toevalskweekje Corydoras habrosus


Merry

Active member
Lid geworden
11 juni 2021
Berichten
28
Leeftijd
49
Zoals een aantal gelezen hebben, heb ik mijn aquarium opnieuw ingericht. Ik heb er toen ook 12 Cor. habrosus in gezet.
Of ze er nog alle 12 zijn weet ik niet, ik zie ze nooit alle 12.

vandaag vielen me twee dingen op. 1 vrouwtje was druk in de weer met het afzetten van eitjes en werd omzwermt door zeker 4 mannetjes.
Een enkel eitje viel op de bodem maar ook zeker een aantal aan de onderkant van bladeren.
Hopelijk lukt het een paar eitjes om uit te komen en groot genoeg te worden om niet meer opgegeten te worden.

Het 2e dat ik ontdekte was een jonkie van zeker 1-2 maanden!
Dus ze hebben al eerder eitjes afgezet (toen de bak nog minder bevolkt was).
Hij was duidelijk kleiner dan toen ik ze kocht en in de bak zette. Het exemplaar had een vrij dikke zwarte streep als tekening, wellicht dat hij/zij met de zwarte bodem daardoor minder opviel.
Hij was me nog niet eerder opgevallen en zat vooral wat meer naar achteren in de begroeing.
Wel leuk. Ik hoop dat er nog meer komen.
 

Bijlagen

  • Screen Shot 2021-09-25 at 23.37.44.jpg
    Screen Shot 2021-09-25 at 23.37.44.jpg
    16.5 KB · Weergaven: 105
Leuk hoor! Houd je ons een beetje op de hoogte van het opkweken?
Ik vind dat erg interessant. Heb zelf ook een schooltje van 12. 2 3 aardig wat dikke dames, maar nog nooit eitjes of jongen er van zien zwemmen.
 
wat leuk! zitten er andere bewoners bij? heb je veel groen?
bij mij kweken de kleine cory's ook spontaan, het schijnt beter te gaan hoe meer ze het rijk voor zichzelf alleen hebben.
 
in het begin waren het alleen Cory's en iets van 25 vuurtetra's. Omdat ik de citroentetra's ook erg mooi vind heb ik er daar ook nog 15 van bij.
Dit jonkie is duidelijk geboren toen Cory's tesamen met alleen die vuurtetra's er in zaten.

Ik heb veel beplanting, dat vinden de tetra's erg fijn. De bodem is donker grind.
Wat goed werkt om Cory's te laten afzetten is bij water verversen de temperatuur een paar graden te laten zakken. Worden ze erg actief van.
Zelfs de ruim 20 jaar oude Cor. paleatus probeerden te paren. Maar dat lukte niet zag ik.

De habrosus (net als andere Cory soorten) zie je een zwerm mannetjes om het vrouwtje heen zwemmen. Het vrouwtje kiest een mannetje uit, dit gebeurt liggend op de bodem (de Cor pygmeus die ik vroeger had deden dit al zwemmende). Mannetje buigt zijn lichaam en ze sidderen even. Dan rusten ze heel even uit en dan gaat het vrouwtje op zoek naar een plaats om het eitje af te zetten. ze doet dit aan de onderkant van planten. Als je er niet bij bent terwijl ze dit doen vind je die eitjes echt niet. Ze zijn gelig en ongeveer 1 mm groot.
Ik betwijfel of ik een enkel stukje van die plant moet afknippen en in apart bakje moet gaan doen (bijvoorbeeld zo'n drijvend guppenbakje).
Met name de citroentetra's zijn echt rovers. razendsnel ook.

Dus ik ben bang dat deze jonkies als ze uit het ei komen weinig kans maken. zware stem: "Now Banta food will do".
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff

Terug
Bovenaan