Toch overstappen op LED?

Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
Berichten
558
Locatie
Rijswijk ZH
Ik heb nog een hele ouderwetse T8 verlichting in mijn aquarium die ik eigenlijk eerdaags moet gaan vervangen. Normaliter koop ik gewoon een goedkoop buisje op internet of de bouwmarkt maar ik moest toch naar de dierenwinkel waarvan ik weet dat ze een redelijk grote aquarium afdeling hebben. Maar mooi dat ze daar geen T8 buizen meer verkochten. Wel een heel rek met de superfish retro LED verlichting. Dus nu begin ik toch te denken of ik die overstap niet eens moet gaan maken.... Heeft er hier iemand ervaring met deze verlichting? Grootste punt wat voor mij belangrijk is, is dat ik geen zin heb om CO2 te gaan gebruiken. Kom ik ermee weg met alleen een goede plantenvoeding (ik gebruik de AIO complete van aquariumbemesting), door hier eventueel meer van te gaan geven?
 
hang je er toch gewoon een 830 of 840 buis in van de bouwmarkt?
Waarom zou je het aanpassen als dit werkt?
 
Ben het helemaal met Wouter eens en de T8 kun je in de regel bij de bouwmarkt kopen en ik gebruikte altijd de 840 of de 830.
Ik zou persoonlijk dan ook niet op led overgaan. Op internet zijn die buisjes ook genoeg te vinden nog.
 
Waarom zou je het aanpassen als dit werkt?
Omdat ik nu altijd beperkt ben tot weinig eisende planten, heb nu een Limnophila heterophylla die het niet echt lekker doet bijvoorbeeld. Alternanthera reineckii heb ik geprobeerd maar dat was gedoemd tot mislukken.

Ben het helemaal met Wouter eens en de T8 kun je in de regel bij de bouwmarkt kopen en ik gebruikte altijd de 840 of de 830.
Ik zou persoonlijk dan ook niet op led overgaan. Op internet zijn die buisjes ook genoeg te vinden nog.

hang je er toch gewoon een 830 of 840 buis in van de bouwmarkt?
Denk dat ik voorlopig maar bij T8 blijf. Wel heb ik er een reflector bij gehangen, misschien dat dat ook nog iets helpt in de plantengroei.
Dank voor de input!
 
De retrolijn heb ik zelf en ze zijn wel iets feller dan de tl maar het zijn hele prettige lampen. Absoluut niet van die felle witte lichtbommen. Mocht je erop overstappen kan ik een los dimmertje aanbevelen die ongeveer 5 euro kost en die gewoon past op de retroled..
Maar als hierboven gezegd, ik kom de tl's ook nog regelmatig tegen en er is niets op tegen deze te blijven gebruiken .
 
Met meer licht om je planten beter te laten groeien kom je vrij snel al in de CO2 toevoeging uit, al dan niet met een simpel bioco2 setje
 
De retrolijn heb ik zelf en ze zijn wel iets feller dan de tl maar het zijn hele prettige lampen. Absoluut niet van die felle witte lichtbommen. Mocht je erop overstappen kan ik een los dimmertje aanbevelen die ongeveer 5 euro kost en die gewoon past op de retroled..
Maar als hierboven gezegd, ik kom de tl's ook nog regelmatig tegen en er is niets op tegen deze te blijven gebruiken .
Goed om te weten, ik was inderdaad ook wel benieuwd hoe het licht eruit zou zien.

Met meer licht om je planten beter te laten groeien kom je vrij snel al in de CO2 toevoeging uit, al dan niet met een simpel bioco2 setje
Daar was ik al een beetje bang voor, al ben ik wel benieuwd of er echt heel veel meer licht vanaf komt dan van de T8. Blijkbaar wel iets feller, maar heb het dan meer over het voor de planten bruikbare licht. Dat zal ongetwijfeld wel op internet te vinden zijn maar voorlopig houd ik het nog maar even bij mijn ouderwetse T8. Heb er vanavond een nieuw buisje ingehangen dus kan er voorlopig weer even tegen.
 
Goed om te weten, ik was inderdaad ook wel benieuwd hoe het licht eruit zou zien.


Daar was ik al een beetje bang voor, al ben ik wel benieuwd of er echt heel veel meer licht vanaf komt dan van de T8. Blijkbaar wel iets feller, maar heb het dan meer over het voor de planten bruikbare licht. Dat zal ongetwijfeld wel op internet te vinden zijn maar voorlopig houd ik het nog maar even bij mijn ouderwetse T8. Heb er vanavond een nieuw buisje ingehangen dus kan er voorlopig weer even tegen.
Het oogt vaak vooral feller omdat er een andere kleur licht word toegepast, de totale hoeveelheid licht zal niet veel meer zijn.
Althans niet met een lamp als die van superfish, ga je er een daytime matrix, juwel helialux, JMB of aquatlantis easyled boven hangen word het een ander verhaal.

het feller lijken kan ook nog een probleem geven dat je planten eraan moeten wennen of geheel slechter gaan groeien omdat er meer blauw is verwerkt in het licht.
En sommige mensen beweren ook dat blauw(er) licht zorgt voor meer algen, maar dat geloof ik zelf niet zo heel erg
 
Voorlopig probeer ik het met een nieuwe buis en een reflector. Als dat pluizige plantje (en misschien wat nieuwe plantjes die ik vandaag heb ontvangen) het nog steeds niet lekker doen, kan ik het misschien overwegen. Als de lichtopbrengst niet heel veel meer is kom ik er misschien nog mee weg om geen co2 te gebruiken. Als is dit ook wel iets om rekening mee te houden:
het feller lijken kan ook nog een probleem geven dat je planten eraan moeten wennen of geheel slechter gaan groeien omdat er meer blauw is verwerkt in het licht.
Dank voor je extra info!
 
Terug
Bovenaan