easy-life's easycarbo is ook te gebruiken maar wellicht dat purigen dit opneemt, dus uit het water haalt. ???
 
Hoe vind ik op mijn producten ,vb plantenvoeding FLORE 1CARBO van Sera of het mag? en op mijn GH+? want ik ken niks van organisch of niet organisch .Dit omdat ik in mijn opgestart bakje bruin water heb van mijn hout en Purigen er ga in doen
 
Hoe vind ik op mijn producten ,vb plantenvoeding FLORE 1CARBO van Sera of het mag? en op mijn GH+? want ik ken niks van organisch of niet organisch .Dit omdat ik in mijn opgestart bakje bruin water heb van mijn hout en Purigen er ga in doen
Plantenvoeding is anorganisch en wordt er niet uitgehaald door Purigen.
 
Ik zou wel een lijst willen hebben wat wel en niet samen kan gaan. Wat ik weet:
Tetra Aquasafe is niet te gebruiken.
Dupla duplagan is niet te gebruiken.
Sera aquatan is wel te gebruiken.
JBL biotopol is wel te gebruiken.
HS Procell is wel te gebruiken.

Middelen die als waterverbeteraar worden gebruikt:
Tetra Aquasafe is niet te gebruiken.
Dupla duplagan is niet te gebruiken.
Dennerle Avera is wel te gebruiken.
Sera aquatan is wel te gebruiken.

Middelen die de plantengroei versterken:

Alle niet organische(anorganische) stoffen zijn goed te gebruiken daar purigen deze stoffen niet opneemt. Dit zijn:
Easylife profito
Plantenpracht
Dennerle elements
Seachem Flourish
Sporenmix
Stockoplossingen NO3-, PO4_3-, Fe2+, K+

Easy-life's easycarbo is ook te gebruiken maar wellicht dat purigen dit opneemt, dus uit het water haalt. ???
Je kan je denk ik eenvoudiger afvragen of je al die waterverbeteraars, al of niet met purigen, sowieso wel in je bak zou willen kieperen. Volgens mij is dit alleen maar goed voor de producent en je Lfs.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan