toevoegen nitraat en fosfaat


Christoph

Well-known member
Lid geworden
21 november 2018
Berichten
120
Leeftijd
50
Mijn plantenbak heeft nu in het algemeen stabiele waarden, pH 6,91; KH en GH 2; CO2 15mg/l, 60-70µS. Ik voeg wekelijks 25ml Profito toe aan de 250l bak.
Wat nog moet bekeken worden zijn nitraat en fosfaat.
Ververswater uit cichlidenbak: NO3 15; PO4 0,7
Ik ververs wekelijks 1/3,
voor verversen heb ik NO3 van 5 en na het verversen een NO3 van 7
voor verversen heb ik PO4 van 0 en na het verversen een PO4 van 0,3
dus ik denk dat ik mag besluiten dat NO3 en PO4 met alleen het wekelijkse verversen onvoldoende zijn.

Hoe en met wat doen jullie de toevoeging van NO3 en PO4 ?
Zijn er daar verschillende methodes voor of doet iedereen met een volle plantenbak het ongeveer op dezelfde manier ?
 
Laatst bewerkt:
Ik voeg dat toe dmv de poeders die aquariumbemesting.nl verkoopt en waar je makkelijk een stockoplosing mee kan maken. Als je eenmaal weet wat je wekelijks moet toevoegen dan is dat zo gepiept.
 
De gemiddelde NPK waarden bij een gemiddelde EI methode zijn: 25-2.5-25 en daar word in de regel KNO3 en KH2PO4 voor gebruikt.
Deze bemestingszouten kan je zelf als poeders aanschaffen.
Zijn er daar verschillende methodes voor of doet iedereen met een volle plantenbak het ongeveer op dezelfde manier ?
Nee, ikzelf doe het niet op dezelfde manier zoals de meeste van de forumleden met een volle plantenbak.
Ik hanteer ik heel andere targets omdat ik gebruik maak van een minimale waterkolomdosering omdat al mijn voeding in de bodem zit (aquasoil)
 
Je kan dus of de EI gaan volgen of de stoffen toevoegen tot de waarden die je graag wil zien. Bij de EI behoor je wel de helft wekelijks te verversen maar je voorkomt met deze methode wel tekorten.
 
Die waarde is vaak niet constant die je meet met verversen. Deed het ook in het begin meten. Tja dacht ik later als het zo kan ook wel handig. 2 mg/liter fosfaat.

Had in het begin 1 fosfaat en 10 nitraat. Maar was niks van over na ee' week. De productie van filter etc met oog op nitraat en fosfaat is te weinig in mijn geval.

Ik heb op deze manier leuke resultaten. Mij ging het om dat ik geen zin meer had aan dat gemeet. In de stickys staan overigens meer methodes omschreven.

Hoe je nu bezig bent ook een pluim en het streven is zeer zeker goed maar dan weer meten... Voor elk wat wilst
 
Die waarde is vaak niet constant die je meet met verversen. Deed het ook in het begin meten. Tja dacht ik later als het zo kan ook wel handig. 2 mg/liter fosfaat.

Had in het begin 1 fosfaat en 10 nitraat. Maar was niks van over na ee' week. De productie van filter etc met oog op nitraat en fosfaat is te weinig in mijn geval.

Ik heb op deze manier leuke resultaten. Mij ging het om dat ik geen zin meer had aan dat gemeet. In de stickys staan overigens meer methodes omschreven.

Hoe je nu bezig bent ook een pluim en het streven is zeer zeker goed maar dan weer meten... Voor elk wat wilst
Natuurlijk blijven waardes niet constant, zeker niet gedurende een week. Daarom is het ook het beste om dagelijks te doseren. Bovendien kunnen planten maar beperkt voedingstoffen, evenals mensen, opnemen. Probeer maar eens één keer per week te eten... ;-) Je gooit dus gewoon voedingstoffen weg wanneer er per week gedoseerd wordt.
 
Dat ben ik met je eens. Ik dacht is het vandaag niet dan morgen wel. Dus vandaag hebben ze niet zoveel gesnoept dan de andere dag wel.

Of gaat dat scheikundig niet op. Dus overdosering en de andere dag is het niet meer bruikbaar.

Per dag is op zich ook niks mis mee zeer zeker niet. Maar als iedereen dan toch 1 keer in de week ververst...
 
En is de vegetatie van een plant gelijk als van een mens.

Zie de boeren hier ook niet elke dag gieren. In maart dat het weer mag maar, nadien weinig. Niet dagelijks in elk geval.

Voor elk wat wilst. In de stickys zijn verschillende methodes omschreven. Allen zijn interessant om te lezen en allen zit een kern van waarheid in zonder meer.

Hoe de Ts bezig is, is niks op, om op aan te merken goed zelfs. Maar dan moet je dus meten. Leuk op zich, maar de prijzen van testsetjes liegen er ook niet om.
 
Je gooit dus gewoon voedingstoffen weg wanneer er per week gedoseerd wordt.
Is het dan niet zo dat de voedingstoffen die niet worden verbruikt gewoon in het water aanwezig blijven, en de dagen erna alsnog kunnen worden opgenomen door de plant?

Of breekt plantenvoeding biologisch af op den duur?
Nitraat en Fosfaat iig niet, dat wordt gewoon steeds minder naarmate de week vordert.
 
Is het dan niet zo dat de voeding die niet wordt verbruikt gewoon in het water aanwezig blijft, en later kan worden opgenomen door de plant?
Het zal niet zo zijn dat het "direct" verdwijnt maar het zal ook niet blijven zoals blijkt uit metingen gedaan op verschillende tijdstippen bij wekelijkse doseringen. Dagelijkse doseringen blijken in mijn ervaring het meest effectief maar ook het meest efficiënt qua verbruik.
 
Maar als het verdwijnt waar blijft het dan?? Biologisch afgebroken of toch misschien op genomen? Zei het niet door de plant dan misschien door de bodem?

En wat voor dosis moet er elke dag in? Elke dag meten? Is dan ook gissen. Stel je overdoseert elke dag waar blijft dat dan?
 
Dat het minder worden de loop van de week, daaom voeg ik juist toe. Dat er wat overblijft vind ik niet zo schokkend. De pan is hier elke dag ook niet leeg.
 
Het zal niet zo zijn dat het "direct" verdwijnt maar het zal ook niet blijven
Oké, maar dit geld dan alleen voor de plantenvoeding toch? Fosfaat en Nitraat blijf wel aanwezig gedurende de week (als je genoeg toevoegt natuurlijk)
 
Het is denk ik meer van toepassing op de sporen die veelal een chelaat hebben. Een chelaat kan worden afgebroken door de ph en/of licht en zal dan minder goed opneembaar zijn of binden met bv fosfaat in het geval van ijzer.
 
Oké, maar dit geld dan alleen voor de plantenvoeding toch? Fosfaat en Nitraat blijf wel aanwezig gedurende de week (als je genoeg toevoegt natuurlijk)
Nee, wanneer ik één keer per week doseer zijn de nitraat maar ook de fosfaat waardes beslist gewijzigd. Natuurlijk put ik hier uit eigen ervaring. Als datgene wat je aangeeft waar zou zijn dan zou je theoretisch wel een maandvoorraad kunnen doseren? Welzeker kan je zoveel nitraat/fosfaat in je bak mikken dat er nog wel overblijft maar efficiënt lijkt me toch wat anders.
 
Je hebt gelijk Ben maar ja dan moet je eerst het verbruik van je bak bepalen en dan kun je de dosering hier dagelijks op aanpassen.
 
Welzeker kan je zoveel nitraat/fosfaat in je bak mikken dat er nog wel overblijft maar efficiënt lijkt me toch wat anders.
Ja dat bedoelde ik ook, dan heb je alleen in het begin van de week een overschot, maar als dit niet te hoog is kan dat wel toch?
Dat wordt ook gedaan met de EI
 
Ja dat bedoelde ik ook, dan heb je alleen in het begin van de week een overschot, maar als dit niet te hoog is kan dat wel toch?
Dat wordt ook gedaan met de EI
Door mijn werkzaamheden kwam het voor dat ik niet altijd mijn aquarium kon verzorgen zoals ik nu wel kan. Overslapen in hotels bleek vaak noodzakelijk. Dus toen doseerde ik wel eens een weekvoorraad. Ook fosfaat/nitraat. Bij meting achteraf bleek altijd dat er nogal wat "verdween". Daarom mijn reactie en mijn voorkeur voor dagelijkse dosering. Door de waterverversingen verdwijnt er ook bij EI trouwens kostbare(?) bemesting. Het gaat dus eigenlijk om efficiëntie.
 
Door de waterverversingen verdwijnt er ook bij EI trouwens kostbare(?) bemesting
Ja dat is waar, maar gelukkig kost het allemaal niet zo veel.
Maar iedere dag een beetje zal altijd beter zijn dan alles in één keer, dat ben ik met je eens.
 
Amai, hele brok, en denken dat mijn plan gewoon een bak vol planten was om mijn groenverslindende kopstaanders in te kweken.
Ik heb nu voor 1 week gedoseerd, we zullen zien wat het geeft.
Het lijkt me duidelijk dat dagelijks doseren beter is dan wekelijks, ik start met wekelijkse doseringen en wacht af wat het doet met algen en planten.... het zelf ondervinden maakt veel duidelijk....
Blij met de reacties !!!
 
Voor een hele maand doseren kan niet. Dan zouden de waarden van nitraat en fosfaat te hoog zijn. Gelukkig is er ook nog een gulden middenweg.

Er word ook gezegd wekelijks een kleine overdosering. Hoeveel er nodig is, is even uitvogelen. Dus daar ben je mee bezig. Goed bezig.
 
Ik weet niet of het gebruikelijk is, maar ik slinger dit topic even weer wat leven in door een vraag die ik heb en onderstaande opmerking van John.


Je hebt gelijk Ben maar ja dan moet je eerst het verbruik van je bak bepalen en dan kun je de dosering hier dagelijks op aanpassen.
Wat mij dus al een tijdje opvalt John, ik meet eens per week (minimaal) de nitraat waarde van mijn bak en het valt mij op dat ik praktisch altijd op 10 mg/l uitkom. Hierdoor heb ik al een hele tijd geen nitraat toegevoegd aan mijn bak en ook toen bleef deze waarde stabiel 10 mg/l. Nu vraag ik mij dus af of dit kan gebeuren en er niks aan de hand is of dat er iets in de stikstof kringloop niet helemaal lekker gaat.

Disclaimer: Het gaat om mijn Juwel Rio 180 bak met een Eheim 2071 (Professional 3) pomp met CO2 toevoeging, Easy-Life Profito, aangevuld met nitraat en fosfaat als losse oplossingen. Fosfaat wordt iedere week wel praktisch helemaal verbruikt. van 1 mg/l naar 0,1 mg/l. Alle testen zijn gedaan middels druppeltesten van Sera. De laatste test heb ik vanmiddag gedaan met Sera en met een Wespro Testlab koffer. Daar kwamen bij beide testen dezelfde resultaten uit. Er zwemmen geen vissen in deze bak. Misschien dat ook @benvo hier iets zinnigs over kan zeggen?
 
. Fosfaat wordt iedere week wel praktisch helemaal verbruikt. van 1 mg/l naar 0,1 mg/l. Alle testen zijn gedaan middels druppeltesten van Sera. De laatste test heb ik vanmiddag gedaan met Sera en met een Wespro Testlab koffer. Daar kwamen bij beide testen dezelfde resultaten uit. Er zwemmen geen vissen in deze bak. Misschien dat ook @benvo hier iets zinnigs over kan zeggen?

mogelijk is je bak fosfaat/po4 of kalium gelimiteerd waardoor de no3 niet volledig opgenomen kan worden
 
Je bedoelt dat er te weinig aanwezig is om het nitraat op te nemen? Mijn bak staat namelijk wel redelijk vol met belgisch groen. Een echte snelgroeier die veel nitraat op zou moeten nemen dacht ik.
 
idd tekort aan fosfaat of kalium kan zorgen dat nitraat moeilijk of niet opgenomen kan worden

Doseer K3PO4 eens op dubbele week dosis en KNO3 op normale dosis
Indien je po4 nog steeds bijna verdwijnt ga naar triple dosis

Mogelijk is er één of andere oorzaak die zorgt dat je po4 vlugger opgenomen word, zoals soils of veel klei in de bodem

Momenteel doseer ik K3PO4/KNO3 op een verhouding van 10/20 per week
 
Op dit moment zie ik iets vergelijkbaars in mijn bak. Ik voeg namelijk geen fosfaat toe. Toch zijn mijn fosfaat waarden constant en goed, ook t.o.v. de andere waarden. Nitraat voeg ik wel toe, 1 ml. per dag wat een waarde van 10 in mijn bak geeft. Mijn fosfaat staat op een keurige 1.
 
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt. Of dit voor problemen gaat zorgen zal de toekomst uitwijzen dan vrees ik. :juggle:
 

Terug
Bovenaan